InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Maatschappijleer: Het bestuur van de Europese Unie

Maatschappijleer: Het bestuur van de Europese Unie

Maatschappijleer: Het bestuur van de Europese Unie Het bestuur van de Europese Unie is een ingewikkelde kwestie. Net zoals in Nederland hebben verschillende commissies en raden de verschillende machten verdeeld. Zo berust de wetgevende macht bij de Raad van Ministers en het Europees Parlement. De uitvoerende macht berust bij de Europese Commissie en de rechtsprekende macht bij het Hof van Justitie van de Europese Unie. Kortom, best een ingewikkelde aangelegenheid! Wilt u meer weten over het bestuur van de Europese Unie? Lees dan dit artikel waarin alle aspecten van het Europees bestuur aan bod komen!

Het bestuur van de Europese Unie

Net zoals in Nederland kent ook de Europese Unie een scheiding der machten. Verschillende organen hebben beschikking tot de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechtsprekende macht.

Europese Commissie

De Europese Commissie functioneert als het dagelijks bestuur van de Europese Unie (EU). Deze commissie wordt gevormd door de commissarisen van alle lidstaten. Elk land levert één commissaris en krijgt een beleidsterrein onder zijn of haar beheer. De Europese Commissie geeft leiding aan de Europese ambtenaren en ontwerpt de conceptbegroting. Een andere belangrijke taak is het voorstellen van Europese wetten die worden besproken door het Europees Parlement.

Raad van de Europese Unie

De Raad van de Europese Unie wordt ook wel de Raad van Ministers genoemd. Deze raad vertegenwoordigd de regeringen van alle lidstaten en de samenstelling ervan is afhankelijk van het onderwerp dat centraal staat. Doorgaans kan men negen verschillende raden onderscheiden.

Raad van Ministers

  • Algemene Zaken en Buitenlandse Betrekkingen
  • Economische en Financiële Zaken
  • Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Gezondheid en Consumentenbescherming
  • Justitie en Binnenlandse Zaken
  • Concurrentievermogen (Interne Markt, Industrie en Onderzoek)
  • Vervoer, Telecommunicatiemiddelen en Energie
  • Landbouw en Visserij
  • Milieu
  • Onderwijs, Jeugd en Cultuur

Iedere lidstaat heeft één vertegenwoordiger per raad maar de zwaarte van iedere stem wordt bepaald door de hoeveelheid inwoners van een lidstaat. De Raad van Ministers heeft wetgevende macht en bepaald of de wetsvoorstellen van de Europese Commissie in het Europees Parlement overgenomen moeten worden.

Europese Raad

De misschien wel belangrijkste raad van de Europese Unie is de Europese Raad. In deze raad zitten alle regeringsleiders van de lidstaten en stellen de hoofdlijnen van het politieke beleid vast. Uit de Europese Raad wordt halfjaarlijks een voorzitter van de EU gekozen. In praktijk rouleren de lidstaten per halfjaar met voorzitten.

Europees Parlement

Het Europees Parlement bestaat uit 736 vertegenwoordigers uit alle lidstaten. Ze zijn gekozen tijdens de Europese verkiezingen in 2009 en vertegenwoordigen samen meer dan 500 miljoen Europese burgers. Het aantal vertegenwoordigers per lidstaat hangt af van de bevolkingsomvang van een land. Nederland telt 25 zetels in het Europees Parlement. Deze vertegenwoordigers sluiten zich weer aan bij Europese partijen zoals Partij van de Europese Sociaaldemocraten of de Europese Volkspartij.

Gek genoeg neemt in praktijk de Europese Commissie en de Raad van Ministers de meeste besluiten en niet het Europees Parlement. Het kan wel beleidsvoorstellen op de agenda zetten en meedenken over de plannen. Gezein het feit dat het Europees Parlement zeer beperkte bevoegdheden heeft spreekt men van een democratisch tekort.

Europees Hof van Justitie

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft de rechtsprekende macht binnen de EU. Het hof heeft als taak om ervoor te zorgen dat de Europese regels in alle lidstaten op dezelfde wijze worden toegepast. Verder kunnen burgers, bedrijven en instanties bij het Hof van Justitie proberen hun recht te halen. Het Europees Hof van Justitie telt op dit moment (november 2012) 27 rechters, dus één rechter per lidstaat. Uitspraken van het Europees Hof van Justitie gaan boven de nationale uitspraken van Justitie.
Gerelateerde artikelen
Instellingen van de Europese UnieDe Europese Unie heeft zeven instellingen, waarvan vier politieke instellingen en drie niet-politieke instellingen. In d…
De Europese UnieDagelijks hoor je in het nieuws wel wat over de Europese Unie, maar wat is het nou precies? En welke landen behoren erto…
Verkiezingen voor het Europees ParlementVerkiezingen voor het Europees ParlementDe Europese Unie ontstaat op de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog. Deze rampzalige situatie moest voor de volgende ge…
De Europese verkiezingen en Het Europees ParlementDe Europese verkiezingen en Het Europees ParlementTussen 4 en 7 juni 2009 mogen 375 miljoen kiezers in de 27 EU landen (waarvan in een aantal landen de kiezers overigens…
Het Europese rechtDe landen in de Europese Unie hebben met het 'Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU)' hun soevereini…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Raad_van_de_Europese_Unie
  • Thema's Maatschappijleer VWO

Reageer op het artikel "Maatschappijleer: Het bestuur van de Europese Unie"

Infoteur: VMusic
Laatste update: 23-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!