InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderen spelen steeds minder

Kinderen spelen steeds minder

Kinderen spelen steeds minder op de klassieke manier: wie ogen in zijn hoofd heeft, kan dat elke dag constateren. Hoe ze zich dan wel bezighouden zoekt het Speelgoedmuseum van Mechelen al enkele jaren uit. In aansluiting daarmee organiseert het nu al voor het vijfde jaar op rij een Speeldag.

Het Mechelse Speelgoedmuseum

Het Speelgoedmuseum werd in 1982 door Jozef Heylen en Frieda De Smet opgericht. Aan de hand van spel en speelgoed trachten ze een beeld op te hangen van de maatsschappij waarin we leven. Daarom vindt men er speelgoed van over de hele wereld van vroeger en nu. Alles wat je je maar kan indenken kun je er bekijken zoals treintjes die over honderden meter spoor razen, allerlei soorten clowns, verrukkelijke porseleinen poppen, originele en grappige hobbelpaarden, gezelschapspelletjes en dergelijke meer. Momenteel beslaat de collectie, die bijna uitsluitend is aangelegd met geschonken stukken, circa 7000 vierkante meter. Daar waar er in den beginne enkel met vrijwilligers werd gewerkt stelt het museum nu dertig mensen tewerk en stellen nog steeds eenzelfde aantal vrijwilligers hun diensten ter beschikking. Aangezien het een privé-instelling betreft komt men rond zonder overheidssubsidies.

Onderzoek speelgedrag

In het jaar 2004 deed het Speelgoedmuseum een onderzoek naar het speelgedrag van kinderen vroeger en nu. Men kwam tot de conclusie dat kinderen wel meer vrije tijd hebben maar toch steeds minder spelen.
In 2010 werd het onderzoek opnieuw gedaan, nu in samenwerking met Karrewiet (het jeugdjournaal van Ketnet) en Radio 2: 300 ouders en 300 kinderen tussen 8 en 12 jaar werden bevraagd en de conclusies geleken fel op de eerste.

De resultaten

Wat bleek? Gemiddeld hebben kinderen vijf uur vrije tijd per dag. Daarvan besteden ze zowat anderhalf uur aan tv-kijken. Nog eens zoveel besteden ze aan computer- en videospelletjes, wat twee uur overhoudt voor het ‘echte’ spelen. Maar ook hier moeten weer kostbare minuten af vermits ze ook gemiddeld 49 minuten huiswerk moeten maken, 36 minuten willen lezen of tekenen. En vergeten we vooral niet dat moderne kinderen ook vaak naar de muziekschool gaan en/of naar de sport- of jeugdclub, waardoor er slechts 55 minuten ‘speeltijd’ rest. Wat spelen ze dan?

Bij de jongens is lego nog altijd de favoriet terwijl meisjes vooral graag knutselen. Maar ook buiten spelen blijft populair en dan vooral de trampoline die de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen. Op de schoolspeelplaats blijven de traditionele spelletjes zoals voetbal of tikkertje hoog scoren.

De jaarlijkse speeldag

Om de kinderen van het belang van het spelen te overtuigen organiseert het Speelgoedmuseum jaarlijks een speeldag. Met deze traditie werd in 2005 begonnen. Op deze dag is de Mechelse binnenstad geheel voor de kinderen ingericht. Verspreid over verschillende locaties kunnen kinderen zich op allerlei manieren uitleven. Dat kan gaan van de klassieke springkastelen of trampolineparken tot hindernissenparcours of klim- en klauterbanen. Lachen geblazen is het met clowns en bellenblazers. Avonturiers vinden hun weg in het grote doe-park. Wie van spanning houdt kan gaan quizzen of op zoek gaan naar mini-beestjes die zich overal in de stad schuilhouden. Waaghalzen kunnen gokarten of een hindernisparcours per boot uitproberen en creatievelingen kunnen klerencreaties op poppen maken. Een greep slechts uit het gigantische aanbod, een paradijs voor kinderen in dit computerspelletjestrijdperk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderen spelen steeds minder"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 26-05-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!