InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Deelstaten van Duitsland en de eenwording van Europa

Deelstaten van Duitsland en de eenwording van Europa

Deelstaten van Duitsland en de eenwording van Europa Het politieke systeem van Duitsland is totaal anders dan in Nederland. Om de ontwikkelingen in Europa te kunnen begrijpen is enig inzicht in dit systeem noodzakelijk. Duitsland bestaat uit 16 deelstaten die veel meer macht hebben dan men zou verwachten. Het zijn "Lander" die een eigen grondwet hebben met een eigen regering en parlement. Sommige mensen vergelijken deze deelstaten wel eens met onze provincies maar dat is niet juist. De macht van de verschillende Bundesländer is veel groter.

Bundesländer of Deelstaten

In Duitsland bestaan 16 Bundesländer. Dit noemen wij deelstaten. Zij hebben ieder een eigen volkslied en een eigen vlag. Maar ook hebben zij een eigen grondwet, een eigen regering, een eigen parlement en zelfs een eigen minister president. De deelstaten zijn opgericht in 1949. Met de val van de muur in 1990 werden de deelstaten in Oost en West Duitsland weer herenigd. Er zijn deelstaten en stadstaten zoals Berlijn, Hamburg en Bremen. Zij hebben precies dezelfde rechten en plichten. De regeringen van deze stadstaten heten senaat.
De Bundesländer zijn:
  • Baden Württenberg
  • Beieren
  • Berlijn sedert de éénwording in 1990
  • Brandenburg sedert 1990
  • Bremen
  • Hamburg
  • Hessen
  • Mecklenburg Voor-Pommeren sedert 1990
  • Nedersaksen
  • NoordRijn Westfalen
  • Rijnland Palts
  • Saarland
  • Saksen sedert 1990
  • Sleeswijk- Holstein sedert 1990
  • Thüringen sedert 1990

Bevoegdheden van de deelstaten

Iedere deelstaat heeft een parlement met één kamer. Ook heeft iedere deelstaat een eigen minister President. We kennen in de Bundesrepubliek Duitsland drie soorten wetgeving:
  • Federale wetgeving, bijvoorbeeld inzake defensie of de nationale munt.
  • Gezamenlijke wetgeving bijvoorbeeld inzake belastingen
  • Deelstaatwetgeving bijvoorbeeld inzake onderwijs en cultuur. Er is wel wetgeving op het gebied van onderwijs die maakt dat diploma's in alle deelstaten geldig zijn.

Landelijke vertegenwoordiging in Landtag

De Bondsraad bestaat uit de vertegenwoordiging van de deelstaten. De Bondsdag is het nationale parlement. Het parlement van een deelstaat heet Landtag. Door het parlement van de deelstaten wordt de regering gekozen. Voor de Bondskanselier is het belangrijk om een meerderheid van stemmen te verkrijgen niet alleen in het nationale parlement ofwel de Bondsdag maar vooral ook in de Bondsraad. Verkiezingen in verschillende deelstaten vinden niet allemaal tegelijk plaats en dit kan tot spanningen leiden, Omdat men in principe van mening is dat alle Duitsers op ongeveer hetzelfde niveau moeten kunnen leven moeten rijkere deelstaten per jaar een bedrag afstaan aan de armere deelstaten. Na de hereniging van Duitsland moesten de rijke deelstaten dan ook veel geld afstaan aan de voormalige DDR. staten. Ook iedere belastingbetaler betaalt voor het voormalig Oost-Duitsland solidariteitsheffing. Hier bestaat vanuit West Duitsland grote weerstand tegen.

De grote politieke partijen van Duitsland

De belangrijkste politieke partijen van Duitsland zijn:
  • CDU Christen democraten.
  • SPD Sociaal democraten
  • AFD
  • FDP Liberalen
  • Die Linke socialisten
  • Die Grünen. Groenen

Alternativen für Deutschland, AFD

Ook in Duitsland zijn nieuwe partijen in opkomst. Zeker nadat de vluchtelingencrisis op gang was gekomen is er in Duitsland onderling veel onenigheid. De partij Alternativen für Deutschland (AFD) wint snel aan stemmen en is sedert 2015 de op twee na grootste partij van Duitsland geworden. Deze partij is het niet eens met het vluchtelingenbeleid van de regering. In september 2017 kreeg de AFD 12,6% van de stemmen. Hiermee zijn zij de derde partij van Duitsland geworden.De partij zal 94 zetels in het parlement krijgen. Deze rechts-populistische partij heeft binnen de eigen partij onderling problemen maar zal steun zoeken bij andere rechts-populistische partijen in Europa.

Landeslisten en verkiezingen

Binnen de diverse deelstaten wordt heel verschillend gestemd. Iedere partij mag zowel stemmen bij de deelraadsverkiezingen als ook bij de landelijke verkiezingen. Hierbij kunnen maximaal 16 Landeslisten worden ingediend. Er is een kiesdrempel van 5%. Bondskanselier Merkel is van het CDU. Zij behaalde bij de laatste deelstaatverkiezingen in NoordRijn Westfalen in 2018 slechts 28 % van de stemmen en dit is een gevoelige nederlaag. In 2013 haalde de CDU echter 41% van de stemmen. Hierbij werd Angela Merkel opnieuw gekozen tot Bondskanselier. Bij de landelijke verkiezingen in september 2017 behaalde Het CDU/CSU 32,9% van de stemmen. Zij werden weer de grootste partij van Duitsland. Als tweede eindigde de SPD met 20,5% van de stemmen.

Bondskanselier Merkel

Op 28 oktober 2018 werden in de deelstaat Hessen verkiezingen gehouden. Hierbij leden zowel CDU als SPD grote verliezen. Zij verloren 11% van de stemmen. Ook in Beieren werd al verlies geleden door het CDU. Dit was voor Bondskanselier Merkel aanleiding om op 29 oktober 2018 haar voorzitterschap van het CDU neer te leggen. De machtige politieke vrouw blijft wel kanselier van Duitsland.

Gevolgen voor politieke situatie in Europa

Omdat men in Duitsland al bekend is met het verschijnsel deelstaten zal men een wat andere kijk hebben op de politieke eenwording van Europa. Men kan immers spreken over een toekomst met een federale regering in Brussel waarbij alle landen op een of andere wijze deelstaten worden. Duitsland is bekend met rijkere en armere deelstaten. Er zijn deelstaten die een grote werkloosheid kennen maar ook staten die geweldig goed presteren. Tot op heden kunnen deze deelstaten elkaar in evenwicht houden. Echter de politieke situatie in de overige landen van de EU is zo verschillend dat het haast onmogelijk lijkt om hier stappen in te zetten. Men dient rekening te houden met dat deel van de bevolking wat kiest voor rechts-populistische partijen zowel in Duitsland als in Europa.
Gerelateerde artikelen
Het Griekse kiesstelsel en de evenredige vertegenwoordigingHet Griekse kiesstelsel en de evenredige vertegenwoordigingBij de Griekse parlementsverkiezingen van 2015 werd Syriza de grootste partij met 36,3 procent van de stemmen. In het pa…
Hoe beschermt Duitsland haar democratie in de Grondwet?Voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Duitsland overgenomen door Adolf Hitler en de nationaalsocialisten. Hitler g…
Staatsinrichting: KiesstelselsHet grote verschil tussen het districtenstelsel en de evenredige vertegenwoordiging ligt in het effect op de partijverho…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Bondsdagverkiezingen_2017
  • http://www.standaard.be/cnt/dmf20181028_03886521

Reageer op het artikel "Deelstaten van Duitsland en de eenwording van Europa"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 29-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!