InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kind van de rekening

Kind van de rekening

De berekening van het te betalen bedrag aan alimentatie per ouder is vaak niet te volgen, en kan eenvoudiger en meer inzichtelijk. De onduidelijkheid hierover leidt namelijk in veel gevallen tot onbegrip en extra onenigheid: "Waarom moet ik zoveel betalen en hij/zij slechts dat?" Emotie neemt het over van het rationele en dit komt niet ten goede van het kind of de kinderen. Tijd voor wijziging van het Alimentatiestelsel? De berekening van het te betalen bedrag aan alimentatie per ouder is vaak niet te volgen, en kan eenvoudiger en meer inzichtelijk. De onduidelijkheid hierover leidt namelijk in veel gevallen tot onbegrip en extra onenigheid: "waarom moet ik zoveel betalen en hij/zij slechts dat?" Emotie neemt het over van het rationele en dit komt niet ten goede van het kind of de kinderen. Het gaat meer om het 'winnen van de ex' dan om het levensonderhoud van de kinderen.

Politieke partijen VVD en PvdA hebben eind 2011 dit punt op de agenda gezet: de berekening van het te betalen bedrag per ouder moet eenvoudiger en meer inzichtelijk. De onduidelijkheid hierover leidt in veel gevallen tot onbegrip en extra onenigheid. Emotie neemt het over van de ratio. De twee partijen in de Tweede Kamer ontwikkelden gezamenlijk een meer eenvoudig rekenmodel dat scheidende ouders (op internet) voorrekent wie wat financieel bijdraagt aan de opvoeding van de kinderen. Uitgangspunt is dat beide ouders per jaar 600 euro betalen, ongeacht het inkomen of de uitkering, mocht men die genieten.

In belang van de kinderen

Het nieuwe rekenmodel biedt soelaas in een toch al vervelende situatie die een echtscheiding is. Bij een echtscheiding is er veelal wel het begrip van beide ouders dat er geld op tafel moet komen voor onderhoud van de kinderen. Daar geen twijfel over. Echter, het voorgaande rekenmodel is zo onduidelijk dat ouders niet begrijpen hoe de hoogte van het te betalen bedrag is berekend. En de emotie gaat dan parten spelen, waarbij de beide kampen tegenover elkaar komen te staan. "Waarom moet ik meer betalen dan hij/zij?" Dit creëert extra frictie is de situatie, waarin men juist naar passende oplossingen toe wil werken. Het nieuwe rekenmodel moet er juist voor zorgen dat 80% van de mensen begrijpt waarom ze een bepaald bedrag aan alimentatie betalen. Dit is het belang van het kind; dat er tussen ouders minder ruzie is over het geld in een toch al vervelende ervaring voor het kind of de kinderen.

In veel gevallen, in de oude situatie, draait de vader op voor de kinderalimentatie. Dit heeft nadrukkelijke te maken met het kostwinnerschap. Daar mag men in de huidige samenleving niet standaard meer van uitgaan. Ook vrouwen maken vaker carriere. In het nieuwe model zullen beide ouders in de toekomst 600 euro per jaar bijdragen, ook als de ouder niet meer heeft dan een bijstandsuitkering. Hierbij wordt ook meegeteld hoe vaak een kind bij elke ouder verblijft.

Vergroten acceptatie, verminderen onenigheid

Op basis van onderzoek voorafgaand aan het nieuwe voorstel, wordt gesteld dat de huidige alimentatieregeling in 7 van de 10 gevallen niet soepel verloopt en tot problemen leidt. Dit wordt in een groot deel van de gevallen doorgetrokken naar een rechtszaak. De nieuwe regeling die direct veel helderheid en daarmee acceptatie moet brengen, zal dus ook gaan bijdragen aan het verminderen van het aantal zaken voor de rechter, en dus een verlaging in de kosten die dit met zich meebrengt.

Een mediator kan dan eventueel nog uitkomst bieden in het begeleiden van de berekening en acceptatie. Mocht het alsnog niet lukken om overeenstemming te bereiken vanuit het nieuwe systeem, dan kan er een gang naar het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) worden ondernomen. Kom je ook daarmee niet tot acceptatie, dan is een rechtszaak alsnog een alternatief. Deze stap komt dus echt aan het einde van de keten, waarin men ervan uit gaat toch eerder tot een oplossing te komen.

