InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Goedkope kinderopvang door gastouders

Goedkope kinderopvang door gastouders

De kinderopvang voor meer dan 800.000 kinderen in Nederland onder de 13 jaar kwam in 2011 nog voor 85% voor rekening van kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang. Maar als gevolg van de overheidsbezuinigingen op de kinderopvang neemt het aantal gastouders in 2012 sterk toe.

Minder kinderopvangtoeslag in 2012

In 2012 is er door de overheid flink gesnoeid in de kinderopvangtoeslag, wat erop neerkomt dat iedereen zelf meer moet betalen. Ouders ontvangen minder bijdragen van de overheid in de kosten van kinderopvang. Hoevéél kinderopvangtoeslag minder wordt ontvangen, is onder meer afhankelijk van het (gezamenlijke) toetsingsinkomen. Hoe meer men verdient, hoe meer men zelf betaalt.

Kinderopvangtoeslag voortaan beperkt tot gewerkte uren

Ouders kunnen alleen nog kinderopvangtoeslag ontvangen voor de uren die ze hebben gewerkt. Bepalend in dit verband is de ouder die de minste arbeidsuren voor zijn rekening neemt. De verplichting dat men moet werken om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag geldt overigens ook voor alleenstaande ouders.

De uren waarover men ten hoogste kinderopvangtoeslag kan ontvangen, worden als volgt vastgesteld:
  • bij kinderen in de dagopvang moeten de gewerkte uren met 1,4 worden vermenigvuldigd;
  • bij kinderen in de buitenschoolse opvang worden gewerkte uren vermenigvuldigd met 0,7.

Reistijden en pauzes zijn in deze berekeningswijze al inbegrepen.

In een drietal situaties kan men toch in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag ondanks het feit dat men niet werkt. Dat is het geval als men in een (re-)integratietraject zit, een inburgeringscursus volgt of een studie volgt bij een door de staat gefinancierde studie-instelling.

Gastouderbureaus doen goede zaken

Door de gestegen kosten van kinderopvang gaan veel ouders op zoek naar goedkopere alternatieven. Kennelijk is men massaal wakker geschud toen men begin dit jaar de rekening van het kinderdagverblijf gepresenteerd kreeg. En het zijn vooral de gastouderbureaus die van deze ontwikkeling profiteren. Het aantal aanvragen stijgt er met de dag:

  • terwijl ouders bij gangbare centra voor kinderopvang doorgaans alleen maar hele dagen of dagdelen kunnen afnemen, wordt men bij gastouderbureaus alleen maar gefactureerd voor de uren die daadwerkelijk werden afgenomen.
  • ook hoeft er niet te worden betaald tijdens de vakantieperiodes, feestdagen en op vrije dagen.

Een doorsnee gezin dat zijn kinderen wekelijks 3 dagen naar de kinderopvang brengt, kan met een overstap naar de gastouderopvang wel duizenden euro’s voordeel per jaar behalen.

Onderlinge kinderopvang door ouders

Ook projecten waarbij ouders onderling voor elkaars kinderen zorgen, zijn erg in trek. Sprekend voorbeeld is het initiatief van Buurtouders Nederland, een online platform waar ouders uit eenzelfde buurt gezamenlijk de kinderopvang proberen te verzorgen. Terwijl veel ouders bij de zoektocht naar een geschikte oppas tot dusver niet verder raakten dan enkele ouders op het schoolplein, kunnen ze nu met één enkele muisklik zien wie er in de buurt vergelijkbare opvangproblemen heeft.

Een ander initiatief in dit verband is de oppassite Oudermatch.nl dat het aantal aanmeldingen in de eerste maanden van 2012 al zag verdubbelen. Ook daar valt eenzelfde ontwikkeling waar te nemen: men is niet alleen op zoek naar een gewone oppas, maar gemeenschappelijke initiatieven waarbij een oppas wordt gedeeld, zijn erg in trek.
Gerelateerde artikelen
Kinderopvang: kies je een kinderdagverblijf of een gastouderAls je als moeder en/of vader werkt en de kinderen graag naar de opvang wil brengen dan kun je in Nederland kiezen uit m…

Reageer op het artikel "Goedkope kinderopvang door gastouders"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 19-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!