Tips voor het goed opvoeden van kinderen - Joodse visie

Tips voor het goed opvoeden van kinderen - Joodse visie Het opvoeden van kinderen gebeurt op basis van hiërarchie. De ouders hebben de leiding en de kinderen moeten gehoorzamen. Het Jodendom leert dat ouders en kinderen gelijk zijn als mens, maar ongelijk in hun status. De ouder is de vertegenwoordiger van God op aarde. Het is de verantwoordelijkheid van de ouder het kind waarden bij te brengen en een juist leven te leiden. Het kind dat zijn ouders eert wordt verwacht God Zelf te eren, Hij die het leven schenkt.

Wetten om ouders te eerbiedigen

De wetten om ouders te eerbiedigen zijn simpel maar hebben een grote invloed op de ontwikkeling van de persoonlijkheid van het kind.

Hieronder volgen een aantal basis wetten:

  • Ga niet zitten op de stoel van je ouders
  • Noem je ouders niet bij hun voornaam
  • Spreek altijd op een vriendelijke toon tegen je ouders
  • Interrumpeer je ouders niet
  • Spreek je ouders niet direct tegen (stel een respectvolle vraag)
  • Corrigeer een ouder niet
  • Ga geen ruzie maken met je ouders
  • Gehoorzaam je ouders
  • Begin niet te eten voordat een ouder begint
  • Wandel niet voor je ouders
  • Maak je ouders niet wakker tenzij ze er om gevraagd hebben

Wetten van eerbied

Wetten van eerbied tonen eer aan degene met een hogere status:
  • Vind mogelijkheden om je ouders te steunen (v.b. breng hen eten terwijl ze zitten)
  • Sta op en begroet een ouder als deze thuis komt.
  • Begeleid een ouder wanneer deze weggaat (v.b. zeg tot ziens); sta op voor een ouder als deze de kamer binnenkomt.
  • Wanneer er slechts één stoel beschikbaar is bied je hem aan je ouder aan.

Thuis goed gedrag inprenten

Wanneer het kind dit gedrag aanleert gedurende 20 jaar dat hij thuis is, krijgt het kind een diep bewustzijn van interpersoonlijke gevoeligheid. Hoe werkt dit?

niet interrumperen

Wanneer moeder met vader aan het praten is en het kind wil iets zeggen waarvan ze denkt dat het belangrijker is dan het gesprek tussen moeder en vader dan klopt er iets niet (tenzij het heel erg dringend is natuurlijk). Wanneer moeder naar het kind luistert dan denkt het kind dat zij de belangrijkste persoon in de kamer is. Moeder kan in plaats daarvan het kind later leren dat ze het gesprek niet mag onderbreken. Bij de volgende gelegenheid zal het kind niet onderbreken en netjes wachten. Moeder kan het kind dan prijzen voor haar geduld, zelfbeheersing, volwassenheid en het rekening houden met anderen. Deze positieve feedback is het meest heilzaam voor het kind.

Zo leert het kind bescheidenheid dat de meest gewaardeerde karaktereigenschap is in het Jodendom. Bescheidenheid leert ons van anderen te leren (in plaats van alles beter te weten), fouten te erkennen, en anderen beter te leren begrijpen (in plaats van alleen de eigen visie te zien).

niet eerder beginnen met eten

Is het netjes om eerder te beginnen met eten dan je ouders? Nee. Iedereen hoort te wachten totdat de ouders beginnen met eten. Dit gebod leert een kind: zelfbeheersing, bescheidenheid, waardering, gevoeligheid.

Kinderen nieuw gedrag bijbrengen is verantwoordelijkheid van ouders

De ouders hebben de verantwoordelijkheid om kinderen nieuw gedrag bij te brengen. Het beste kan dit gebeuren op plezierige momenten. Dit kan door te verwijzen naar de Tora of gewoon zonder enige verwijzing naar het Jodendom. Wanneer de kinderen worden aangemoedigd en geprezen voor hun goede gedrag genieten kinderen ervan. Het is niet goed om boos te worden op het kind. Dat werkt averechts. Dan worden de aanwijzingen als last ervaren. De kunst is om de kinderen een veilig gevoel te geven. Kinderen moeten zich goed voelen bij het respecteren van hun ouders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor het goed opvoeden van kinderen - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!