InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Ouders eren maakt een kind tot een goed mens - Joodse visie

Ouders eren maakt een kind tot een goed mens - Joodse visie

Ouders eren maakt een kind tot een goed mens - Joodse visie Kinderen leren in een gezin goed met andere mensen om te gaan. Hoe gaat moeder met vader om? Hoe behandelen de ouders de kinderen? Ons sociaal gedrag wordt bepaald door onze dagelijks omgang met onze gezinsleden en in het bijzonder met onze ouders. Voor ouders is het belangrijk dat een kind zich goed gedraagt omdat het anders later in de problemen komt op school en met vrienden en later op het werk. De Tora is een krachtig instrument om kinderen helpen gevoelig te worden in de omgang.

De Tora is een krachtig instrument dat kinderen kan helpen gevoelig te worden in de omgang met andere mensen

Hoe kan een kind geholpen worden respectvol te worden? Gelukkig zijn er veel kinderen met aangeboren kenmerken zoals gevoeligheid, bescheidenheid, en zelfcontrole. Maar er worden ook kinderen geboren die genen met zich meedragen die hen explosief, ruw en ongevoelig maken. Is er hoop voor deze kinderen? Kunnen zij ooit normale relaties aangaan? Jazeker!

Mensen hebben gevoelens

De Tora (de Joodse wet) kan kinderen leren om emotioneel gevoelig te worden voor de gevoelens van andere mensen. Hoe werkt het? Wanneer ik grove woorden gebruik of ruw handel veroorzaak ik pijn bij de ander. Ik wordt dan vriendelijker en ben me meer bewust van mijn handelingen. Ik wil de ander namelijk geen pijn doen. Maar als ik onbewust ben van mijn negatieve invloed op de ander dan ga ik door en kijk alleen naar mijzelf.

De Tora leert ons om onze ouders te eren. Wanneer we onze ouders eren, leren we goed om te gaan met de medemens.

Emotionele intelligentie

Door het eren van onze ouders leren we ons gedrag af te stemmen op de anderen. Ouders zijn de meest belangrijke mensen in het leven van een kind. Het kind is afhankelijk van zijn ouders. En kinderen vinden het prettig om hun ouders gelukkig te maken. Toch gebeurt dat niet uit zichzelf. Kinderen moeten zo worden opgevoed. Kinderen zijn namelijk heel erg op zichzelf gericht. Zo worden ze geboren en als ze niet worden opgevoed blijven ze zo. En de fout die veel ouders begaan is dat ze het egoïstische gedrag van het kind stimuleren door ze te veel te verwennen. En het kind gaat dit als normaal zien. Het kind leert: "Jij geeft en ik neem."

Kinderen kunnen echter getraind worden in het denken aan anderen. In plaats van te eisen moeten ze leren te waarderen. In plaats van te denken dat de hele wereld om het kind heen draait, moet hem geleerd worden om buiten zichzelf te kijken en de anderen werkelijk zien en hen op de juiste manier behandelen. Dit kan gedaan worden door ouders te eren (in het Hebreeuws: kiboed av we'em)

De wetten van kiboed av we'em helpen een kind respect voor zichzelf en voor anderen te ontwikkelen: het kind verlaagt zichzelf niet door anderen te beledigen. Een kind die zijn ouders eert wordt op geen enkele manier onderdrukt. Integendeel het ontwikkelt zich volledig en veroorzaakt geen problemen in de pubertijd. Het is goed voor de emotionele, geestelijke en sociale ontwikkeling van het kind. Welk een groter geschenk kan je je kinderen geven?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse opvoeding: Eer uw vader en moeder. Hoe dan?Joodse opvoeding: Eer uw vader en moeder. Hoe dan?Het is één van de moeilijkste van de Tien Geboden: Eer uw vader en uw moeder. Wat is zo speciaal aan dit gebod? We eren…
Tips voor het goed opvoeden van kinderen - Joodse visieTips voor het goed opvoeden van kinderen - Joodse visieHet opvoeden van kinderen gebeurt op basis van hiërarchie. De ouders hebben de leiding en de kinderen moeten gehoorzamen…
Erkenning kind door de vaderJe hebt het vast zelf ook weleens om je heen gehoord, mensen die roepen dat de vader van een kind geen rechten heeft. Of…
Torastudie 172: Tien Geboden  Leviticus 19:2Torastudie 172: Tien Geboden Leviticus 19:2In deze Torastudie aandacht voor de Tien Geboden die voor de gehele gemeenschap gelden. De Tora verlangt dat een individ…
Als ouders erven van hun kind(eren)Een overlijden is altijd een emotionele gebeurtenis, vooral als het je kind betreft. Als je kind geen partner heeft en g…

Reageer op het artikel "Ouders eren maakt een kind tot een goed mens - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!