Zwanger: Welke praktische regelingen moet je treffen? (BE)

Zwanger: Welke praktische regelingen moet je treffen? (BE) Zodra je ontdekt dat je zwanger bent, komen er heel wat praktische zaken op je af. Kinderbijslag, geboortepremie, kraamgeld; de lijst lijkt wel eindeloos. Belgische lezers vinden hier een lijstje van alle praktische zaken die je moet regelen, zowel voor als na de geboorte.

Premies en uitkeringen

Kraamgeld of geboortepremie

Vanaf de zesde maand van de zwangerschap kan je kraamgeld aanvragen bij het kinderbijslagfonds van je werkgever. Als je reeds kinderen hebt, vraag je het kraamgeld aan bij de instelling die je reeds kinderbijslag betaalt. Het kraamgeld wordt uitbetaald vanaf de achtste maand van de zwangerschap en tot 1 jaar na de geboorte. Het bedraagt 1.152,57 voor een eerste kind of 867,17 voor alle volgende kinderen (bedragen september 2010). Ook bij een miskraam na 180 dagen zwangerschap of bij een doodgeboren kindje heb je recht op kraamgeld. Het formulier voor aanvraag kraamgeld kan je zelf downloaden, je hoeft het slechts in te vullen en ondertekend terug te sturen naar de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers.

Kinderbijslag

Vanaf de maand die volgt op de geboorte tot je kind 18 jaar wordt, heb je recht op kinderbijslag. Tussen 18 jaar en 25 jaar moet je kind aan enkele voorwaarden voldoen om kinderbijslag te blijven ontvangen: het moet nog schoolgaand zijn en mag maar een beperkt aantal uren werken of beperkt inkomen hebben. Tijdens de wachtperiode als werkzoekende gelden speciale voorwaarden. De kinderbijslag bedraagt voor het eerste kind 85,07, voor het tweede kind 157,41 en voor elk kind vanaf het derde 235,03 (bedragen september 2010). Kinderbijslag vraag je aan door het officiële geboorteattest op te sturen naar het kinderbijslagfonds dat het kraamgeld heeft uitbetaald. Om het attest snel te kunnen verwerken, vermeld je best het aansluitingsnummer van je werkgever, je dossiernummer of je rijksregisternummer.

Uitkering moederschapsverlof

Tijdens je moederschapsverlof van 15 weken wordt je loon uitbetaald door je ziekenfonds. De eerste 30 dagen bedraagt de uitkering 82% van het onbegrensd brutoloon, daarna bedraagt de uitkering 75% van het begrensd brutoloon. Om deze uitkering te verkrijgen, moet je een paar documenten aan je ziekenfonds bezorgen. Voor de geboorte stuur je een attest van de gynaecoloog met de vermoedelijke geboortedatum op naar je ziekenfonds. Zij bezorgen je dan een Inlichtingenblad uitkeringen, dat je ingevuld door je werkgever terug moet sturen naar je ziekenfonds. Na de geboorte moet je je ziekenfonds zo snel mogelijk een uittreksel van de geboorteakte bezorgen.

Geboortepremie of geboortecadeau van je ziekenfonds

Bij elk ziekenfonds krijg je wel een cadeau'tje bij de geboorte van je kind. Zo krijg je bij de Socialistische Mutualiteiten een cadeau ter waarde van ongeveer 900 en bij het Onafhankelijk Ziekenfonds krijgt elke aangesloten ouder een premie tot 150. Controleer hiervoor de voorwaarden van je ziekenfonds.

Andere praktische zaken

Keuze gynaecoloog

Als je reeds een gynaecoloog hebt waarbij je je op je gemak voelt, hoef je bij een zwangerschap uiteraard niet te veranderen. Heb je echter nog geen gynaecoloog of voel je je bij je huidige gynaecoloog niet op je gemak, dan is het tijd voor een kleine zoektocht. Het is geen slecht idee om eerst te bedenken in welk ziekenhuis je wil bevallen en dan een gynaecoloog te kiezen die verbonden is aan dat ziekenhuis. Anders kies je misschien een gynaecoloog die verbonden is aan een ziekenhuis waar jij liever niet wil bevallen, wat één van de mooiste dagen van je leven kan verpesten.

Crèche

Over opvang moet je al vroeg in de zwangerschap nadenken. Crèches en onthaalmoeders zitten vaak al maanden op voorhand volgeboekt. Het is belangrijk dat je bedenkt hoeveel dagen in de week je je kind naar de opvang wil brengen. Ben jij of je partner van plan ouderschapsverlof te nemen? Is er een familielid die één of meerdere dagen op je kindje wil passen? Op de site van Kind en Gezin kan je adressen van crèches en onthaalmoeders in jouw buurt vinden.

Erkenning door de vader

Als je niet getrouwd bent, ben je als biologische vader niet automatisch de officiële vader van het kind. Je moet je kind gaan erkennen op de burgerlijke stand van de gemeente waar je woont of bevalt. Je kan het kindje gaan erkennen vanaf de zesde maand van de zwangerschap met een attest van de gynaecoloog, bij de aangifte van de geboorte maar dan moet je dat samen met de moeder doen of na de aangifte van de geboorte maar dan moet de moeder binnen vijftien dagen na de bevalling de geboorte gaan aangeven. Om het kindje te erkennen, moeten beide ouders met hun legimitatiebewijs naar het gemeentehuis stappen om een authentieke akte te laten opstellen. De procedure verschilt van gemeente tot gemeente.

