InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Wie is Carlos Menem?

Wie is Carlos Menem?

Wie is Carlos Menem? Carlos Saúl Menem (Anillaco, 2 juli 1930) was president van Argentinië van 1989 tot en met 1999 voor de Peronistische Partij. Na zijn twee termijnen heeft hij nog een nieuwe poging gedaan om gekozen te worden tot president, maar moest hij het afleggen tegen Néstor Kirchner. Na het presidentschap van Carlos Menem is aan het licht gekomen hoe desastreus zijn economisch beleid voor het land geweest is.

Achtergrond

Carlos Menem werd geboren in een islamitische familie als zoon van Saúl Menem en Mohibe Akil, die vanuit Syrië waren geëmigreerd en zijn gaan wonen in het stadje Anillaco, in de Argentijnse provincie La Rioja. Hij studeerde rechten aan de universiteit van Córdoba en werd aanhanger van Juan Perón. In 1957 werd hij gearresteerd toen hij deelnam aan een gewelddadige demonstratie tegen president Pedro Eugenio Aramburu.

Vanwege zijn politieke aspiraties bekeerde hij zich tot het rooms-katholicisme, maar de banden met het land van zijn ouders bleven sterk. In 1964, reisde hij naar Syrië, waar hij Zulema Fátima Yoma ontmoette, ook een Syrisch-Argentijnse, met wie hij in 1966 trouwde. Hij was ook voorzitter van de Syrisch-Libanese Associatie van La Rioja.

Menem scheidde van Zulema Yoma in 1991. Hun dochter Zulema María Eva Menem vervulde vanaf dat moment eigenlijk de rol van First Lady bij gelegenheden tijdens haar vader's presidentschap. In 1995 stierf zijn zoon Carlos Saúl Facundo Menem Yoma bij een helicoptercrash. Ook al was het officieel een ongeluk, volgens aanhangers van samenzweringstheorieën was het een moord. In mei 2001, trouwde Menem met de Chileense tv-presentatrice en model Cecilia Bolocco (Miss Universe 1987), die 35 jaar jonger is. Ze kregen een kind, Máximo Menem.

Politieke carrière

Carlos Menem werd gouverneur van de staat La Rioja in 1973. Van 1976 tot 1981 zat hij gevangen vanwege het militaire bewind. In oktober 1983, na de terugkeer van de democratie werd hij herkozen.

President

Hij werd gekozen als president in 1989, en volgde daarmee Raúl Alfonsín op. Zijn campagne stond bol van kreten over een "productieve revolutie" en "salariazo" (jargon voor grote loonstijgingen), voornamelijk gericht op de arbeidersklasse, de traditioneel grootste steungroep van de Peronisten.

Economie

Menem werd president midden in een tijd van hyperinflatie en recessie. Zijn nieuw benoemde minister Domingo Cavallo hervormde de economie sterk en koppelde de Argentijnse peso aan de Amerikaanse dollar. Privatisering van bedrijven, met name uit de olie-, telefonie-, gas- en elektriciteitsindustrie) hielpen de inflatie te beteugelen (van 5000% per jaar in de jaren '80 tot bijna nul in het begin van de jaren '90). Dit ging wel vaak ten koste van de werkgelegenheid. In 1991 hielp hij bij de oprichting van de Mercosur.

Menem kwam in de problemen toen de waarde van de dollar begon te stijgen in 1995. Ook hoge buitenlandse schulden in combinatie met de Tequila Crisis in Mexico, de crisis in Oost-Azië, en de Russische economische crisis in 1998, leidde tot een steeds grote crisis. Argentinië viel zo weer terug in de categorie van landen met grote economische problemen en gigantische buitenlandse schulden.

Politiek

Menem's werd veel beschuldigd van corruptie na een aanslag op de Israëlische ambassade in 1992. Hij zou geld hebben ontvangen van Hezbollah. Naar deze zaak loopt nog steeds een onderzoek.
Menem herstelde de betrekkingen met Groot-Brittannië, die waren verbroken tijden de Falklandoorlog. Ook grensconflicten met Chili werden vredig opgelost.

In 1994 wist hij de grondwet aan te passen, waardoor hij voor een derde maal kon deelnemen aan de verkiezingen. Deze aanpassing zorgde ook voor een uitbreiding van zijn bevoegdheden en die van andere bewindspersonen zoals de gouverneur en burgemeester van Buenos Aires.

Zijn meest bekritiseerde actie is het pardon dat hij verleende aan Jorge Rafael Videla, Emilio Massera, Leopoldo Galtieri en andere leiders van de dictatuur tussen 1976 en 1983. Dit alles gebeurde met "nationale verzoening" als motief. Zijn neoliberale beleid kwam hem ook op kritiek te staan.

Verdere politieke carrière

Zijn grondwetswijziging werd ongeldig verklaard waardoor hij niet voor de derde opeenvolgende maal kandidaat kon zijn voor het presidentschap.

In april 2003 nam hij wel weer deel aan de verkiezingen. Hij won de eerste ronde met glans, maar toen bleek dat hij de tweede ronde zou verliezen van Nestor Kirchner trok hij zich terug. Hij heeft laten weten in 2007 opnieuw deel te willen nemen aan de verkiezingen. In augustus 2007 deed hij nog een gooi naar het gouverneurschap van La Rioja, maar verloor.
Gerelateerde artikelen
Wie is de huidige president van ArgentiniëWie is de huidige president van ArgentiniëDe eerste presidente ter wereld was een Argentijnse. Isabel Perón volgde in 1974 in Argentinië haar overleden echtgenoot…
De illiberal democracy: een Argentijns perspectiefDe illiberal democracy: een Argentijns perspectiefOnder wetenschappers bestaat er vaak de neiging een begrip te bedenken voor een fenomeen dat tot op heden nog geen naam…
Eva "Evita" Perón, een legendeEvita was tegelijkertijd een door velen zeer geliefd persoon en een door anderen zeer gehaat persoon. Bij haar dood vloe…
Argentinië en de strijd met aasgierfondsen: nieuw default?Argentinië en de strijd met aasgierfondsen: nieuw default?Aasgierfonds is een wat denigrerende term voor een fonds dat geld verdient aan het opkopen van schulden van schuldeisers…
Argentinië, Zuid-AmerikaArgentinië, een groot ver land gelegen in Zuid-Amerika. Een land met een prachtige natuur, mooie bezienswaardigheden, en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wie is Carlos Menem?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 22-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!