InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Ouderschapsverlof (België)

Ouderschapsverlof (België)

Ouderschapsverlof (België) Iedere ouder heeft recht op ouderschapsverlof, dit kan opgenomen worden totdat je kind de leeftijd van 12 jaar heeft bereikt. Je werkgever kan deze speciale vorm van loopbaanonderbreking niet weigeren, enkel uitstellen. Je kan ouderschapsverlof fulltime of parttime opnemen en je ontvangt een uitkering van de RVA en een Vlaamse aanmoedigingspremie.

Ouderschapsverlof?

Ouderschapsverlof is een vorm van loopbaanonderbreking waar elke ouder (vader én moeder) na de geboorte of adoptie van een kind recht op heeft. Je kan ouderschapsverlof opnemen totdat je kind de leeftijd van 12 jaar heeft bereikt. De enige voorwaarde is dat je bij aanvraag van het ouderschapsverlof al minstens 12 maanden voor je werkgever werkt. Je werkgever heeft niet het recht om deze vorm van loopbaanonderbreking te weigeren, wel kan hij het met maximum zes maanden uitstellen.

De verschillende regelingen

Voor je ouderschapsverlof kan je kiezen uit drie verschillende regelingen:

Voltijds

Je kan gedurende vier maanden voltijds ouderschapsverlof nemen. Je kan dit in één keer opnemen of in blokken van één maand.

Halftijds

Je kan gedurende acht maanden halftijds ouderschapsverlof nemen. Je kan dit in één keer opnemen of in blokken van twee maanden.

1/5

Je kan gedurende twintig maanden één dag per week ouderschapsverlof nemen. Je kan dit in één keer opnemen of in blokken van vijf maanden.

Andere mogelijkheden

Een overstap van de ene regeling naar een andere is mogelijk. Je kan ook de verschillende regelingen combineren.

Hoe aanvragen?

Je moet je werkgever minstens twee maanden en hoogstens drie maanden tevoren verwittigen met een aangetekend schrijven of door de brief persoonlijk te overhandigen - laat in dat geval een exemplaar als ontvangstbewijs ondertekenen. Je moet in de brief vermelden dat je ouderschapsverlof wenst op te nemen naar aanleiding van de geboorte van je zoon/dochter, de begin- en einddatum en voor welke regeling je kiest. Je moet een geboorteakte en eventueel een akte van de vaderschapserkenning toevoegen aan je brief. Als je werkgever niet akkoord is, moet hij dit in de maand volgend op de ontvangst van de brief laten weten - het ouderschapsverlof kan dan met een maximum van zes maanden uitgesteld worden. Als je je ouderschapsverlof niet in één keer opneemt, moet je voor elke nieuwe periode een nieuwe brief aan je werkgever bezorgen.

Uitkeringen en premies

Uitkering RVA

Tijdens de periode van het ouderschapsverlof krijg je een uitkering van de RVA om het inkomstenverlies te compenseren. Het bedrag van deze uitkering is afhankelijk van de regeling die je kiest, je leeftijd en je thuissituatie. Op de site van de RVA kan je de bedragen vinden. Je moet deze uitkering aanvragen door het formulier ingevuld en aangetekend naar het RVA-kantoor van het ambtsgebied van je woonplaats op te sturen.

Vlaamse aanmoedigingspremie

Als werknemer in het Vlaams Gewest kan je de uitkering van de RVA aanvullen met een aanmoedigingspremie van de Vlaamse overheid. Het bedrag van de premie hangt af van de sector waarin je werkt en de mate waarin je je werk onderbreekt. De aanmoedigingspremie wordt maximaal gedurende één jaar uitbetaald en kan met terugwerkende kracht van maximum zes maanden worden uitgekeerd. Om de premie aan te vragen, moet je het ingevulde aanvraagformulier, samen met een kopie van C62 beslissingsbrief van de RVA, opsturen naar Vlaams Subsidieagentschap voor Werk en Sociale Economie. Via de site www.werk.be kan je de aanvraag online invullen, online aanvragen worden sneller behandeld dan papieren aanvragen.
Gerelateerde artikelen
Ouderschapsverlofkorting 2014 of 2015 afgeschaft?Ouderschapsverlofkorting 2014 of 2015 afgeschaft?De ouderschapsverlofkorting 2015 wordt afgeschaft, u hebt er geen recht meer op volgens het regeerakkoord Rutte Asscher.…
Ouderschapsverlof 2019Ouderschapsverlof 2019Ouderschapsverlof is er voor de ouders die tijdelijk minder willen werken, om te zorgen voor hun kind. Het verlof kan wo…
Ouderschapsverlof: voorwaarden, mogelijkheden en salarisOuderschapsverlof: voorwaarden, mogelijkheden en salarisMensen met eigen kinderen of die voor een kind zorgen dat onderdeel uitmaakt van het gezin van de werknemer, hebben rech…
Bronnen en referenties
  • http://www.werk.belgie.be
  • http://www.gidsvoorgezinnen.be
  • http://www.rva.be
  • http://www.vlaanderen.be
  • http://publicaties.vlaanderen.be/docfolder/21145/aanmoedigingspremies_prive_sector.pdf

Reageer op het artikel "Ouderschapsverlof (België)"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 22-02-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!