InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Komt er een vuurwerkverbod in Nederland?

Komt er een vuurwerkverbod in Nederland?

De roep om een verbod op consumentenvuurwerk begint steeds luider te klinken. Een deel van de Nederlandse bevolking is van mening dat de traditie om met zijn allen vuurwerk af te steken tijdens de jaarwisseling steeds meer uit de hand begint te lopen. Is dit ook echt zo, of speelt zich dit alleen af in de beleving van deze mensen? Heeft het eventueel te maken met de vergrijzing, waardoor we relatief steeds meer ouderen in Nederland krijgen, die natuurlijk minder geïnteresseerd zijn in vuurwerk dan de jongelui? Om hier antwoorden op te krijgen, wordt het tijd om de feiten en hun weerleggingen met betrekking tot de vuurwerktraditie eens op een rijtje te zetten en eventueel te denken over een alternatief voor het consumentenvuurwerk.

Vuurwerkverbod elk jaar dichterbij

Uit door het Tv-programma EenVandaag uitgevoerd onderzoek is gebleken dat de vuurwerktraditie de laatste jaren steeds meer onder druk komt te staan. Een aantal gemeenten hebben ideeën om te gaan experimenteren met vuurwerkvrije zones. Daarnaast geeft het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) de voorkeur aan een Europees verbod op zwaar knalvuurwerk. De reden hiervoor is voornamelijk dat in de Europese Pyrorichtlijn een bepaling is opgenomen waarin beschreven staat dat zwaar knalvuurwerk alleen professionele afnemers mag worden afgenomen.

Redenen voor vuurwerkverbod en weerlegging daarvan

  1. Elk jaar wordt er al ver voor de jaarwisseling geluidsoverlast veroorzaakt met knallend vuurwerk. Dit is vervelend en hinderlijk voor zowel mens als dier. In Nederland geldt het hele jaar door een vuurwerkverbod voor particulieren. Alleen van 31 december 10:00 uur tot 1 januari 02:00 uur geldt hierop een uitzondering. Het is illegaal om buiten deze tijden om vuurwerk af te steken.In 2012 is het meldpunt vuurwerkoverlast opgericht om inzicht te krijgen in de mate van overlast door vuurwerk.Vaak begint de vuurwerkoverlast al op het moment dat er nog geen consumentenvuurwerk verkocht mag worden. Hieruit is af te leiden dat de overlast voornamelijk afkomstig is van illegaal vuurwerk. Een particulier vuurwerkverbod veranderd hier niets aan.
  2. Vandalisme door vuurwerk zorgt elk jaar voor miljoenen euro's schade. 99 procent van de schade wordt veroorzaakt door zwaar illegaal vuurwerk. Een verbod op consumentenvuurwerk zal hieraan niets veranderen.
  3. Vuurwerk levert veel rommel op en is bovendien slecht voor het milieu. Na het afsteken van vuurwerk blijft er vaak rommel op straat achter. Dit probleem is gemakkelijk te verhelpen door consumenten te wijzen op hun opruimplicht. Daarnaast is het gebruik van de auto, motor of scooter minimaal even slecht voor het milieu doordat deze voorwerpen dagelijks gebruikt worden. Van de ene dag per jaar waarop de Nederlandse burgers legaal vuurwerk mogen afsteken zal het milieu geen grote nadelen ondervinden.
  4. Het vuurwerk veroorzaakt veel lichamelijk letsel. In veel gevallen zijn vuurwerkongelukken het resultaat van het experimenteren met vuurwerk, het zelf knutselen aan vuurwerk en het maken van vuurwerkbommen. Ook gebeurd het niet zelden dat mensen zelf illegaal vuurwerk proberen te maken. De laatste jaren is er een dalende trend te zien in de hoeveelheid vuurwerkslachtoffers. Onder andere betere voorlichting heeft een positieve invloed gehad op het aantal vuurwerkslachtoffers.
  5. Vuurwerk is en het is bovendien ook duur. Voor vuurwerk wordt inderdaad een hoop geld neergelegd en de prijzen zijn hoog. Toch een beangstigend teken als de regering haar burgers gaat vertellen hoe zij hun geld moeten uitgeven. Nederland is immer een vrij land! Daarnaast is het in tijden van crisis juist positief als consumenten hun geld uitgeven, omdat dit een positieve impuls kan zijn voor de status van de economie.

