Joodse opvoeding: creativiteit bij kinderen bevorderen

Joodse opvoeding: creativiteit bij kinderen bevorderen Creativiteit is een belangrijke talent dat in feite ieder kind heeft. Het zal alleen ontwikkeld moeten worden om goed tot uiting te komen. Op scholen wordt teveel aandacht besteed aan het leerproces en het toetsen van het geleerde. Ook op televisie gaat het vaak om passieve kennis en worden kinderen weinig gestimuleerd zelf na te denken. In dit artikel aandacht voor een paar suggesties om creativiteit bij kinderen te bevorderen.

Verschaf kinderen veel materiaal waar ze makkelijk bij kunnen

Het is belangrijk dat kinderen veel materiaal om zich heen hebben waar ze makkelijk gebruik van kunnen maken. Dit hoeft niet duur te zijn en gaat om simpele materialen: papier, stiften, krijt, lijm, plakband, scharen (wees voorzichtig hiermee, blijf in de buurt), simpele muziekinstrumenten, poppen en speelgoed waar mee iets gemaakt kan worden zoals lego, houten blokken, etc.

Geef kinderen de ruimte

Het beste is om kinderen te laten werken aan een grote tafel, meestal de eettafel in de keuken of kamer. Leg er een speciaal plastic kleed op dat makkelijk schoon te maken is. U weet immers dat kinderen makkelijk kunnen knoeien en dat zou zonde van de tafel zijn.

Laat kinderen in makkelijke goedkope kleren werken

Kinderen knoeien nu eenmaal. Het is dus niet verstandig om ze in nette kleren te laten werken. Laat ze makkelijke goedkope kleren dragen. Als ze daarop knoeien dan weet u dat de kinderen zich helemaal hebben uitgeleefd.

Laat kinderen hun eigen tijd bepalen

Ga kinderen niet vertellen hoelang ze precies met hun hobbies bezig kunnen zijn. Het is niet goed om kinderen aan een strak tijdschema te houden: dan sporten, dan muziek, dan tekenen, dan lezen, etc. Zo worden kinderen passief en kijken ze altijd naar hun ouders uit voor stimulatie en motivatie. Kinderen moeten zelf kunnen bepalen wat ze leuk vinden op dat moment. Een beetje sturen kan natuurlijk geen kwaad, maar kinderen moeten geen robots worden.

Luister veel naar uw kinderen

Het is belangrijk dat een kind gehoord wordt. Luister naar hun verhalen, visies, fantasieën, gevoelens, hun spelletjes en hun muziek. Leef u in hun wereld in. Laat u kinderen ook naar u luisteren hoe u vroeger als kind was. Kinderen zijn dol op leren.

Wees een voorbeeld voor uw kind

Kinderen leren veel meer van wat ze zien dan van wat u zegt. Wanneer kinderen zien dat u tekent of leest, dan zullen zij dat sneller oppikken. Ze zullen er ook veel meer plezier in hebben.

Brainstorm met uw kinderen en los problemen op

Praat hardop wat uw probleem is dat u kind ook kan oplossen. Bijvoorbeeld: "Het is nu 2 uur. Ik moet nog boodschappen doen en strijken. Maar om 5 uur moet ik klaar zijn om het eten klaar te maken." Laat kinderen meedenken wat u het beste kunt doen. Ze komen vaak met prachtige oplossingen.

Laat kinderen op verschillende wijze leren

Het is niet goed om bijvoorbeeld kinderen alleen maar te laten lezen. Laat ze ook bijvoorbeeld muziek maken, in de natuur dingen leren, tekenen, sporten, etc. Zo kunnen ze op den duur hun eigen draai vinden en zijn ze niet beperkt in hun mogelijkheden.

Laat kinderen niet constant achter de computer of de televisie zitten

Computer en televisie hebben best hun educatieve waarden. Maar het is ook belangrijk voor een kind om met speelgoed te spelen of te lezen of te tekenen en zo zijn/haar eigen fantasiewereld op te bouwen.

Ga uw kinderen niet constant lastig vallen met termen als goed/slecht, mooi/lelijk

Wanneer een kind constant hoort dat zijn/haar tekening mooi is dan weet het ook dat er lelijke tekeningen bestaan. Het kind kan dan negatief gaan denken en zich genoodzaakt voelen steeds met mooie tekeningen te komen. Het is bovendien makkelijk, want u hoeft niet op te kijken vanuit uw boek. Beter is om het proces te beschrijven: 'Je hebt mooie rode bloemen getekend. En dat meertje erbij is ook leuk. Kijk, dat vogeltje in de boom. Wat heb je dat schattig getekend', etc.

Veel succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goed functioneren op schoolGoed functioneren op schoolOm je kind goed te laten functioneren op school is het belangrijk dat je kind goed in zijn vel zit. Een kind wat zich ni…
Kunst en cultuur horen bij de opvoeding van kinderenKunst en cultuur horen bij de opvoeding van kinderenKunst en cultuur horen binnen de opvoeding thuis, omdat kinderen kleine creatievelingen zijn die zonder de ballast van h…
Ouderschapsplan makenOuders met minderjarige kinderen die gaan scheiden, moeten een ouderschapsplan opstellen en aan de rechter voorleggen. Z…

Met geld omgaan moet je lerenKinderen moeten op jonge leeftijd al de waarde van geld leren. Ook moeten ze leren hoe ze met geld moeten omgaan. Het ge…
Waarom kinderen liegenWaarom kinderen liegenKinderen liegen wel eens. Niet alle kinderen doen dit opzettelijk. Liegen bij kinderen kun je eenvoudig verhelpen, door…

Reageer op het artikel "Joodse opvoeding: creativiteit bij kinderen bevorderen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!