InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Els Borst, oud-minister van volksgezondheid

Els Borst, oud-minister van volksgezondheid

Els Borst, oud-minister van volksgezondheid Als Minister van Volksgezondheid kreeg Els Borst soms heikele kwesties op haar bord. De nieuwe euthanasiewet bijvoorbeeld, maar ook xenotransplantatie (transplantatie van dier naar mens) en de vraag of foetaal weefsel gebruikt mocht worden voor onderzoeksdoeleinden. Ook heeft zij tweemaal een motie van wantrouwen voor haar kiezen gekregen. Else Borst-Eilers zag op 22 maart 1932 het levenslicht in Amsterdam. Broers of zusjes had zij toen niet, en heeft zij later ook nooit gekregen. Haar vader werkte als adjunct-directeur in een matrassenfabriek, haar moeder was -zoals vrijwel alle vrouwen in die tijd- huisvrouw. Ze groeide op in een wijk waar veel Joodse gezinnen woonden en kreeg tijdens de Tweede Wereldoorlog het nodige te verduren. Zo werd zij in maart 1945 door de Duitsers gedwongen toe te kijken hoe gevangenen geëxecuteerd werden in het Weteringplantsoen. Deze afschuwelijke gebeurtenis bracht haar tot de wens iets goeds voor de mensheid te doen en kinderarts te worden. Zij ging naar dezelfde middelbare school (het Barlaeus Gymnasium) als waar ook Frits Bolkestein heeft gezeten, alleen zat hij één klas lager. Na haar middelbare schoolopleiding ging zij naar de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam en behaalde daar haar artsendiploma.

Els Borst; huwelijk en gezinsleven

Els trouwde met Jan en kreeg met hem drie kinderen. Omdat zij graag zelf voor haar kinderen wilde zorgen, heeft zij na hun geboorte een aantal jaar niet gewerkt. Haar man Jan vond dat zonde en stimuleerde haar om haar carrière toch weer op te pakken. Aldus geschiedde: ze ging aan de slag bij de bloedtransfusiedienst van Amsterdam. Hier promoveerde zij op rhesusfactoren, waarna haar loopbaan in een ware stroomversnelling raakte. Privé ging het in die tijd echter heel wat minder gelukkig: haar man werd ernstig ziek en overleed aan kanker.

Els Borst; van arts tot politicus

D66 was nog jong toen Els Borst zich aansloot (1968). De reden voor deze aansluiting was de wens van D66 om de politiek te vernieuwen. In 1994 werd zij door Hans van Mierlo gevraagd om minister te worden in het eerste paarse kabinet (PvdA-VVD-D66). Deze ministerspost aanvaardde zij, hoewel zij later verklaard heeft dat zij dat nooit had gedaan als haar man nog had geleefd. Het huwelijk betekende voor haar dus veel meer dan haar carrière. Zij was de tweede arts die ooit de functie kreeg van Minister van Volksgezondheid.

Els Borst; haar politieke erfenis

Els Borst werd lid van D66 omdat deze partij vernieuwend wilde zijn, en toen zij eenmaal minister van Volksgezondheid was, is die vernieuwendheid nooit verdwenen. Onder haar bewind zag de euthanasiewet in 2001 het levenslicht. Sinds die tijd mochten artsen -wanneer uitdrukkelijk is voldaan aan alle zorgvuldigheidsvereisten- op verzoek het leven van ondragelijk en uitzichtloos lijdende patiënten beëindigen. Ook introduceerde Els Borst het donorstelsel, waarbij iedere Nederlander werd gevraagd aan te geven wat er na zijn of haar dood met zijn of haar organen moet gebeuren. Rokende en drinkende pubers zullen minder blij zijn geweest met Els Borst: zij verbood de verkoop van tabak aan jongeren onder de 16 en verplichtte winkeliers de leeftijden van drank kopende jongeren te controleren. Ook oudere rokers zuchtten onder het verbod op roken in het openbaar vervoer en het feit dat iedere werknemer voortaan recht had op een rookvrije werkplek.

Els Borst; haar onderscheidingen

Els Borst mocht tijdens haar leven meerdere onderscheidingen ontvangen:
  • Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw
  • Ridder in de Orde van Oranje-Nassau
  • Aletta Jacobsprijs
  • Erelid Democraten 66

Els Borst; haar overlijden

Groot was de schok toen Els Borst op 10 februari 2014 rond kwart voor zeven 's avonds dood aangetroffen bij haar woning in Bilthoven. Hier lag zij dood achter haar auto in de garage. Een rare plaats die niet direct lijkt te wijzen op een natuurlijke doodsoorzaak. De politie startte daarom direct een onderzoek om de doodsoorzaak van Els Borst te achterhalen. Uit sporen die zijn aangetroffen door de recherche, blijkt dat Els Borst moet zijn overleden als gevolg van een misdrijf of een noodlottig ongeval. Sectie zal moeten uitwijzen om welke van de twee het gaat.
© 2014 - 2019 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
De euthanasiewet uitgelegdDe euthanasiewet uitgelegdIedereen weet ondertussen wel dat een arts in bepaalde gevallen en op vraag van de patiënt het leven actief mag beëindig…
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Kleding voor vrouwen met één borstLobstar-Label is een Nederlands kledingmerk dat zich speciaal richt op de vrouw die een borst is verloren door amputatie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dinsdagskind, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Els_Borst
  • http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/arts-en-d66-politica-els-borst-overleden/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=arts-en-d66-politica-els-borst-overleden
  • http://www.parlement.com/id/vg09lldosxzi/e_els_borst_eilers
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3594601/2014/02/11/Geen-natuurlijke-dood-Els-Borst-misdrijf-of-ongeval.dhtml

Reageer op het artikel "Els Borst, oud-minister van volksgezondheid"

Infoteur: Stippels
Gepubliceerd: 12-02-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!