InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israël: Land voor vrede? Een Joods religieuze visie

Israël: Land voor vrede? Een Joods religieuze visie

Israël: Land voor vrede? Een Joods religieuze visie In het Jodendom wordt over het algemeen positief gedacht over Israël. Op de orthodoxe beweging Neturei Karta en Chassidische groeperingen zoals Satmar na, zijn de meeste religieuze Joden vóór de staat Israël. In dit artikel aandacht voor de religieuze visie van de Lubavitcher Chassidiem, een andere orthodoxe religieuze groepering. Hoe kijken zij aan tegen het concept land voor vrede? Pikoeach nefesh, het redden van levens, staat bij hen centraal.

De Tora

Omdat God ons hersenen gaf, waarom was het dan noodzakelijk ons een Tora te schenken?
De Tora is uiteindelijk waarheid. En de hersenen een stuk grijs vlees doordrengt met de verbazingwekkende mogelijkheid waarheden vast te stellen. Dus waarom een Goddelijke ingestelde code voor het leven? Is niet het hele punt van hersenen te hebben dat we nu de mogelijkheid hebben het zelf uit te zoeken?

De vraag kan worden gevraagd -en beantwoord- op vele niveaus. Maar de meest simpele uitleg is dat terwijl de reden een erg machtig gereedschap is, er iets in het menselijk lichaam is dat zelfs machtiger is: verlangen.

Wanneer we iets graag willen, wanhopig genoeg- grijpen we naar onze hersenen, draaien zijn armen achter zijn rug en dwingen het zoiets te fabriceren dat iemand ons ongelooflijk aankijkt en uitroept: "Wat is er met deze persoon gebeurd? Zijn ze hersenen uit zijn hoofd gelekt?" Natuurlijk, onze hersenen zitten gewoon in ons hoofd. Het werkt zelfs overuren. Het is juist dat het achteruit loopt. In plaats van het uitzoeken van de waarheid, is het aan het uitzoeken hoe een logische grondslag te zoeken voor wat we willen dat de waarheid zal zijn.

Dat is waarom God ons de Tora gaf -een set waarheden die niet het product zijn van onze hersenen, maar van de innerlijk onafscheidelijk verbonden waarheden waarop Hij Zijn schepping van realiteit en het universum toekende. Het doel van de Tora is niet ons te ontslaan van het gebruik van onze hersenen, integendeel, het verwacht van ons de hersenen tot de dood te gebruiken begrijpende de wat, waarom en hoe van de waarheden die het omvat. Maar het stelt ons in staat te weten wanneer onze hersenen achteruit lopen. Als het eindresultaat van onze redenering en logica niet aansluiten op de Goddelijke waarheden die in de Tora staan, dan doen we iets fout.

Land voor vrede

Het volk Israël verlangt wanhopig naar vrede. En we wensen wanhopig dat onze vijanden dit verlangen ook hebben. We zijn simpelweg niet voorbereid een realiteit te accepteren dat dit verlangen tegenspreekt.

Mensen die naar ons kijken krabben hun hoofd en zeggen: Wat is er aan de hand met dit volk? Zijn de hersenen uit hun hoofd gelekt? Zien ze niet dat elke keer dat ze concessies doen aan hun vijanden, of zelfs praten over het doen van concessies, er meer mensen doodgaan? Meer joden sterven en meer Arabieren sterven en het lijden van beide volkeren neemt toe. Toch wanneer zij stand houden, weigeren enig land op te geven en vechten tegen de terroristen met intelligentie en vastberadenheid, zijn er minder Joodse slachtoffers, minder Arabische doden en verbetert het leven van beide volkeren. Ze zitten in deze cyclus voor bijna 100 jaar nu en elke keer gebeurt hetzelfde.

Maar zelfs wanneer we de mogelijkheid verliezen helder te denken, hebben we nog steeds de Tora. Dus wat zegt de Tora op de vraag van 'land voor vrede'?

Er is een expliciete ondubbelzinnige regel in de Shoelchan Aroech, de Tora's "Wetscode". Het staat in het eerste volume, Orach Chayim, sectie 329. Deze wet gaat niet specifiek over het land Israël, maar is ook toepasbaar op Jeruzalem, Brooklyn, New York, Amsterdam of Nederland. De wet beschrijft het volgende scenario: Een vijandig leger valt je aan, of dreigt je aan te vallen, en eist een stuk land. Zij zeggen: "Geef ons dit stuk land en we laten je met rust." De kwestie is pikoeach nefesh, redden van levens, dat in plaats treedt van de hele Tora. Trekken we uit op oorlog om te voorkomen dat de vijand het gebied bezet, of trekken we terug uit het gebied in ruil voor een belofte van toekomstige niet-agressie?

De Tora bepaalt: Het opgeven van land zal je kwetsbaarder maken voor een aanval. Het opgeven van gebied in ruil voor een belofte van 'vrede' is niet slechts een gok van de levens van je volk, het is een gok dat je zeker gaat verliezen. Geef geen land op dat je meer kwetsbaar maakt voor een aanval, zelfs als dit betekent dat je oorlog moet gaan voeren om het te voorkomen. Het is een zaak van pikoeach nefesh -het voorkomen van het verlies aan levens. Oorlog is een gevaarlijke zaak, maar men moet oorlog voeren om levens te redden.

De heiligheid van het land is niet de kwestie (hoewel de Tora er veel over te zeggen heeft). Het feit dat het Land Israël het eeuwige bezit is van alle Joden van alle generaties en niemand heeft het recht het aan iemand anders te geven, is niet de kwestie (hoewel de Tora er veel over te zeggen heeft). De kwestie is pikoeach nefesh, het redden van levens.

Het beschermen van je eigen leven en van degenen die je liefhebt is een zaak van gezond verstand. Het is ook een Tora ideaal. Gezond verstand faalt soms. Dat is waarom we een Tora hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Satmar Chassidisch JodendomDe Satmar (Satmar Chassidiem) is een Chassidische gemeenschap die ontstaan is in Hongarije en werd op gericht door Rebbe…
Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensDit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religie…
Israëlisch-Arabisch conflict: Camp David AkkoordenIsraëlisch-Arabisch conflict: Camp David AkkoordenIn 1977 besloot Anwar Sadat Israël te bezoeken. Het was een historisch moment. Wat was zijn intentie? Hij wilde de terug…
Israëlisch-Arabisch conflict 8: Naweeën Zesdaagse OorlogIsraëlisch-Arabisch conflict 8: Naweeën Zesdaagse OorlogHet is nu moeilijk voor te stellen hoe de gevoelens in Israël en de Joodse wereld waren vlak vóór de oorlog in 1967. Vel…
Israëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomstIsraëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomstDe Lubavitcher Rebbe was van tevoren positief over het verloop van de Golf Oorlog. Israël zou de veiligste plaats zijn e…
Bronnen en referenties
  • Yanki Tauber

Reageer op het artikel "Israël: Land voor vrede? Een Joods religieuze visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Midden-Oosten
Schrijf mee!