InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Borstvoeding en kolven: nieuwe site en gratis app

Borstvoeding en kolven: nieuwe site en gratis app

Borstvoeding en kolven: nieuwe site en gratis app Prille moeders zijn vaak op zoek naar informatie over borstvoeding en kolven. De mogelijkheden zijn online groter dan ooit. Kolfvergelijkers, apps om via je smartphone naar een geschikte locatie te zoeken voor borstvoeding onderweg, feiten en tips én weetjes uit andere culturen: ze zijn nu allemaal beschikbaar via je toetsenbord. Gratis! Ooit geweten dat er een week van de borstvoeding bestaat? Die is er, en deze week valt in het begin van oktober. Niet voor niets, deze week. 'Weken van' staan immers vaak in het teken van onderbelichte verhalen, vernieuwingen en andere manieren van denken. Dat is hard nodig wat borstvoeding betreft, en met name als het gaat om het stiekeme gedoe rondom een van de mooiste processen die er zijn: moeder Natuur en moeder van een kind die samen de toekomst voeden: het kind.

Ervaringen én andere culturen

Difrax is een maker van kolfhulpmiddelen, die borstvoeding en kolven in een nieuw daglicht wil helpen plaatsen. Ter ere van de week van de borstvoeding heeft Difrax dan ook een nieuw platform in het leven geroepen. Op de site HetNieuweKolven.nl vinden moeders een online platform met informatie, tips en interessante achtergronden over borstvoeding. Aan de basis van de informatie ligt de professionele kennis en ervaring van twee lactatiekundigen. Maar er is natuurlijk geen grotere deskundige dan de moeder zelf, dus vertellen moeders op de site ook over hun eigen ervaringen met het geven van borstvoeding. Natuurlijk mag het onderwerp van borstvoeding ook een beetje 'licht' gebracht worden, en dus verzamelt de redactie ijverig grappige 'borstvoedingsfeiten' en - cijfers, en interessante informatie uit andere culturen.

Interactief: kolfvergelijker en borstvoedinglocatie-zoeker

Interactief is de site ook. Moeders op zoek naar de beste borstkolf kunnen online aan de slag met de kolfvergelijker. Het is een kwestie van intikken van je kenmerken, en de - hopelijk - ideale kolf komt op het scherm. Nog innovatiever is de functie voor mama's op pad. Voor je ergens naartoe gaat, kun je uitzoeken of ter plekke een beetje redelijke mogelijkheden bestaan voor kolven of het geven van borstvoeding. Je kunt voor je vertrek alvast de betreffende locatie bekijken en kijken hoe het zit met de geschiktheid op genoemde punten. Dat vermindert de kans op onaangename verassingen. Ook kunnen moeders elkaar helpen door via deze applicatie nieuwe 'borstvoedingproof' locaties toe te voegen, tot hopelijk de hele kaart van Nederland in beeld komt!

Smartphone kolflocatiezoeker

De zogenaamde kolflocatiezoeker op de site is ook te benaderen via je Smartphone. Daarvoor is alleen de gratis applicatie ‘Layar’ nodig. Deze app biedt de mogelijkheid om een kolf- en borstvoedingslocatie te zoeken die zich bevindt in de omgeving waar jij op dat moment bent. Het is simpelweg een kwestie van je Smartphone bewegen in het betreffende gebied, en daar verschijnen de kolf- en borstvoedingslocaties op het scherm. Daarna kun je kiezen voor ‘meer informatie’ of meteen de snelste route naar de betreffende locatie kiezen. Ook via deze applicatie kun je zelf locaties toevoegen én bestaande locaties (helpen) waarderen. Natuurlijk is HetNieuweKolven ook actief op Facebook, Twitter en Hyves.

"Tijd voor het nieuwe kolven!"

De nieuwe site is opmerkelijk vooruitstrevend in het gebruik van de nieuwste snufjes en foefjes. Vivienne van Eijkelenborg, initiatiefneemster van het platform en directeur/ eigenaar van Difrax licht dat als volgt toe: "Bij het ontwikkelen van deze website hadden we in het bijzonder de vrouw van vandaag voor ogen, die het beste wil voor haar kind en zoekt naar de manier om dat te integreren in haar eigen, volle leven. Dan is het belangrijk dat het product maar ook de informatievoorziening van vandaag is en niet van gisteren. Daarom is het tijd voor het nieuwe kolven!"
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Difrax / Het Nieuwe Kolven

Reageer op het artikel "Borstvoeding en kolven: nieuwe site en gratis app"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 17-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!