InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Troonswisseling, Koning Willem-Alexander

Troonswisseling, Koning Willem-Alexander

Troonswisseling, Koning Willem-Alexander Op 30 april 2013 zal koningin Beatrix troonsafstand doen. Ze draagt deze grote verantwoordelijkheid over aan haar oudste zoon, prins Willem-Alexander. Hiermee eindigt een tijdperk van ruim 120 jaar een koningin aan het hoofd van Nederland. Koning Willem-Alexander zal samen met "zijn" koningin Maxima een eigen invulling gaan geven aan het koningschap. De troonswisseling zal plaats vinden in Amsterdam.

28 januari 2013

De datum 28 januari 2013 zal de geschiedenis ingaan als de dag dat onze koningin kenbaar heeft gemaakt troonsafstand te zullen doen op 30 april 2013. Drie dagen voor haar 75e verjaardag vindt zij het tijd om aan te kondigen dat haar taak zal worden overgenomen door haar oudste zoon, kroonprins Willem-Alexander. Zoals de koningin het zelf verwoordt, niet omdat het werk haar zo zwaar valt, maar omdat zij vindt dat de verantwoordelijkheid van ons land in handen moet komen van de nieuwe generatie.

Troonswisseling, 30 april 2013

Op 30 april 2013 zal in Amsterdam de inhuldiging plaats vinden van koning Willem- Alexander. Prinses Maxima zal vanaf dat moment als koningin Maxima aan de zijde van koning Willem-Alexander door het leven gaan. Hun oudste dochter prinses Amalia zal volgens de grondwet de vermoedelijke erfgename van de troon worden. Waar voorheen 30 april voor iedere Nederlander Koninginnedag was, zal vanaf 2014 27 april, de geboortedag van koning Willem Alexander, Koningsdag gaan worden. Dat zal even wennen worden.

Akte van abdicatie

Op 30 april 2013 zal koningin Beatrix door middel van het tekenen van de akte van abdicatie afstand doen van de troon. Dit zal, evenals de inhuldiging van kroonprins Willem-Alexander, plaats vinden in Amsterdam. Abdicatie betekent het neerleggen van een vorstelijke functie bij leven. Eerder hebben in Nederland door vrijwillige abdicatie vorsten afstand gedaan van de troon:
1980- Koningin Juliana ten gunste van prinses Beatrix
1948- Koningin Wilhelmina ten gunste van prinses Juliana
1840- Koning Willem I ten gunste van prins Willem II

Voorbereiding Koningschap

Al vanaf jonge leeftijd is kroonprins Willem-Alexander zich bewust van de taak die hem zal wachten. In eerste instantie is hij er niet van overtuigd dat hij deze taak met evenveel toewijding als zijn moeder zal kunnen volbrengen. Dit is dan ook een langdurend proces waar hij zich jaren op kan voorbereiden. Belangrijke momenten die van invloed zijn geweest op deze voorbereiding zijn:
  • 1985 installatie als lid van de Raad van State
  • 1985 dienstplicht bij de Koninklijke Marine
  • 1986 rijden elfstedentocht
  • 1987-1993 studie Geschiedenis aan de universiteit van Leiden
  • 1987-1993 begeleiden van zijn moeder bij staatsbezoeken
  • 1992 lopen marathon van New York
  • Na 1993 ontwikkeling tot expert op het gebied van watermanagement
  • 1998 lid van het Internationaal Olympisch Comite (IOC)
  • 2000 relatie met de Argentijnse Maxima Zorreguieta
  • 2-2-2002 huwelijk met Maxima Zorreguieta
  • Na 2002 gezamenlijke staatsbezoeken, initiatieven op het gebied van watermanagement en microfinanciering
  • 7-12-2003 geboorte prinses Catharina-Amalia
  • 26-6-2005 geboorte prinses Alexia
  • 10-4-2007 geboorte prinses Ariane

Het besluit

Koningin Beatrix gaf aan al een aantal jaren te hebben nagedacht over het juiste moment van troonopvolging door haar oudste zoon, kroonprins Willem-Alexander. Er kunnen verschillende redenen zijn voor de keuze die zij gemaakt heeft:
  • Leeftijd: Koningin Beatrix is bijna 75 jaar oud. Een mooie tijd om met pensioen te gaan
  • Situatie rond prins Friso: na het ski-ongeluk in februari 2012, waarbij prins Friso in coma is geraakt, zal de koningin behoefte hebben meer tijd bij haar zoon en zijn gezin door te brengen
  • Leeftijd prinsessen: Haar kleindochters Amalia, Alexia en Ariane zijn op dit moment 8, 6 en 4 jaar. Zij gaan naar school en dit geeft Willem-Alexander en Maxima meer vrijheid en tijd om zich te wijden aan het naderend Koningschap. Koningin Beatrix kan hierdoor juist meer tijd gaan besteden aan haar kleinkinderen.
© 2013 - 2017 Caressa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonAftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonOp maandag 28 januari 2013 liet Koningin Beatrix weten dat zij op dinsdag 30 april 2013 afstand zou nemen van de troon.…
Koning Willem-Alexander en Koningin MáximaOp 28 januari 2013 deelde Koningin Beatrix in een televisietoespraak mee dat zij op 30 april van dat jaar zal aftreden.…
Beatrix en Willem-Alexander samen op muntBeatrix en Willem-Alexander samen op muntKoningin Beatrix staat samen met kroonprins Willem-Alexander op een munt. Op de kopzijde staan beide profielen: zowel di…
Koninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilKoninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilDe laatste officiële Koninginnedag is gevierd in 2012 in Rhenen en Veenendaal. In 2013 is Koninginnedag nog wel gevierd…
Inhuldiging Willem-Alexander: het programmaInhuldiging Willem-Alexander: het programmaDe huldiging van Willem-Alexander zal plaatsvinden in de hoofdstad van Nederland, Amsterdam. Hoe zal deze dag eruit gaan…
Bronnen en referenties
  • http://www.koninklijkhuis.nl/nieuws
  • http://NOS.nl/koningshuis/artikel/367352-willemalexander-nu-bijna-koning.html

Reageer op het artikel "Troonswisseling, Koning Willem-Alexander"

Infoteur: Caressa
Laatste update: 20-03-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!