Geboortelijst

Een geboortelijst kan je aanleggen wanneer je dat zelf wil. Het is aangeraden om een paar babywinkels te gaan bekijken en prijzen en kwaliteit te gaan vergelijken alvorens een beslissing te maken. De meeste babywinkels geven ongeveer dezelfde voorwaarden: 10% korting op het volledige door vrienden en familie gespendeerde bedrag, geen aankoopverplichting voor de goederen op je lijst die niet worden aangekocht en de mogelijkheid om online de geboortelijst te raadplegen en spulletjes vast te leggen. Bij een eerste kindje kan je de hulp inschakelen van een winkelbediende, die zal je uitgebreid begeleiden bij het kiezen van de benodigde spulletjes. Het is aangeraden om dan op voorhand een afspraak te maken.

Geboortekaartjes

Op het internet vind je heel wat aanbieders van geboortekaartjes. Aangezien er indien noodzakelijk tijd genoeg moet zijn om nog enkele correcties aan te brengen, is het aangeraden om rond de zesde maand van de zwangerschap met het ontwerpen van de geboortekaartjes te starten.

Doopsuiker

Om de geboorte van je kleintje te vieren, is het de gewoonte om doopsuiker uit te delen aan je bezoek. De laatste jaren is deze traditie meer en meer aan het vervagen en worden er ook andere kleine geschenken uitgedeeld aan bezoekers. Enkele voorbeelden zijn: flesjes jenever, sleutelhangers, badparels, badzout, magneetjes, zeepjes, ... Ook kan je ervoor kiezen om je doopsuiker zelf in elkaar te steken; de benodigdheden hiervoor kan je o.a. bij Ava vinden.

Keuze peter en meter

De keuze van de meter en de peter is een persoonlijke maar zeker niet onbelangrijke en niet te vergeten beslissing. Het is ook leuk om hen bij de geboorte te bedanken met een kleine attentie. Later zullen zij nog genoeg cadeau'tjes moeten kopen.

Ouderschapsverlof

Beide ouders hebben recht op ouderschapsverlof. Dit moet opgenomen worden voor je kindje 12 jaar wordt. Je hebt elk recht op drie maanden voltijds verlof - in één keer op te nemen of op te splitsen per maand - of op zes maanden halftijds verlof - in één keer op te nemen of op te splitsen per twee maanden - of op vijftien maanden 1/5 verlof - in één keer op te nemen of op te splitsen per vijf maanden. Tijdens deze periode ontvang je een uitkering van de RVA. Voor het voltijds ouderschapsverlof is dit 741,40 bruto per maand (bedragen september 2010), voor de andere systemen krijg je een gedeelte van dit bedrag dat evenredig is aan de duur van de (vermindering van je) arbeidsprestaties. Je kan het ouderschapsverlof ten vroegste drie maanden en ten laatste twee maanden voor aanvang aanvragen. Je werkgever heeft niet het recht je dit te weigeren, hij kan het enkel uitstellen met maximaal zes maanden. De enige voorwaarde is dat je in de vijftien maanden voorafgaand aan je schriftelijke aanvraag ten minste twaalf maanden voor je werkgever hebt gewerkt.

En verder valt er nog maar één ding te doen: genieten van je zwangerschap!
Gerelateerde artikelen
Hoe betrek ik mijn kind bij mijn zwangerschap?Hoe betrek ik mijn kind bij mijn zwangerschap?Wanneer je zwanger bent, dan heeft dit grote invloed op de rest van het gezin. Zeker voor oudere kinderen kan het wennen…
Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?Voor veel vrouwen is de zwangerschap en het krijgen van een kind de ultieme bevestiging van hun relatie. Indien men zwan…
Rechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlofRechten tijdens het zwangerschapsverlof en bevallingsverlofWanneer je zwanger bent, wil je daar van kunnen genieten. Daarnaast is een zwangerschap zwaar en kan de bevalling ook la…
Zwanger: wat moet er allemaal geregeld worden?Zwanger: wat moet er allemaal geregeld worden?Eindelijk is je zwangerschapstest dan positief en ben je zwanger, maar wat moet er nu allemaal gebeuren? Wat komt er op…

Rivaliteit en jaloezie tussen broers en zussenRivaliteit en jaloezie tussen broers en zussenRivaliteit en jaloezie tussen broers en zussen, of sibling rivalry in het Engels, is iets van alle tijden en culturen. I…
Omgangsregeling: wanneer het kind niet wilOmgangsregeling: wanneer het kind niet wilBij een scheiding of het uit elkaar gaan van partners, zijn soms kinderen betrokken. Hiervoor wordt een omgangsregeling…
Bronnen en referenties
  • www.rkw.be
  • Partena
  • www.belgium.be
  • Kind & Gezin

Reageer op het artikel "Zwanger: Welke praktische regelingen moet je treffen? (BE)"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: Oktober 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!