InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Joodse opvoeding: hoe om te gaan met een probleemkind

Joodse opvoeding: hoe om te gaan met een probleemkind

Joodse opvoeding: hoe om te gaan met een probleemkind U kent ze vast wel: probleemkinderen. Ze veroorzaken constant problemen op thuis, op school, op de speelplaats, in het voetbalteam, enz. Ze zijn constant aan het zieken, knoeien met de melk, bederven een spelletje, noem maar op. Ouders en begeleiders zitten vaak met hun handen in het haar. Wat te doen tegen zulke vervelende kinderen? Hier volgen enkele adviezen om probleemkinderen aan te pakken zonder er zelf aan onder door te gaan.

Uw houding als voorbeeld voor uw kind

Het enige waar een ouder voor verantwoordelijk kan worden gehouden is zijn of haar controle. Wat in ieder ouders macht ligt is het controleren van de houding. Door uw houding kunt u niet alleen uw leven veranderen, maar kunt u dit ook overbrengen aan uw kind die van u als voorbeeld kan leren.

Conflicten of problemen zijn onvermijdelijk

Iedereen maakt fouten in handelingen, oordelen en conclusies. Wanneer we problemen beschouwen als iets normaal dan vermijden we het element van verrassing dat ons overvalt. Zo kunt u rationaal reageren in plaats van emotioneel.

Problemen zijn oké

Creatief ingestelde mensen zien problemen als normaal en natuurlijk. Er zijn fantastische ideeën uit ontstaan. Problemen horen nu eenmaal bij het leven. Als we ons er op voorbereiden, halen ze ons niet uit balans. Elk probleem kan worden opgelost. De ziel begrijpt de bitterheid van de moeilijkheid en viert de vreugde en zoetheid wanneer de moeilijkheden worden overwonnen.

Maak onderscheid wie u bent en wat u doet

Eén van de kenmerken van het Jodendom is is dat de ziel puur is. Wanneer u zich realiseert dat de goedheid van een persoon onveranderlijk is, voorkomt u wanhoop en helpt u uw kind makkelijker te kalmeren.

Het oplossen van een probleem is een proces

Het vinden van de juiste oplossingen kost tijd. Vaak blijkt het kortste pad de langste te zijn en de langste de kortste. Het meteen oplossen van een probleem zorgt vaak voor spanning. Het realiseren dat het probleem zich niet snel zal oplossen voorkomt frustraties. Al het begin is moeilijk.

Benader problemen technisch; niet emotioneel

Reageer niet emotioneel. Zeg dus niet: "Kijk uit wat je doet domoor, je morst melk!" Zeg in plaats daarvan: "Kijk eens naar die gemorste melk. Laten we het netjes opruimen."

Gaat het om een ramp of een futiliteit?

Voordat u ergens op reageert dient u zich af te vragen of het een ramp of slechts een futiliteit betreft. Kijken vanuit een redelijk perspectief doet u kalmeren.

Kijk naar kleine veranderingen

Alle kleine beetjes helpen. Er hoeven niet meteen grote veranderingen plaats te vinden. Elke kleine positieve stap is een persoonlijke overwinning. Vele kleine stapjes zorgen uiteindelijk voor een grote overwinning.

Schrijf de positieve resultaten op en koester ze

Wees dankbaar voor alle kleine dingen in het leven. Koester de ochtendzon, geniet van een kop koffie, wees blij met een glimlach, toon begrip, geef een luisterend oor, etc. Dit is goed voor uw emotioneel welzijn.

Gebruik humor

Door veel humor te gebruiken, benadert u de dingen in het leven positief en kunt u vele uitdagingen aan. Ook bevordert het creatieve gedachten en succes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenJoodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenSommige kinderen zijn heel makkelijk op te voeden. Ze werken mee, zijn gelukkig, flexibel en genieten. Ouders worden gep…
Kinderpsychiatrie: herhaaldelijke afwezigheid schoolGedragsproblemen komen relatief veel voor bij oudere kinderen en adolescenten. Een van die gedragsproblemen is herhaalde…
Kinderen in de syndroommixKinderen in de syndroommixSommige kinderen hebben onze hulp hard nodig. Ze lijden aan aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (adhd), leerstoo…
Kinderpsychiatrie: vaststellen van het probleemNaast volwassenen, kunnen ook kinderen te leiden hebben onder psychiatrische aandoeningen. Voorbeelden van psychiatrisch…

Reageer op het artikel "Joodse opvoeding: hoe om te gaan met een probleemkind"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!