InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe om te gaan met slecht gehumeurde kinderen - Joodse visie

Hoe om te gaan met slecht gehumeurde kinderen - Joodse visie

Hoe om te gaan met slecht gehumeurde kinderen - Joodse visie We zijn allemaal wel eens uit onze humeur. Ook kinderen hebben hier last van, afhankelijk van hun genen, hun gezondheid en hun stressniveau. Wanneer een kind goed is uitgerust, goed gevoed is, opgroeit in een gelukkig gezin en goed presteert op school zal het de meeste tijd goed gehumeurd zijn. In het tegenovergestelde geval zal het vaker slecht gehumeurd zijn. Ouders kunnen niet veel aan de genen doen, maar ze kunnen wel de andere factoren beïnvloeden. Een Joodse benadering.

Ouders moeten zorgen dat ze zelf goed gehumeurd zijn

Wanneer ouders zelf goed gehumeurd zijn beïnvloedt hun kinderen dat op een positieve wijze. Boze en snel geagiteerde ouders hebben een negatieve invloed op het humeur van de kinderen. Ouders moeten er dus allereerst voor zorgen dat ze zelf goed gehumeurd zijn. Dit kan door voldoende te slapen, gezond te eten, vrije tijd, sociale en emotionele steun, relaxen, etc. De belangrijkste manier om stress tegen te gaan is geloof in God

Relatie met God is positief, blijkt uit medisch en psychologisch onderzoek

Uit medisch en psychologisch onderzoek is gebleken dat een relatie met God goed is voor een fysieke en emotionele welzijn. U kunt op informele en formele (gebed) wijze met God communiceren. Zo bouwt u een goede relatie met God op. Een goede mentale gezondheid zorgt voor extra vermindering van stress. Dit is niet alleen goed voor de ouders, maar vooral hun kinderen profiteren ervan. Wanneer ouders negatief over zichzelf denken, beïnvloeden ze daarmee hun kinderen negatief zowel indirect als direct (kinderen zullen gestrest raken).

Kinderen humeur vaardigheden leren

Kinderen kunnen, via het ouder rolmodel en door het leren van vaardigheden, leren om te gaan met hun humeur. Ze kunnen leren om bijvoorbeeld studie pauzes te nemen, tijd vrij te maken voor plezier, ontspanningsoefeningen te doen en aandacht te schenken aan spirituele zaken. Dit leidt allemaal tot een beter humeur. Ouders kunnen er tevens op toezien dat kinderen goed eten en voldoende slaap krijgen. Oudere kinderen kunnen van hun ouders onderricht krijgen in hoe er gezonde fysieke en emotionele gewoontes op na te houden.

Plotselinge verandering van het humeur van het kind

Wanneer een kind plotseling van humeur verandert, moeten de ouders actie ondernemen. Het kan zijn dat het kind in een extreme stress situatie terecht is gekomen door andere kinderen, door een leraar, huiswerk of familieomstandigheden (scheiding, ziekte, verhuizing, ruzie, etc.). Er kunnen ook medische oorzaken zijn voor de plotselinge humeursverandering.

Chronisch gehumeurd kind

Wanneer kinderen vanaf hun geboorte slecht gehumeurd zijn, is er weinig dat gedaan kan worden om de situatie te veranderen. Er kan slechts emotionele steun gegeven worden en levensstijl begeleiding. Er kan professionele psychologische hulp worden ingeschakeld. Hulp van buitenaf is noodzakelijk als het kind zich echt constant ongelukkig voelt. Dit kan zijn: acupunctuur, homeopathie, psychologische of psychiatrische hulp. Vroegtijdig ingrijpen kan voorkomen dat iemand zijn/haar hele leven lang lijdt.

Niet altijd gelukkig

Niemand is altijd gelukkig. Er zijn uitdagingen nodig om ons te helpen te groeien. Maar wanneer er lange tijd sprake is van een ongelukkig gevoel zal ingegrepen moeten worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe om te gaan met slecht gehumeurde kinderen - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!