InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Zuid-Soedan, wat er aan vooraf ging

Zuid-Soedan, wat er aan vooraf ging

Op 9 juli 2011 riep Zuid-Soedan haar onafhankelijkheid uit. Dat was na een jarenlange strijd tussen het zuiden en het noorden om onafhankelijkheid. Maar hoe zag die strijd er precies uit en waar was hij op gebaseerd?

De Britse Kolonisator

Een groot deel van het conflict tussen noord en zuid dateert uit de koloniale periode. De Britten, die Soedan koloniseerden, zorgden ervoor dat Khartoem het land domineerde en hiermee werd de basis gelegd voor de zuidelijke drang naar onafhankelijkheid. Terwijl het zuiden van het land grotendeels christelijk of animistisch is en zich cultureel identificeert met Oost-Afrika, is het noorden voornamelijk moslim en gericht op de Arabische wereld.

De SPLA

Bron: Lokal Profil, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Lokal Profil, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Na de onafhankelijkheid van Soedan in 1956 brak er al snel een burgeroorlog uit, die eindeloos duurde en in 1972 eindigde met het Addis Abeba Agreement, dat autonomie schonk aan het zuiden. Toen eind jaren zeventig aardolie werd gevonden in gebied op de grens met noord en zuid, begon dat verdrag al snel af te brokkelen. In 1983 riep de toenmalige president Gaafar Nimeiry uit tot een Islamitische staat en voerde de shari’a in, waarmee hij het zuiden tegen de haren in streek. Datzelfde jaar werd de SPLA (Sudan People’s Liberation Army) opgericht. Aanvankelijk streefde de SPLA niet naar afscheiding maar wilde men een verenigd Soedan en beschuldigde men de regering in Khartoum ervan om opzettelijk tweedracht te zaaien. In april 1985 maakte een militaire coup een einde aan het bewind van Nimeiry en in 1986 kwam een regering aan de macht onder leiding van Sadiq al-Mahdi van de Umma Partij.

Omar al-Bashir

In 1988 sloten de SPLA en de Democratic Unionist Party een overeenkomst. Hierbij zou de Islamitische wet niet langer gelden, werd er een einde gemaakt aan de noodtoestand in het land en een staakt-het-vuren oplegde. Al-Mahdi weigerde deze overeenkomst echter te tekenen en werd vervolgens door een militaire coup verdreven. Kolonel Omar al-Bashir nam zijn positie in en behield die tot op de dag van vandaag.

Mensenrechten

In oktober 1989 werd het informele staakt-het-vuren verbroken en het gevolg was een burgeroorlog die miljoenen het leven kostte en nog veel meer miljoenen op de vlucht deed slaan. Waarschijnlijk hebben zo’n twee miljoen mensen de dood gevonden tijdens dit conflict, grotendeels burgers. Beide kampen zijn beschuldigd van het schenden van mensenrechten. Burgers zijn gebombardeerd, dorpen overvallen en de inwoners als slaven weggevoerd, kinderen werden aan beide kanten als kindsoldaat gebruikt.

Vredesbesprekingen

In het begin van de jaren negentig werden opnieuw vredesbesprekingen gehouden, waarbij buurlanden als Kenia en Ethiopië intermediëerden. Dit echter zonder resultaat. In 2002 werden nieuwe besprekingen gevoerd en hier werd voor het eerst een concreet verdrag gesloten, het Machakos Protocol, wat tot verder besprekingen leidde. Langzaam kwam er een deal tot stand, waarbij veiligheid, het delen van macht en de status van de Abyei regio werden vastgelegd. In 2005 werden in Kenia deze protocollen gebundeld tot het Comprehensive Peace Agreement (CPA). Hierin werd een autonome regionale regering gecreëerd, die het zuiden voor zes jaar zou regeren. Er moest een afvaardiging van die regering in Khartoum aanwezig zijn. Een nationale petroleum commissie werd ingesteld om de opbrengsten van de aardolie vast te leggen. Na die zes jaar zou er dan een referendum worden gehouden in het zuiden of men zich wel of niet wilde afscheiden van het noorden. In januari 2011 werd het referendum gehouden en bijna 99% van de bevolking koos voor afscheiding. Al-Bashir, de president in het noorden, beloofde dat hij de resultaten zou respecteren en op 9 juli 2011 werd de onafhankelijke staat Zuid-Soedan uitgeroepen, zes maanden na het referendum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zuid-Soedan, wat er aan vooraf ging"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 19-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Soedan
Schrijf mee!