InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Wat zijn drones?

Wat zijn drones?

Drones zijn onbemande vliegtuigen die worden gebruikt om te fotograferen, videofilmen en mensen standrechtelijk te executeren. De VS en Israël, de twee meest gemilitairiseerde landen ter wereld, zijn de grootste drone-producenten. Drones zijn hét nieuwe wapen van overheden om vrijheden in te perken. De drone is eigenlijk een kruising tussen een vliegende militair en een vliegende politieagent.

Inhoud:

Vliegende, bewapende robots

Drones zijn de bewapende vliegrobots van de militaire industrie. Ze worden in Israël gebruikt om Palestijnen wederechtelijk mee te executeren. Het zonder vorm van proces mensen doodschieten is een overtreding van het internationaal recht, maar een land als Israël trekt zich wer weinig van aan; het is immers ook al 25 maal in VN-resoluties inzake het Israëlitisch kolonialisme tot de orde geroepen maar deze zijn allen door politiek Israél genegeerd met Amerikaanse en Nederlandse steun. Vele landen behalve Nederland ageren tegen deze weinig sociale houding van de Joodse staat, zoals ze zichzelf onterecht noemen, want er wonen vele Arabieren. PVV-er van Roon sprak in april, in de laatste commissievergadering Buitenlandse Zaken van het missionaire kabinet in 2012 over Israël-bashing toen buitenlandwoordvoerders van Groen Links en de SP wezen op het feit dat Israël met het uitvoeren van standrechtelijke executies een misdaad tegen de menselijkheid begaat.

Mensen standrechtelijk executeren

De VS zijn kampioen in het overtreden van internationale rechtsafspraken maar geen enkel ander westers land wil de VS tot de orde roepen. De VS zet drones te Yemen, Iran, Afghanistan, Irak, Pakistan en natuurlijk in het eigen land in. Drones zijn ´handig´ omdat er geen militairen zelf naar een land hoeven te worden gestuurd. In Pakistan en Yemen zijn afgelopen jaren honderden mensen omgekomen bij drone-aanvallen. Aangezien deze mensen allemaal zonder vorm van proces standrechtelijk geëxecuteerd zijn is dit een zwaar misdrijf tegen de conventie van Geneve. Het is een overtreding van het oorlogsrecht. Het argument dat de omgekomen mensen militanten zouden zijn is gebruik maken van propagandaterminologie. Als er echt militanten rondlopen ver buiten de VS dan is dat A: hun probleem niet en B: een reden voor lokale autoriteiten om de mensen op te pakken en te verhoren. Mensen worden zonder rechtsgang geëxecuteerd, wat een kenmerk is van een dictatoriale machtsstructuur en wat het democratisch gehalte van de VS tot beneden het nulpunt doet zakken.

Geheime technologie

Kleine vliegtuigjes kunnen soms 2 dagen aaneengesloten in de lucht blijven. Veel technische specificaties worden geheim gehouden over de drone. Wel is bekend dat drones video- en audioverbindingen onderhouden met het controlecentrum. Richtmicrofoons kunnen geluiden van honderden meters hoogte opvangen. Het is een bekend gegeven dat de lucht audio goed geleidt. Vanuit een luchtballon kun je hele gesprekken volgen. In combinatie met hoogwaardige richtmicrofoons kun je ongezien van grote hoogte elk gesproken woord opvangen. Het is al langer bekend dat video- en fotocamera´s mensen mensen van een kilometer afstand haarscherp en gedetailleerd in beeld kunnen nemen. Drones zijn spionage-apparaten. Er zitten uiteraard ook infraroodcamera´s op om in het donker mensen te kunnen volgen. Drones zijn vaak hybride aangedreven. De hybriden worden elektrisch aangedreven terwijl een klein benzine-motortje de accu van tijd tot tijd oplaadt. Het spionagevoordeel van elektrisch aangestuurde drones is dat ze geluidloos zijn. Niemand hoort ze. Er zijn drones die in de lucht kunnen bijtanken.

