InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Hoe halen we de economie uit het slop?

Hoe halen we de economie uit het slop?

Hoe halen we de economie uit het slop? Het lijkt lastig om een visie te ontwikkelen om de Nederlandse economie uit het slop te halen, maar volgens Drs. Mariana Mazzucato is dit minder ingewikkeld dan het lijkt. Zij heeft een interessante visie op de rol van de overheid en economie. De overheid moet in haar ogen een actievere rol spelen en door overheidsinvesteringen de economie positief stimuleren.

Wie is Mariana Mazzucato?

Mariana Mazzucato is afgestudeerd in economie en geschiedenis. Ze is hoogleraar Wetenschap en Technologie aan de Universiteit van Sussex. Daarnaast is zij professor aan de Bocconie universiteit en verbonden aan de DEMOS denktank. Deze denktank houdt zich bezig met het ontwikkelen van strategieën om de economie te stimuleren en effectiever te laten werken. Verder is professor Mazzucato schrijfster van “The Entrepreneurial State”. Gebruik makend van theoretische en empirische technieken heeft zij een bepaalde visie ontwikkeld, die in “The Entrepreneurial State” wordt verwoord.

Innovatieve ontwikkelingen

In het verleden werd door bedrijven veel geïnvesteerd in innovatie. Nieuwe ontwikkelingen waren belangrijk. Helaas is het bij nieuwe ontwikkelingen zo, dat het grootste deel hiervan in de prullenbak verdwijnt als niet uitvoerbaar. Innovatie is dus duur en risicovol. Aandeelhouders zitten dus niet zo te wachten op investeringen in technologische innovatie. Zodoende gebeurt dit door bedrijven zelf steeds minder en minder. Hierdoor worden bedrijven steeds minder creatief en ondernemend. Dit leidt tot bedrijven die op de oude voet en oude investeringen door blijven draaien totdat de koek op is en het bedrijf niet meer mee kan. Een voorbeeld hiervan is Philips, een bedrijf wat vroeger vooraan stond wanneer het ging over nieuwe ontwikkelingen, maar inmiddels al jaren niets vernieuwends meer op de markt heeft gebracht. Dit heeft al heel wat banen gekost en er voor gezorgd dat het bedrijf enorm is gekrompen en veel onderdelen heeft afgestoten.

Volgens de visie van Professor Mazzucato zou de overheid hier moeten ingrijpen. Door te investeren in een nationale innovatiesysteem zou de overheid de groei van de particuliere sector moeten stimuleren. Hierdoor worden meer banen gecreëerd en komt er meer vertrouwen in de economie.

Ontwikkelingen dankzij overheidsinvesteringen

Hieronder volgen enkele voorbeelden van positieve ontwikkelingen in de economie dankzij overheidsinvesteringen:
  • Apple maakt voor zijn iPod, iPhone en iPad gebruik van het stemgestuurde Siri. De ontwikkeling van Siri is gefinancierd door het Amerikaanse ministerie van Defensie.
  • De Chinese overheid investeert in schone “groene” technologieën en maakt hierbij grote sprongen.
  • Thailand heeft met succes vele miljarden geïnvesteerd in zijn infrastructuur rond Map Tha Phut om zijn economie een boost te geven.
  • Van de medicijnen die de laatste vijftig jaar in Amerika zijn ontwikkeld, is 75% ontwikkeld met overheidsgeld.
  • Silicon Valley was het resultaat van enorme overheidsinvesteringen.

Moet de overheid niet bezuinigen?

Het economisch beleid in Europa is de laatste jaren alleen maar gebaseerd geweest op meer geld bij de burger halen en bezuinigen op de uitgaven. Dit beleid werkt niet en heeft onze economie en ook de burgers niets opgeleverd. Ook in de jaren dertig was er sprake van een grote crisis. De economie is toen uit het slop getrokken door de Amerikaanse president Roosevelt. Hij investeerde enorme bedragen om de economie weer op gang te krijgen. Duidelijk is dat we er op de huidige wijze niet gaan komen en dat het roer om moet. Innovatie is noodzakelijk om economisch te groeien en daarom alleen al zou de overheid hierin actief moeten investeren. Actief wil zeggen dat de overheid meer moet doen dan subsidies verstrekken. De overheid moet gaan samenwerken met bedrijfsleven, universiteiten en onderzoekscentra. Samen moet ze een visie ontwikkelen, waarin de overheid mede investeert en dit dan nog liever gisteren dan vandaag.
Gerelateerde artikelen
Economie: mogelijke positieve gevolgen van de crisisEconomie: mogelijke positieve gevolgen van de crisisSinds de economische crisis van 2008 viel de wereldeconomie ten prooi aan allerlei negatieve gevolgen. Inflatie, werkloo…
De voorwaarden voor een succesvolle innovatieDe voorwaarden voor een succesvolle innovatieInnovatie is iets van alle tijden, in het stenen tijdperk waren de eerste rotstekeningen innovatief. Jaren later ging de…
Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?Is een economische crisis wel zo slecht als algemeen wordt aangenomen? Pessimisme en doemdenken lijken de overhand te he…
Strategie, missie, visie en doelenDe begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden…
Waarom bezuinigen?Waarom bezuinigen?Bezuinigen, de overheid kan er geen genoeg van krijgen. Ieder jaar weer krijgen we te maken met bezuinigingen, bovenop d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Mariana_Mazzucato
  • http://www.marianamazzucato.com/home/

Reageer op het artikel "Hoe halen we de economie uit het slop?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!