InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Vaderschapserkenning (België)

Vaderschapserkenning (België)

Vaderschapserkenning (België) Als je een kind krijgt, is de moeder automatisch bekend. Het vaderschap wordt echter niet in alle gevallen automatisch erkend.

Als je getrouwd bent

Als je getrouwd bent, bestaat er een wettelijk vermoeden dat de echtgenoot de vader van het kind is. Dit is gesteund op de samenwoningsplicht van de gehuwden. Het vermoeden blijft gelden voor elk kind dat geboren wordt tot 300 dagen na een scheiding, ontbinding of nietigverklaring van het huwelijk en kan enkel via de rechtbank weerlegd of betwist worden. Als gevolg hiervan ontstaat er dus een afstammingsband tussen het kind en de echtgenoot en wordt hij als wettige vader genoemd in de geboorteakte, ook als hij niet de vader van het kind is. De baby krijgt dan automatisch de familienaam van de echtgenoot.

Als je niet getrouwd bent

Als je niet getrouwd bent, moet de vader het kind expliciet erkennen bij een ambtenaar van de burgelijke stand. Hiervoor is de toestemming van de moeder nodig en als het kind 15 jaar is, is ook diens toestemming nodig. Deze erkenning kan op verschillende momenten gebeuren:

Erkenning voor de bevalling

Vanaf zes maanden zwangerschap kan de vader de baby al erkennen. Samen met de moeder trekt hij naar het gemeentehuis, waar ze hun identiteitskaarten en een medisch attest met de vermoedelijke geboortedatum moeten voorleggen. Het voordeel van deze procedure is dat de vader na de bevalling de geboorte van de baby op zijn eentje kan gaan aangeven. De baby krijgt dan automatisch zijn familienaam.

Erkenning na de bevalling

Je kan de vaderschapserkenning laten samenvallen met de geboorteaangifte. Binnen vijftien dagen na de bevalling gaan beide ouders samen naar het gemeentehuis, waar ze hun identiteitskaarten en het medisch geboorteattest (verkregen in het ziekenhuis) moeten voorleggen. De baby krijgt dan automatisch de familienaam van de vader.

Erkenning na de geboorteaangifte

Je kan als vader het kind ook erkennen nadat de moeder de geboorteaangifte heeft gedaan. Dit kan al vanaf één dag na de aangifte. Hiervoor gaan de ouders samen naar het gemeentehuis, waar ze hun identiteitskaarten en de geboorteakte moeten voorleggen. Er wordt dan een nieuwe akte aangemaakt, de akte van de vaderschapserkenning, en deze wordt toegevoegd aan de geboorteakte. Bij de geboorteaangifte krijgt het kind de familienaam van de moeder en bij de vaderschapserkenning kunnen de ouders kiezen of het kind die familienaam behoudt of de familienaam van de vader krijgt. Indien de vader het kind erkent binnen 12 maanden na de geboorte is deze naamswijziging gratis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Het is en blijft een raar woord: een onwettig kind. Toch bestaat het nog steeds voor de wet. Maar wanneer is een kind nu…
Erkenning van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Afstamming en vaderschapAfstamming en vaderschapVoor jongeren zijn afstamming en vaderschap moeilijke begrippen. Als je ermee te maken krijgt kom je in gerechtelijke pr…
Gerechtelijke vaststelling van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Juridische gevolgen van vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Bronnen en referenties
  • http://www.crz.be/

Reageer op het artikel "Vaderschapserkenning (België)"

Reacties

Isabelle Peters, 27-10-2018 05:24 #2
Beste,
In 2008 is mijn dochtertje geboren in Spanje. Mijn toenmalige partner en vader van mijn dochter is van Spaanse nationaliteit. Na de geboorte is hij onze dochter gaan aangeven bij de burgerlijke stand, ze kreeg zijn naam (en de mijne ook, in Spanje gebruiken ze de 2 namen) en kregen we een "libro de familia". Helemaal zoals het hoort.
Nu wil ik dat mijn dochter de Belgische nationaliteit ook kan gebruiken. Ze heeft die automatisch door mij. Nu wil ik haar inschrijven in het Belgisch consulaat, in Nederland, waar we nu wonen, maar ik kreeg te horen dat ik een akte van erkenning nodig heb. Dat heb ik dus niet, in Spanje werkt het gewoon anders. Maar als mijn dochter nu al zijn naam heeft, is het toch logisch dat hij haar erkend heeft?

Iemand, 11-01-2012 16:39 #1
Hello,

Zo'n 15 jaar geleden was mijn toenmalig vriendin zwanger, maar zei dat het niet van mij was… voelde mij natuurlijk fameus bedot maar kwam met een raar verhaal naar buiten. Toen was ik écht naief en kon niet denken dat men zo kon liegen, bedriegen en manipuleren. Ik had nog voorgesteld om het kindje te erkennen en optevoeden samen met haar. Maar ze wou niet schreef me een brief dat ik te goed was maar dat ze voor haar fouten zelf moest opdraaien en het alleen wou doen. Sindsdien had ik haar nooit meer gezien of gehoord. Een klap in mijn gezicht maar begreep dat ik al die jaren gemanipuleerd werd en dat ze een mythomaan… Dit ervaring heeft zwaar gewogen op mijn verdere relatie… Onlangs, 13 jaar later, kreeg ik een brief van haar met fotos van dien jonge waarin ze zei dat IK de vader daarvan ben en vraagt of ik af en toe met hem op stap kan gaan. Nu weet ik effektief niet of HIJ mijn zoon is maar weet dat ik geenszins zin heb om hem te zien… Wat zijn MIJN rechten? Kan ze nu geld van mij eisen zou ik een DNA test laten maken en zou blijken dat hij wel mijn zoon is? Kan ik ook eisen dat ze geen contact met mij mogen zoeken? Reactie infoteur, 18-01-2012
Eerlijk gezegd ben ik niet op de hoogte van de wetgeving rond deze materie, ik denk dat je beter eens contact kan opnemen met een bevoegde instantie.

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 03-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 2
Schrijf mee!