Partneralimentatie

Gekoppeld aan dit voorstel voor wijziging van het Alimentatiestelsel, wodt ook de Partneralimentatie besproken. Als er geen kinderen in het spel zijn, kan de partner beroep doen op financiële ondersteuning door de ex-partner. De termijn hiervoor is anno 2011 nog 12 jaar. Volgens meerdere politieke partijen als VVD, PvdA en D66 vinden dit niet realistisch en niet meer van deze tijd.
© 2011 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alimentatie afkopen: de voordelen en de nadelenAlimentatie afkopen: de voordelen en de nadelenBij een scheiding hoort ook een financiële afwikkeling. Voor veel mensen is dat niet zo heel gemakkelijk, want het vecht…
Hoogte alimenatie (partneralimentatie)De verplichting om voor elkaar te zorgen loopt door naar de echtscheiding. Dan moet er partneralimentatie worden betaald…
Aftrek alimentatie 2013 en 2014 & alimentatie 2015 en 2016Aftrek alimentatie 2013 en 2014 & alimentatie 2015 en 2016Alimentatie in 2013, 2014, 2015 of 2016 en andere onderhoudsverplichtingen zijn een aparte aftrekpost bij uw belastingaa…
Alimentatie 2017 wijzigen bij erfenis of vermogenAlimentatie 2017 wijzigen bij erfenis of vermogenDe hoogte van de alimentatie in 2015, 2016 of 2017 aanpassen, herzien of wijzigen, meer of minder belastingvoordeel? Bij…
Mijn partner gaat vreemd, moet ik alimentatie betalen?Na een echtscheiding kan de partner verplicht worden om alimentatie te betalen aan de ex-partner. Door een uitspraak van…
Bronnen en referenties
  • Pvda.nl
  • Diverse kranten

Reageer op het artikel "Kind van de rekening"

Reactie

Noopy, 05-10-2011 16:39 #1
Waarom mogen kinderen niet 'lijden' van een scheiding? Als in een gezin vader zijn baan verliest, krijgen de kinderen toch ook minder! Betekend dit dat ze minder zijn omdat ze minder krijgen? Is dat niet meer kinderen voor de gek houden dat materialen meer waard zijn dan tijd met je vader/moeder? Niemand die in de schoenen van de vader staat, die zogenaamd 'geld zat heeft'. Terwijl hij zijn kinderen niet ziet, maar er wel voor betaald. Ondertussen gaat moeders met zijn geld feesten en op vakantie. Maar de kinderen kunnen helaas niet met vader op vakantie, want na de alimentatie heeft vader geen geld meer over. O, wat een slechte vader ben jij, wordt er dan gezegd. Of; mama betaalt altijd alles. Leuk, als jouw kinderen dat tegen je zeggen… Reactie infoteur, 06-10-2011
Beste Noopy, dank voor je open en eerlijke reactie.

Een scheiding heeft altijd twee gezichten: een zakelijke en een emotionele. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uitgangspunt is vanzelfsprekend: een scheiding is nooit leuk, het is immers nooit de insteek geweest van een huwelijk. Iedereen lijdt eronder. Maar soms werkt het niet meer. De vraag is alleen: moet er ook onnodig geleden worden, met name door de kinderen? Kun je als ouders daar iets tegen doen?

Bij een scheiding moeten nu eenmaal dingen geregeld worden. Ik ben van mening dat elke ouder het er wel mee eens zal zijn, dat goede afspraken en een vlotte afhandeling bijdraagt aan het verwerken van de scheiding. Zeker ook voor de kinderen. Je kunt immers verder, iedereen kan weer vooruit gaan kijken. Het is echter de emotie die een belangrijke rol speelt in het tot stand komen van deze afspraken, de afhandeling en de naleving.

De meeste 'plezierige' afhandeling is die waar beide partijen harmonieus de zaken afhandelen. Niemand wordt beter van een scheiding (financieel gezien). Er verandert zeker wat. Je kunt wel altijd proberen het beste ervan te maken. Het beste voor iedereen: vader, moeder én de kinderen. Het gaat er echt niet om wie er meer verdiend, als iedereen na de scheiding weer voldoende een eigen weg kan volgen, en de kinderen verzorgd kunnen worden. Daar blijf je als ouders je leven lang (in ieder geval tot 18 jaar)verantwoordelijk voor. Ook al ben je gescheiden: je hebt die verantwoordelijkheid gezamelijk.

Hoevaak is het in de praktijk echter niet anders. Er daar speelt emotie een heel grote rol in. Een echtscheiding kan ook vanwege ruzie (bijvoorbeeld door vreemdgaan) komen. En dan komt bijvoorbeeld rancune om de hoek. Je wilt elkaar een hak zetten. En daar zijn de kinderen wel vaker de dupe van. Het gaat dan niet meer om het belang van de kinderen, maar om het (eigen) belang van de ouders.

De voorgestelde plannen van VVD en PvdA zijn er juist op gericht om te proberen te voorkomen dat er onenigheid en dus extra stress ontstaat in de situatie omdat het niet duidelijk is wie nu wat en hoeveel moet betalen. De politiek kan het probleem zelf niet oplossen, maar kan wel bijdrage leveren door instrumenten te bieden die het mogelijk maken een vlottere regeling met elkaar te treffen. Het instrument was tot op heden te minder begrijpbaar en leidde alleen maar tot nog meer onduidelijkheid. En daar gaat dit artikel ook over.

De echtscheiding blijft een gevoelig onderwerp, omdat het heel dichtbij je kan komen. En er spelen zoveel zaken (waaronder emoties) een rol, dat elke scheiding op zichzelf staat. Dat maakt het nu eenmaal lastig.

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 27-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!