InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima

Op 28 januari 2013 deelde Koningin Beatrix in een televisietoespraak mee dat zij op 30 april van dat jaar zal aftreden. Haar oudste zoon Willem-Alexander, die zij in haar toespraak "de Prins van Oranje" noemde, zal op die dag worden ingehuldigd als Koningin Willem-Alexander, met aan zijn zijde Koningin Máxima. Koning Willem-Alexander is dan de eerste Koning die ons land zal regeren sinds 23 november 1890, toen zijn betovergrootvader Koning Willem III overleed en werd opgevolgd door Koningin Wilhelmina.

Koningin Beatrix treedt af

Er was al lang over gespeculeerd, maar het moment van haar aftreden was niet bekend totdat Koningin Beatrix om 19.00 uur op 28 januari 2013 haar twee uur eerder aangekondigde toespraak hield met de mededeling dat zij op 30 april haar ambt zal overdragen aan haar zoon Willem-Alexander. Letterlijk zei zij hierover: "Het is met het grootste vertrouwen dat ik op 30 april van dit jaar het koningschap zal overdragen aan mijn zoon, de Prins van Oranje. Hij en Prinses Máxima zijn ten volle op hun toekomstige taak voorbereid. Zij zullen ons land met toewijding dienen, getrouw de grondwet onderhouden en met al hun talenten een eigen invulling geven aan het koningschap".

Hiermee zal een succesvolle regeerperiode van 33 jaar worden afgesloten en zal de dan 46-jarige Willem-Alexander als Koning Willem-Alexander worden ingehuldigd.

Koning Willem-Alexander

Met de mededeling van de troonsafstand werd tevens bekend dat de Prins er zelf voor gekozen heeft niet de titel Koning Willem IV te ambiëren maar Koning Willem-Alexander. Deze beslissing zal waarschijnlijk ingegeven zijn door het gevoel dat hij als Koning Willem IV teveel een "volgend nummer" zal zijn terwijl hij onder zijn eigen naam een veel meer eigen en herkenbare naam draagt.

De laatste Koning was Koning Willem III, die van 17 maart 1849 tot 23 november 1890 regeerde, en die zelf de derde koning was na Koning Willem II (regeerperiode 7 oktober 1840 - 23 november 1849) en Koning Willem I (regeerperiode 16 april 1815 - 7 oktober 1840).

Koninginnedag 2013

Op 30 april 2013 zal de dan Koning Willem-Alexander 47 jaar oud zijn, en daarmee de op één de oudste vorst ten tijde van de start van de regeerperiode. Alleen Koning Willem II was ouder ten tijde van zijn beëdiging, namelijk 47 jaar en 10 maanden.

Met Koning Willem-Alexander zal "Koninginnedag" op 30 april vervangen worden door "Koningsdag" op 27 april, zijn verjaardag.

Koningin Máxima

Het is in Nederland zo dat bij een huwelijk van een koningin haar echtgenoot een prins blijft of wordt. Bij een huwelijk van een koning wordt of blijft zijn echtgenote echter geen prinses maar wordt zij koningin. De reden hiervan ligt hoofdzakelijk in het feit dat er onduidelijkheid zou kunnen bestaan over haar positie t.o.v. de koning. Vooral naar het buitenland toe zou de titel "prinses" de gedachte kunnen geven dat zij bijvoorbeeld de zus of (bij een groot leeftijdsverschil) de dochter van de koning zou zijn.

Koningin naast de koning

Daarnaast is het in de traditie van ons koningshuis gebruikelijk dat een koning getrouwd is met een koningin; zo was Koning Willem III gehuwd met Koningin Emma en daarvoor met Koningin Sophie. De enige uitzondering op deze regel was het huwelijk van Stadhouder Willem III (1650-1702), die trouwde met Koningin Maria II van Engeland en zich tot koning liet kronen en samen met zijn vrouw regeerde.

Troonopvolging

Met Willem-Alexander als koning is de volgende in lijn voor de troon Prinses Catherina-Amalia (2003), met de roepnaam Amalia, gevolgd door haar zusters Alexia (2005) en Ariane (2007). Hierna volgen Prins Constantijn (1969), zijn kinderen Eloise (2002), Claus-Casimir (2004) en Leonore (2006), gevolgd door Prinses Margriet (1943).
© 2013 - 2017 Cenerentola, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonnieuws uitgelichtAftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonOp maandag 28 januari 2013 liet Koningin Beatrix weten dat zij op dinsdag 30 april 2013 afstand zou nemen van de troon.…
Koninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilnieuws uitgelichtKoninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilDe laatste officiële Koninginnedag is gevierd in 2012 in Rhenen en Veenendaal. In 2013 is Koninginnedag nog wel gevierd…
Troonswisseling, Koning Willem-AlexanderTroonswisseling, Koning Willem-AlexanderOp 30 april 2013 zal koningin Beatrix troonsafstand doen. Ze draagt deze grote verantwoordelijkheid over aan haar oudste…
Koning – Koningspaar doet kennismakingstourKoning – Koningspaar doet kennismakingstourDe koning en koningin maakten na de inhuldiging van de koning in hun nieuwe hoedanigheid kennis met hun land en het Nede…
Koninklijk bezoek en vaderlandse feestdagKoninklijk bezoek en vaderlandse feestdagElk jaar op of rond de verjaardag van de vorst viert Nederland Koningsdag en bezoekt de koning een plaats in het land. W…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org
  • www.koninklijkhuis.nl
  • www.trouw.nl

Reageer op het artikel "Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima"

Infoteur: Cenerentola
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!