InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Stemmen, verkiezingen, partij keuze, kandidaat en motivatie

Stemmen, verkiezingen, partij keuze, kandidaat en motivatie

Stemmen, verkiezingen, partij keuze, kandidaat en motivatie Verkiezingen voor de Tweede Kamer wordt in de regel iedere vier jaar georganiseerd. Vele politieke partijen hebben een vaste groep stemmers en voeren campagne om het aantal stemmers op de partij te vergroten. Er worden beloften gedaan en de tegenstellingen tussen links en rechts en het midden worden aangescherpt om de eigen standpunten te kunnen aanscherpen. Stemmers die vinden dat er minder welvaartsverschillen en minder armoede en rijkdom moet zijn, dus sociaaleconomische gelijkheid, stemmen links. Mensen die rechts stemmen weten heel goed uit te leggen waarom er wel verschillen moeten zijn. Het is immers volgens de rechtse stemmers verdedigbaar dat je een hoger inkomen hebt als je altijd veel werkt of een lange en ingewikkelde studie hebt gevolgd. De vrije markt in Nederland zorgt er ook voor dat (grote) (salaris) verschillen zijn. Rechtse stemmers kunnen zich in deze ontwikkeling goed vinden. De schaal van links naar rechts loopt immers via de zogenaamde middenpartijen.

Tweede Kamerverkiezingen

Alleen mensen met een geldige stempas mogen stemmen. Daarnaast moet een stemmer bij het uitbrengen van de stem een geldig identiteitsbewijs meenemen. Er kan gestemd worden in ieder stemlokaal binnen de gemeente waar de stemmer in het GBA staat ingeschreven. De stemmer kan echter ook stemmen in een andere gemeente. Bij de eigen gemeente dient hiervoor een kiezerspas te worden aangevraagd. Als een stemmer zelf niet in de gelegenheid is om te stemmen, dan kan de stemmer ook een andere persoon machtigen om een stem uit te brengen.

Op wie kan er gestemd worden?

Er wordt altijd op een persoon gestemd. De persoon is de kandidaat die door zijn partij op de kandidatenlijst is geplaatst. De kandidatenlijst zijn niet in heel Nederland hetzelfde. Daarom is Nederland in kieskringen verdeeld. Er zijn 20 kieskringen. Na de naam van de lijsttrekker staan er nog vele andere namen van kandidaten op de kandidatenlijst. Als er niet gekozen wordt voor de 1e persoon op de kandidatenlijst van de partij waarop de stem wordt uitgebracht, dan brengt de stemmer een voorkeurstem uit. Om met voorkeurstemmen gekozen te kunnen worden dient de kandidaat de kiesdrempel te halen. De kiesdrempel is het totaal aantal uitgebrachte geldige stemmen gedeeld door het aantal beschikbare zetels in de Tweede kamer.

Kieslijsten die in alle kiesdistricten meedoen zijn:

  • Lijst 1 VVD
  • Lijst 2 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)
  • Lijst 3 PVV (Partij voor de Vrijheid)
  • Lijst 4 Christen Democratisch Appèl (CDA)
  • Lijst 5 SP (Socialistische Partij)
  • Lijst 6 Democraten 66 (D66)
  • Lijst 7 GROENLINKS
  • Lijst 8 ChristenUnie
  • Lijst 9 Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)
  • Lijst 10 Partij voor de Dieren
  • Lijst 11 Piratenpartij
  • Lijst 12 Partij voor Mens en Spirit (MenS)
  • Lijst 13 Nederland Lokaal
  • Lijst 14 Libertarische Partij (LP)
  • Lijst 15 Democratisch Politiek Keerpunt DPK
  • Lijst 16 50PLUS
  • Lijst 17 Liberaal Democratische Partij (LibDem)
  • Lijst 18 Anti Europa Partij
  • Lijst 19 SOPN
  • Lijst 20 Partij van de Toekomst (PvdT)

De uitslag van de verkiezingen is hier te lezen.

Er is ook een partij die alleen in het kiesdistrict Amsterdam meedoet. Dus alleen de mensen die in het kiesdistrict 9 wonen kunnen stemmen op 5 kandidaten uit Den Haag.
  • Lijst 21 Politieke Partij NXD

Steun bij het maken van een keuze

Voor hulp bij het kiezen van een partij en een kandidaat kan men hulpsites raadplegen. De meest aanbevolen websites hiervoor zijn:
  • http://www.kieskompas.nl
  • http://www.stemwijzer.nl

Opvallende onderwerpen in de verkiezingsprogramma’s

Als de verkiezingsprogramma's worden gelezen dan valt bij gezamenlijke onderwerpen het volgende op:

Buitenlandse zaken en Defensie

Ontwikkelingssamenwerking en internationaal gemaakte afspraken krijgen in ieder verkiezingsprogramma aandacht.

Burger en bestuur

Bij de meeste partijen is een gemeentelijke herindeling bespreekbaar en ook aan de (bijzondere)ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aandacht gegeven.

Economische zaken en financiën

Het huidige belastingstelsel komt in bijna alle programma’s voor en ook het begrotingsevenwicht krijgt de nodige aandacht.

Europa

Eurolanden moeten zich aan de regels houden en Europeanen moeten zich in Europa vrij kunnen bewegen.

Integratie en Inburgering

Vluchtelingen, integratie en allochtonen komen in bijna alle verkiezingsprogramma’s voor.

Onderwijs en Wetenschap

Onderwijskerntaken moeten weer centraal komen te staan in het onderwijs. Ook de financiële middelen voor opleider en student worden veelvuldig genoemd.

Openbare orde en veiligheid

Politietaken, veiligheid, slachtoffers en drugsbeleid zijn de belangrijkste onderwerpen in de meeste verkiezingsprogramma’s.

Media en Cultuur

Kunstsubsidies, omroepinstellingen en cultuurinstellingen komen in bijna alle verkiezingsprogramma’s voor.

Sociale zaken en werkgelegenheid

WW, leeftijdsontslag en AOW komen in bijna alle verkiezingsprogramma’s voor en ook worden er uitspraken gedaan over WAJONG en andere vergelijkbare uitkeringen.

Volksgezondheid, Welzijn, Sport

Veel aandacht voor de financiering en toegankelijkheid van de zorg, de zorg taken, AWBZ en de (Olympische)sport.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkiezingen 2010Verkiezingen 2010De uitslagen en winnaar van de Tweede Kamer-verkiezingen van 9 juni zijn bekend. De VVD wint nipt de Tweede Kamerverkiez…
Verkiezingen 2012Op 12 september 2012 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Inmiddels hebben de deelnemende partijen hun kandidatenl…
Taken en rechten Eerste en Tweede KamerDe volksvertegenwoordiging in Nederland bestaat uit de Eerste en de Tweede Kamer, oftewel de Staten-Generaal. Welke take…
De verkiezingenDe verkiezingenAlle Nederlanders van 18 jaar en ouder mogen stemmen en kunnen zich verkiesbaar stellen. Ze hebben hier het recht op. In…
Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenHet Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenMeer dan een jaar voor de eigenlijke presidentsverkiezingen barst het circus los. In principe kan iedereen zich presiden…
Bronnen en referenties
  • www.stemwijzer.nl
  • www.kieskompas.nl
  • www.overheid.nl
  • www.kiezenmetkennis.nl
  • www.programmavergelijker.nl

Reageer op het artikel "Stemmen, verkiezingen, partij keuze, kandidaat en motivatie"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Verkiezingen 2012
Schrijf mee!