Verschillende typen drones

  • Grote hoogte drones vliegen over een grote hoogte heen en weer terwijl ze filmen om een gebied goed in kaart te brengen.
  • Grote hoogte achtervolgingdrones kunnen een auto, persoon of alles dat beweegt volgen,
  • Laagvliegende drones worden door militairen gebruikt om een klein gedetailleerd plaatje te krijgen van een situatie om vervolgens tactische beslissingen te maken,
  • Touchdown monitor drones zijn drones die geluidsopnameapperatuur en videocamera´s installeren op een strategische plek.
  • De kamikaze drone vliegt recht op zijn doel af. Vliegtuigen doet het neerstorten en gebouwen laat deze drone ontploffen.

Iedereen is terrorist

De drone is populair gemaakt doordat het werd ingezet tegen ´terroristen´, in hoeverre we deze propagandaterm moeten geloven. Het blijkt echter de bedoeling dat iedere burger als terrorist wordt behandeld. In de VS worden drones massaal ingezet om burgers te achtervolgen. Er zijn in 2012 al 64 bases geteld van waaraf drones opstijgen. Ondertussen is er een mandaat gekregen om in 2015 duizenden drones in de VS rond te laten vliegen als verlegstuk van het politie-apparaat. Mensen die een verkeersovertreding begaan kunnen door middel van drones gevolgd worden. Mensen die belastingfraude plegen kunnen nagegaan worden wat ze doen en waar ze heen gaan. In principe kan iedereen vanaf afstand worden gefilmd en afgeluisterd. De paranoïde nachtmerrie van veel psychosepatiënten wordt met de drone werkelijkheid. In 2012 worden in de VS al massaal drones ingezet in zaken ´van leven en dood'en ´terrorisme´. Bij de inauguratie van Obama vloegen diverse drones mee. Drones dreigen de vliegende big brother te worden die kan ingrijpen zodra je iets doet of zegt wat hem niet zint.

Bewapende drones

Behalve monitoren kunen drones ook gelijk ingrijpen door mensen dood te schieten. Drones kunnen chemische bommen en radioactieve bommen vervoeren tot ontploffing brengen. Ze kunnen ook biowapens bevatten; dat is het verspreiden van ziektes in een bepaald gebied. Met kleine raketten kunnen drones grote schade aanrichten aan gebouwen en infrastructuur.

Iran plukt drones uit de lucht

De VS stuurt ook drones over Iran, een land wat nog geen centrale bank heeft en daar wil de Amerikaanse regering een eind aan maken, net zoals in Irak en Afghanistan is gebeurd. Helaas voor de VS was Iran in staat om een vliegende drone te herprogrammeren door middel van GPS-spoofing zodat het dronetje op Iraans grondgebied landde, terwijl de drone ´dacht´ in zijn thuisbasis te zijn. Het leverde de eerste goede publicatiefoto op van dit geheime militaire apparaat. Deze blamage voor de VS toont aan dat dit westerse land wat zichzelf de rol van politieagent van de wereld toedicht, technologisch gezien andere landen nauwelijks overtreft. Iran heeft inmiddels vele drones onderschept en veilig laten landen op eigen gebied om ze te onderzoeken.

De cowboy-mentaliteit

De macho cowboy-mentaliteit van de VS is sterker ontwikkeld dan in menig ander land. China, Iran en diverse andere landen pochen niet met hun militaire kunnen maar blijken keer op keer de VS te slim af te zijn. Dat blijkt niet alleen uit luchtgevechten maar ook in militaire oefeningen op zeeniveau.Tussen schepen die deelnemen aan marine-oefeningen van de VS duikt regelmatig een Chinees schip op wat naar eigen gelieven zijn aanwezigheid op Amerikaanse radarschermen kan tonen.

Drones slecht voor luchtveiligheid

Piloten waarschuwen voor de aanwezigheid van drones in het luchtruim. Drones worden vaak niet eens bestuurd door een mens maar ze vliegen op de automatische piloot. Dat betekent dat het wachten is op een ongeluk met een drone, voor zover dat niet al gebeurd is. Er stort soms een vliegtuig neer waarvoor geen aanleiding kan worden gegeven. Het is niet onwaarschijnlijk meer om te denken dat een botsing met een drone de oorzaak kan zijn geweest. Omdat drones binnen het militaire geheim vallen, zal het voor een overheid niet nodig zijn de ware toedracht van een vliegtuigongeluk te onthullen, mocht er een drone in het spel zijn.

