InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?

Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?

Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België? België heeft drie officiële landstalen en heeft een complexe regeringsstructuur. In totaal bestaan er zes regeringen die worden geleid door 48 ministers en 10 staatssecretarissen. In België wordt op vier niveau gestemd: supranationaal, federaal, regionaal en lokaal. Hieronder een kort overzicht van de politieke structuur van België en wanneer de politieke verkiezingen plaatsvinden.

Regeringen in België

Sinds de onafhankelijkheid van België in 1831 is de meertaligheid een factor van belang geweest in de Belgische samenleving en voor het besturen van het land. Sinds haar ontstaan is er in België Nederlands en Frans gesproken, na de Eerste Wereldoorlog werd in het Oosten van België de kiem gelegd voor een Duitstalige Gemeenschap. Ruim 180 jaar na de onafhankelijkheid wordt België bestuurd door verschillende regeringen die elk verschillende bevoegdheden voor andere grondgebieden omhelzen. Na vijf staatshervormingen (1970, 1980, 1988-1989, 1993, 2001-2003) is België naar een bipolaire federale staat geëvolueerd: het bestuur van het land is verdeeld over de federale regering en verschillende deelregeringen.

Federale regering

De Belgische federale regering bestaat uit 13 ministers en 6 staatssecretarissen. De federale overheid is onder andere verantwoordelijk voor volgende bevoegdheden: financiën en duurzame ontwikkeling, leger, justitie en sociale zekerheid.

Vlaamse en Waalse regering

De Vlaamse regering bestaat uit 9 ministers en verenigt de bevoegdheden van het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Gemeenschap. De Waalse regering bestaat uit 8 ministers. In tegenstelling tot de Vlaamse regering is de Waalse regering enkel verantwoordelijk voor het bestuur van het Waalse Gewest.

Brussels Hoofdstedelijke regering

Dit is het Uitvoerend Orgaan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ze bestaat uit 5 ministers en 3 staatssecretarissen. In regel is de Minister-President Franstalig. Daarnaast zijn er nog twee Franstalige en twee Nederlandstalige ministers. Van de drie staatssecretarissen zijn er twee Franstalig, één Nederlandstalig.

Regering van de Franse Gemeenschap en Duitstalige Gemeenschap

Bevoegdheden van de Franse en Duitstalige gemeenschap vallen niet onder de Waalse regering maar onder aparte regeringen. De regering van de Franse Gemeenschap telt zeven ministers, deze van de Duitstalige Gemeenschap vier.

Wanneer zijn er verkiezingen in België?

niveau - raadduur van legislatuurlaatste verkiezingvolgende verkiezing
Supranationaal - Europees parlement5 jaar20142019
Federaal - Kamer van Volksvertegenwoordigers5 jaar20142019
Federaal - Senaat5 jaar20142019
Regionaal - Vlaams Parlement5 jaar20142019
Regionaal - Brussels Hoofdstedelijk Parlement5 jaar20142019
Regionaal - Waals Parlement5 jaar20142019
Regionaal - Parlement van de Duitstalige Gemeenschap5 jaar20142019
Regionaal - Parlement van de Franstalige Gemeenschap5 jaar20142019
Lokaal - Provincieraad6 jaar201214 oktober 2018
Lokaal - Gemeenteraad6 jaar201214 oktober 2018
© 2012 - 2019 Jonasd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?"

Reactie

Anne, 26-05-2013 01:33 #1
De politiek in Belgie is een ingewikkeld systeem en zolang er geen botsingen komen schijnt het goed te gaan! Het zijn eigelijk drie nationale regeringen onder een paraplu, wat toch onnoemelijk veel geld moet kosten? Een regering zou goedkoper en efficienter zijn? Misschien kan in Benelux verband of op Europees niveau naar een betere oplossing gezocht worden?

Infoteur: Jonasd
Laatste update: 12-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!