InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Emigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezin

Emigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezin

Emigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezin Emigreren is sowieso al geen eenvoudige stap om te zetten, en zeker al niet als je met het hele gezin naar het buitenland wilt verhuizen. Emigreren betekent dat je kinderen uit hun vertrouwde omgeving worden weggerukt en dat kan leiden tot heimwee. Het is dan ook van belang om met je kinderen te praten en hen goed voor te bereiden als in het buitenland wilt gaan wonen. Naar het buitenland verhuizen vergt heelwat voorbereiding en onderzoek op het vlak van voorzieningen, sociale connecties en ontspanningsmogelijkheden ter plaatse. Voor de praktische kant van de zaak kan je een beroep doen op verhuisfirma's die de mogelijkheid bieden om je hele hebben en houwen naar het buitenland te verhuizen. Welke tips kunnen van pas komen als je met het hele gezin wilt emigreren?

Verhuizen naar het buitenland

Het leven in eigen land heeft tal van voordelen zoals je eigen taal kunnen spreken en het makkelijk bereikbaar zijn van familie en vrienden. Toch zijn er heelwat mensen die de beslissing nemen om naar het buitenland te verhuizen. Het leven in eigen land kan hen niet de gewenste mogelijkheden bieden of heeft hen simpelweg ontgoocheld. Je kan bijvoorbeeld emigreren om je leven een nieuwe wending te geven of om mislukkingen uit het verleden te vergeten. Een nieuw land en een nieuwe omgeving kunnen je daarin helpen.

Emigreren met kinderen en gezin

Als je single bent, is de stap om te emigreren sneller gezet dan wanneer je met het hele gezin naar het buitenland verhuist. Als koppel moet je beiden achter de beslissing staan, ook al zal de ene er meer van overtuigd zijn dan de ander. Het komt erop aan om samen alle voordelen en nadelen af te wegen en te bespreken. Ook voor de kinderen is dit geen eenvoudige stap: ze moeten immers hun vertrouwde omgeving zoals school en vriendjes missen. Als ouder komt het er dan ook op aan om die stap zo begrijpelijk mogelijk te maken voor de kinderen.

Emigreren met het hele gezin: tips

Kinderen voorbereiden

Zoals gezegd is het belangrijk om je kinderen goed voor te bereiden op de grote stap naar het buitenland. Leg uit waarom jullie willen verhuizen en wat er allemaal zal veranderen. Help je kind concreet voor te stellen hoe het leven er in het nieuwe land uit zal zien.

Contact houden met vaderland

Het internet biedt zoveel mogelijkheden om overal ter wereld contact te houden met familie en vrienden, denk maar aan Skype, Twitter en Facebook. Laat je kinderen dan ook uitgebreid van deze technologie gebruik maken om ervaringen uit te wisselen met vrienden en vriendinnen. Weet dat er regelmatig heimwee zal zijn maar probeer een kind te helpen om hiermee om te gaan.

Sociaal leven in het buitenland

Zowel voor jezelf en je partner als voor je kinderen is de opbouw van een nieuw sociaal leven in je land van emigratie van groot belang. Je kan twee vliegen in één klap slaan: probeer contacten te leggen met volwassenen met kinderen, zodat jouw kinderen eventueel vriendjes kunnen worden met hen. Geef je kinderen de tijd om heimwee te hebben, maar wacht niet te lang om ze de kans te geven nieuwe vrienden te maken.

Scholen en recreatie

Als je ervoor kiest om met je kinderen naar een land te verhuizen, ga dan eerst uitgebreid na wat de mogelijkheden zijn op het vlak van onderwijs. Hoe is de kwaliteit van het onderwijs? In welke scholen kunnen je kinderen terecht en welke richtingen kunnen ze volgen? Ga ook na hoe het transport van en naar de school georganiseerd is. Ook de ontspannings- en recreatiemogelijkheden voor de kinderen onderzoeken is belangrijk als je naar het buitenland wilt verhuizen.

Kwaliteit voeding

Kinderen hebben een immuunsysteem dat nog relatief zwak is in vergelijking met dat van volwassenen. Kinderen zijn dan ook vrij kwetsbaar voor veranderingen in hun voedingspatroon en eventuele spijsverteringsproblemen. In de landen van de Europese Unie vormt dit doorgaans geen groot probleem maar op andere continenten moet je zeker nagaan hoe het staat met de voedingshygiëne.

Kwaliteit medische zorg

Voor kinderen is een goede begeleiding op het vlak van de gezondheid in de loop van hun ontwikkeling heel belangrijk. De gezondheidszorg moet dan ook goed genoeg zijn om de stap van de emigratie te zetten. Hoe zit het met de kwaliteit van de ziekenhuizen? Wat kost een huisarts? Allemaal vragen die je best stelt voordat je een land van emigratie kiest.

Nieuwe taal leren

Het spreken van de plaatselijke taal vergemakkelijkt de sociale integratie en het is dan ook aangeraden om je kinderen (net als jezelf) zo snel mogelijk de taal van het land te laten leren. Geef je kind wel de tijd en verwacht geen wonderen, maar help het in het leerproces van de taal. Het kind zal zich sneller beter gaan voelen in sociale situaties met andere kinderen waardoor het zich gelukkiger zal voelen. In het algemeen leren kinderen sneller en vlotter een nieuwe taal dan een volwassene.

Praktisch: internationaal verhuizen

Als je wilt gaan emigreren dan kan je voor de praktische kant van de zaak een beroep doen op verhuisbedrijven die zich richten op binnen- en buitenland. Internationaal verhuizen zal vanzelfsprekend een stuk duurder uitvallen dan nationaal. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes aanvragen van bedrijven die verhuizingen naar het buitenland aanbieden. Aan de hand van je ingevulde gegevens, waaronder je oude en je nieuwe adres, zal je een goed beeld krijgen van het prijskaartje van de verhuizing, en wat de mogelijkheden zijn op het vlak van transport en termijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Emigreren. Waar begin je (aan)?Nederlanders emigreren graag. In 2014 emigreerden 144.000 mensen. Meer dan 30 % van de nederlandse bevolking zit serieus…
Emigreren is meer dan verhuizen alleenVele Nederlanders dromen ervan, en jaarlijks wagen meer dan 100.000 landgenoten de sprong. Bij het emigreren moet u voor…
Emigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagEmigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagAls je gaat emigreren heeft dit consequenties voor je recht op sociale verzekeringen en kinderbijslag in Nederland. Het…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
Stichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandStichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandWonen in het buitenland is het voor Nederlandse kinderen niet gemakkelijk om de Nederlandse taal bij te houden. In het b…
Bronnen en referenties
  • http://www.internationaal-verhuisadvies.be/
  • http://www.verhuizen-naar-het-buitenland.be/ (bronnen geraadpleegd op 12/06/2016).

Reageer op het artikel "Emigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezin"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-02-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Emigreren
Schrijf mee!