Commerciële drones

Drones worden toegankelijk gemaakt voor bedrijven om ze te gaan gebruiken. Er zijn voordelen zoals het maken van mooiere foto- en video-opnamen vanuit de lucht. Huizenverkopers zouden hierbij een extra instrument kunnen hebben om hun grote luxe villa aan te prijzen. Rijke jagers zouden middels een drone kunnen kijken waar de af te schieten dieren zich bevinden. Veel monitoring, zoals het in de gaten houden van bosbranden worden al door satellieten gedaan. Daarom is het voor de rest het gebied van bedrijfsspionage waarbij de drone uitkomst kan bieden. Drones maken het mogelijk om activiteiten van werknemers buiten bedrijfstijd in kaart te brengen. Mensen die een liefdesavontuur hebben kunnen eenvoudig gevolgd worden met een drone om ze te blackmailen.

Update 07-02-2013

Op 7 februari kopte de Telegraaf dat er 3000 mensen zijn gedood door drones. De Telegraaf had een piepklein artikeltje geschreven naar aanleiding van een lang achtergrondartikel uit de New York Times. De Amerikaanse geheime dienst CIA voert de meeste missies uit met drones. De drones kunnen worden ingezet omdat men het publiek heeft wijs gemaakt dat er een oorlog tegen terrorisme gevoerd moet worden. 11 September 2001 zou de aanleiding zijn. Dit terwijl de meerderheid van de mensen inzien dat de drie WTC torens die zijn ingestort op 11 september niet door vliegtuigen konden instorten; daar waren explosieven voor nodig. Met de drones zouden terroristen worden gedood maar wie helder denkt ziet in dat het buitenrechtelijke executies zijn die hier plaatsvinden; het doden met drones is een oorlogsmisdaad. De échte terroristen werken bij de CIA.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Amerikaanse terreurlijstNa de aanslag op 9/11 werd er door de Amerikaanse een lijst opgesteld met terroristische organisaties die door Amerika g…
Terrorist of vrijheidsstrijder?Het is een bekend cliché: terrorist of vrijheidsstrijder? Toch is het een vraag die anno 2013 nog steeds relevant is. Zo…
Shirin Ebadi, Advocate voor de MensenrechtenDe Iraanse Shirin Ebadi kreeg in 2003 de Nobelprijs voor de Vrede. Zij zet zich al jarenlang in voor de mensenrechten in…
Boekrecensie: Oorlog op afstand  Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
Drones, wat zijn het en wat doen ze?Drones zijn steeds vaker in het nieuws. Maar wat zijn het en wat doen ze? Drones zijn onbemande vliegtuigen die precisie…
Bronnen en referenties
  • http://www.rferl.org/content/drones_who_makes_them_and_who_has_them/24469168.html
  • http://www.naturalnews.com/036488_spy_drones_weaponized_countermeasures.html
  • http://www.nytimes.com/2012/02/18/technology/drones-with-an-eye-on-the-public-cleared-to-fly.html?pagewanted=all
  • http://www.csmonitor.com/World/Middle-East/2011/1215/Exclusive-Iran-hijacked-US-drone-says-Iranian-engineer-Video/%28page%29/3
  • http://www.unmanned.co.uk/unmanned-vehicles-news/unmanned-aerial-vehicles-uav-news/us-navy-developing-flexrotor-uav-for-small-ships/
  • Commissievergadering BZ in het 2e kamergebouw
  • http://www.raceforiran.com/iran-american-drones-and-the-interlinked-crises-of-u-s-hegemony-and-global-governance
  • http://www.ae.utexas.edu/news/archive/2012/todd-humphreys-research-team-demonstrates-first-successful-gps-spoofing-of-uav
  • http://www.foxnews.com/politics/2012/06/14/lawmakers-erect-challenges-to-drones-in-us-airspace/
  • http://newspuff.com/what-iran-going-to-do-with-captured-drone.html
  • http://www.nytimes.com/2013/02/06/world/middleeast/with-brennan-pick-a-light-on-drone-strikes-hazards.html?_r=0

Reageer op het artikel "Wat zijn drones?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!