InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Nederlandse Voornamenbank: hoe populair is een voornaam?

Nederlandse Voornamenbank: hoe populair is een voornaam?

Nederlandse Voornamenbank: hoe populair is een voornaam? Vraag je je af hoeveel mensen er in Nederland zijn die dezelfde naam hebben als jou? Of wil je graag een unieke naam verzinnen voor je toekomstige zoon of dochter? Er zijn een aantal namen die momenteel erg in trek zijn. In de eerste helft van 2017 is Daan nog steeds, net zoals in het jaar 2016 de populairste jongensnaam en Emma is de populairste meisjesnaam. De Nederlandse Voornamenbank kan je helpen inspiratie op te doen tijdens de zoektocht naar een naam.

Voornamen

De voornaam Jantje is misschien de meest bekende. Toch zijn er maar 265 mannen die de naam Jantje dragen. In 1880 werden er 857 Jantjes geboren terwijl er in 2009 nog maar 16 jongens geboren werden met deze naam. Al dit soort voorbeelden zijn op te vragen bij de Nederlandse Voornamenbank. Hieronder volgt en lijstje van de 10 populairste babynamen voor jongens en meisjes voor de eerste half jaar in 2017:

Rangmeisjesjongens
1EmmaDaan
2TessNoah
3JuliaBram
4SophieFinn
5AnnaSem
6MilaLevi
7EvaJesse
8ZoëMilan
9EviLuuk
10SaraLucas

Naam van je kind bepalen

Tegenwoordig willen ouders een unieke naam voor hun kind verzinnen. Daar is niets mis mee. Je moet dan wel weten of de naam werkelijk uniek is. Met de Nederlandse Voornamenbank kun je hier eenvoudig achter komen. Vind je bijvoorbeeld de naam Segher erg leuk, dan ontdenk je dat je niet de enige bent. In Nederland zijn er namelijk 9 andere mannen die zo heten (in 2014). Vind je Bodain een mooie jongensnaam, dan ontdek je al gauw dat er geen mannen zo heten, maar dat er zo'n 5 vrouwen zijn die zo heten. Op deze manier kun je een unieke en perfecte naam voor je kind ontdekken.

De Nederlandse Voornamen Databank

De Nederlandse Voornamen Databank geeft informatie over zo'n 500.000 verschillende officiële voornamen die in Nederland voorkomen. Het bestand van voornamen is gebaseerd op de voornemen die als eerste naam en/of als volgnaam rond 1 juli 2006 bij de Gemeentelijke Basisadministratie geregistreerd waren. Deze zijn aangevuld met recentere eerste voornamen die verkregen zijn van de Sociale Verzekeringsbank. Ook zijn er nog een aantal voornamen opgenomen die genoemd worden in de Prisma Voornamen, maar niet meer in Nederland gedragen worden. Ook is de populariteit van elke naam sinds 1880 na te gaan. Hiermee kun je zien of een naam in opkomst is, of weer uit de gratie is en wanneer de naam het meest populair was. De geografische van de verspreiding van de voornaam is ook te zien. Voor zo'n 20.000 namen is er een uitleg en verklaring beschikbaar.

De Nederlandse Voornamenbank is een samenwerkingsproject van het Meertens Instituut van de KNAW en de Universiteit Utrecht. De database in internationaal uniek in omvang, compleetheid en variatie van de gegevens. De Voornamenbank complementeert de Nederlandse Familienamenbank die eind 2009 gelanceerd werd en deze online bank wordt zeer regelmatig bezocht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Finemayer, Pixabay
  • Mijn rendement, online informatieblad, via office rendement, feb. 2011
  • De Nederlanse Voornamen Databank

Reageer op het artikel "Nederlandse Voornamenbank: hoe populair is een voornaam?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 28-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!