InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Inkomensafhankelijke premie zorgverzekering vanaf 2014

Inkomensafhankelijke premie zorgverzekering vanaf 2014

VVD en PvdA presenteerden in oktober 2012 het regeerakkoord zoals ze dat samen overeengekomen zijn. Beide partijen hebben op bepaalde onderwerpen toe moeten geven om samen een akkoord te kunnen sluiten. Helaas heeft de PvdA het gewonnen wat betreft de zorgverzekering. Het resultaat hiervan is dat er een inkomensafhankelijke premie ingevoerd gaat worden en dat heeft grote gevolgen voor iedereen die een modaal inkomen of meer heeft.

Onderhandelingen

Mark Rutte (VVD) en Diederik Samsom (PvdA) zijn na de verkiezingen samen aan tafel gaan zitten om te kijken of zij tot een regeerakkoord konden komen. De VVD en PvdA waren immers de grote winnaars van de verkiezingen en daarom vond men dat zij er samen uit moesten komen. Omdat er grote verschillen zitten tussen de standpunten van deze partijen, hebben zij ervoor gekozen om niet op ieder onderdeel een compromis te sluiten, maar om maatregelen uit te wisselen. Wanneer ervoor gekozen zou zijn om op ieder onderdeel compromissen te sluiten, zou het allemaal “net-niet” worden.

Het standpunt van de PvdA is leidend geweest voor de maatregelen die opgenomen zijn in het regeerakkoord met betrekking tot de zorgverzekering. Helaas heeft dit voor vele Nederlanders een enorme lastenverzwaring tot gevolg.

Hoeveel moet je gaan betalen?

Hieronder vind je in een tabel hoeveel je straks ongeveer moet gaan betalen aan premie voor het verplichte basis deel van je zorgverzekering. Wanneer je aanvullende verzekeringen hebt, moet je die kosten er dus nog bij optellen. Zoals je ziet is het maximale verschil € 457 - € 21= € 436 per maand ofwel € 5.232,- per jaar.

Onder het bruto inkomen wordt het gezinsinkomen verstaan. Wanneer jij en je partner dus beide werken, moeten de bruto jaarsalarissen bij elkaar opgeteld worden en aan de hand van dat bedrag kan je aflezen wat de maandelijkse premie per gezinslid wordt. Daarbij dient opgemerkt te worden dat voor kinderen tot 18 jaar geen premie betaald hoeft te worden voor de zorgverzekering.

Bruto inkomenMaandelijkse premie
800 - 120021
1300-150023-27
1600-210039-98
2200-2500110-146
2600-2900158-194
3000-3300206-242
3400-3700254-290
3800-4200302-350
4300-4600362-398
4700-5000410-446
5100+457

Gevolgen van dit voorstel

De gevolgen van dit voorstel zijn voor ieder gezin enorm. Voor sommige betekent dit een aanzienlijke lastenverlaging, maar voor de meeste werkende Nederlanders betekent het een enorme lastenverzwaring door een veel hogere belastingdruk. Twee-verdieners voelen zich ontmoedigd, want het extra werken brengt zoveel extra kosten met zich mee (denk ook aan de kosten voor kinderopvang) dat je door het extra werken nauwelijks extra geld over houdt.

Protest: Burgerinitiatief

Inmiddels hebben er al diverse politici gereageerd op dit voorstel en natuurlijk ook veel burgers. De eerste protest-websites zijn al in de lucht waarmee de burgers invloed uit kunnen oefenen. In Nederland kennen we namelijk sinds mei 2006 het Burgerinitiatief en daarin wordt bepaald dat bij 40.000 handtekeningen van stemgerechtigden de Tweede Kamer het onderwerp of voorstel moet bespreken. Ik verwacht dat het moet lukken om 40.000 handtekeningen te verzamelen van stemgerechtigde Nederlanders die bezwaar willen maken tegen dit voorstel, mocht de regering zich niet voor 2014 bedenken.
Gerelateerde artikelen
Premie zorgverzekering 2011In 2011 zijn de premies voor de zorgverzekering weer hoger in vergelijking met de premies van 2010. Gemiddeld zal de pre…
Premie zorgverzekering 2012Premie zorgverzekering 2012Jaarlijks worden de premies voor de zorgverzekering verhoogd. Sinds de introductie van de huidige zorgverzekering per 20…
De beste zorgverzekering vinden valt niet meeHet blijft altijd maar lastig om de beste zorgverzekering te vinden. Veel zoek en speurwerk dus. Wij zetten echter al wa…
Aanvullende zorgverzekering 2018Aanvullende zorgverzekering 2018Een aanvullende zorgverzekering dekt de kosten van zorg die niet in het basispakket zijn opgenomen. Iedereen die in Nede…
Premie zorgverzekering 2010Jaarlijks vanaf eind september worden de premies bekend gemaakt voor de zorgverzekering voor het volgende jaar. De zorgp…
Bronnen en referenties
  • http://stopdeinkomensafhankelijkepremie.blogspot.nl/

Reageer op het artikel "Inkomensafhankelijke premie zorgverzekering vanaf 2014"

Reactie

Mulder, 05-11-2012 11:20 #1
Ben best bereid om mee te betalen om er weer bovenop te komen. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaan we (gezin met 2 kinderen) een premieverhoging betalen van meer dan 50%. En dan heb ik het nog niet over het eigen risico dan ook weer verhoogd gaat worden en vergoedingen die uit het basispakket verdwijnen, enz.enz. Dit kan echt niet doorgaan. Er komen zo heel veel mensen in de problemen. Er wordt echt geen geld meer uitgegeven. DE economie zal weer verder krimpen. Het huishoudboekje zal weer in ere hersteld worden. Je kan nu eenmaal niet meer uitgeven dan dat er binnenkomt. Dat kan er maar 1 en dat is onze regering. Kom je tekort dan "steel" je gewoon van de burger. En het leuke is die burger heeft je zelf gekozen. Reactie infoteur, 05-11-2012
Helemaal mee eens! Het verbaast mij ook dat ze met het effect op de economie geen rekening lijken te houden.

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!