Vuurwerkshow als alternatief

Toch lijkt het Nederlandse volk steeds meer doordrongen te zijn van de redenen voor een vuurwerkverbod. Twee derde van de burgers staan achter een verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren. Vijftig procent van de ondervraagden is van mening dat alleen gemeentelijke vuurwerkshows nog moeten worden toegestaan. Veertien procent staat achter een totaal vuurwerkverbod in Nederland. De tegenstanders van een eventueel verbod op vuurwerk vinden een verbod op vuurwerk totaal nutteloos. Het afsteken van vuurwerk is een traditie in Nederland. Henri Lenferink, sinds 2003 burgemeester van Leiden, lanceerde het idee voor de stapsgewijze invoering van een vuurwerkverbod. Het idee bestaat uit het eerst verbieden van knalvuurwerk en vervolgens de verkoop termijnen terugbrengen naar een korter tijdsbestek. Hierna is het zaak om binnen Europa een verbod op transport en verkoop van vuurwerk in te voeren, wat uiteindelijk zal resulteren in een totaalverbod. Als alternatieven kunnen er algemene vuurwerkshows worden aangeboden door de gemeenten. Die vuurwerkshows zullen worden betaald uit de belastingontvangsten, ten gevolge waarvan de belastingen waarschijnlijk, voor het zoveelste jaar op rij, zullen stijgen.
© 2014 - 2019 Luuk1989, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenVoor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenHet afsteken van vuurwerk door particulieren kent voor -en tegenstanders. Beiden hebben argumenten om hun mening te onde…
Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af?We steken allemaal elk jaar met oud en nieuw vuurwerk af. Waarom steken we vuurwerk af en hoe is vuurwerk ontstaan?
Vuurwerk, kleurtjes in de luchtVuurwerk, kleurtjes in de luchtHet enige moment in het jaar dat we het zien is vanaf 12 uur ís nachts op 31 december; vuurwerk! Mooie kleuren, harde kn…
Vuurwerkbommenmakers en de vuurwerkexplosiesVuurwerkbommenmakers en de vuurwerkexplosiesVoor veel mensen is vuurwerk leuk. Vooral leuk om naar te kijken. Sommige personen menen dat ze zelf vuurwerk moeten mak…
Vuurwerk, wees voorzichtigVuurwerk, wees voorzichtigBinnenkort is het weer oud en nieuw en gaat er veel vuurwerk de lucht in. Dit is natuurlijk prima. Maar hoe kan je nou v…
Bronnen en referenties
  • Nos nieuws website

Reageer op het artikel "Komt er een vuurwerkverbod in Nederland?"

Reacties

B. Snijders, 15-12-2015 21:32 #3
Vuurwerkshow daar ben ik voor

Jan, 15-02-2014 10:47 #2
"Vandalisme door vuurwerk zorgt elk jaar voor miljoenen euro's schade. 99 procent van de schade wordt veroorzaakt door zwaar illegaal vuurwerk. Een verbod op consumentenvuurwerk zal hieraan niets veranderen."

Waar komen deze cijfers vandaan? Ik zou graag de bron willen weten.

Bram, 14-01-2014 21:33 #1
Het mooiste zou zijn om een soort lokale vuurwerk clubs op te richten. Dan zou er onder leiding van gecertificeerde deelnemers vuurwerk op bepaalde plekken zoals een plein afgestoken mogen worden. Zie ook http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?18111-De-Leuke-Vuurwerkmensen-Club. Dan kunnen de mensen onder voorwaarden toch in hun eigen omgeving van het eigen vuurwerk genieten. De club oefent wel controle op de deelnemers uit. Er zou door het bestuur certificaathouder een soort examen afgenomen kunnen worden waarna er een pasje uitgereikt kunnen worden voor bepaald niveau vuurwerk wat door de leden zelf afgestoken mag worden. Niveau 0 voor de allerkleinsten sterretjes waar ouder bij aanwezig is. Niveau1 rotjes en vuurpijltjes voor oudere kinderen die een goede test hebben gedaan, en ga zo maar door tot niveau pyro specialist.

Infoteur: Luuk1989
Gepubliceerd: 12-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 3
Schrijf mee!