InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Thuishuis of kinderdagverblijf?

Thuishuis of kinderdagverblijf?

Thuishuis of kinderdagverblijf? Steeds meer gezinnen maken gebruik van opvang voor de kinderen. Voor ouders is het tegenwoordig gebruikelijk om beide te werken. Voor de uren dat beide ouders werken moet er opvang gevonden worden voor de kinderen. Dit geldt vooral voor kinderen tot vier jaar die nog niet naar schoolgaan. Kiest u voor een thuishuis of een kinderdagverblijf? De opvang van de kinderen kan op veel verschillende manieren opgelost worden. Ouders die niet de grootouders willen belasten met de opvang op vaste dagen in de week, moeten zoeken naar professionele opvang. Veel grootouders doen dit met plezier, maar ze zijn niet meerdere dagen in de week te belasten met de opvang. U kunt ook een oppas nemen aan huis, maar dit is door de gunstige fiscale regeling vaak te duur ten opzichte van de professionele opvang. Voor de opvang kunt u kiezen tussen twee veelvoorkomende vormen (er zijn meerdere vormen) van kinderopvang, namelijk een thuishuis of een kinderdagverblijf.

Wat is een Thuishuis?

Zoals de naam al doet vermoeden is de opvang in een woonhuis waar kleine kinderen in kleine aantallen opgevangen kunnen en mogen worden. Bij deze vorm van opvang bestaat er in veel gevallen ruimte om kinderen extra aandacht te geven. De openingstijden zijn bij deze vorm van opvang vaak flexibel en van geval tot geval bespreekbaar. Door de kleinschaligheid biedt deze vorm van opvang een vertrouwde sfeer voor het kind. Toch krijgen ze wel de kans om te spelen met andere kinderen, wat belangrijk is om ze voor te bereiden op de toekomst. Omgang met andere kinderen moeten ze namelijk leren.

Hoe groot zijn de groepen?

In een thuishuis kunnen maximaal zes kinderen opgevangen worden. Een tweede beperking is dat van de zes kinderen er maximaal twee onder de 1,5 jaar mogen zijn. Ook het aantal eigen kinderen van de leidster tot tien jaar tellen mee.

Wat is een kinderdagverblijf?

Een kinderdagverblijf (ook wel crèche) is volledig gericht op kinderen vanaf zes weken tot vier jaar. Deze vorm van opvang is over het algemeen groot opgezet met meerdere groepen in één gebouw. De groepen zijn vaak samengesteld op leeftijd (=horizontale groep), waarbij het vast is gelegd hoeveel leidsters er op een groep moeten zitten, afhankelijk van het aantal kinderen. De kinderen kunnen opgevangen worden per dagdeel, waarbij een dag twee dagdelen heeft. Meestal moeten de ouders één of meerdere dagdelen vastzetten die ze wekelijks moeten afnemen.

Kosten van kinderopvang

Het uurtarief verschilt tussen de verschillende aanbieders van kinderopvang. De overheid heeft het niet helemaal vrij gegeven, er bestaat namelijk een maximaal toelaatbaar tarief. Voor 2009 is dat gesteld op 6,10. De tarieven van de meeste kinderdagverblijven en thuishuizen zullen nauwelijks afwijken van het maximumtarief. Toch kunnen kleine verschillen een groot verschil maken doordat er het een verschil is per uur. Voor ouders die bijvoorbeeld 30 uur per week afnemen, maakt een verschil van 0,10 per uur toch een groot verschil per maand.

Tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang

Door de tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang hoeven de ouders slechts een bijdrage betalen. Via de belastingdienst kunnen ze een groot deel van de kosten terug krijgen. Dit is aan te vragen via de Belastingdienst. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van:
  1. De uurprijs van de kinderopvang
  2. Het aantal kinderen waarvoor u opvang moet hebben
  3. Het aantal uren dat u afneemt
  4. Het gezinsinkomen
Gerelateerde artikelen
Werkende ouders en kinderopvangHet komt steeds minder voor dat één van de beide ouders werkt en dat de ander thuis blijft voor de kinderen. Onze maatsc…
Kinderdagopvang: een kinderdagverblijf beginnenKinderdagopvang: een kinderdagverblijf beginnenEr zijn veel mensen die een eigen kinderdagverblijf willen beginnen. Er komt wel behoorlijk wat bij kijken. Er zijn wach…
Kinderopvang: kies je een kinderdagverblijf of een gastouderAls je als moeder en/of vader werkt en de kinderen graag naar de opvang wil brengen dan kun je in Nederland kiezen uit m…
Bronnen en referenties
  • Belastigdienst

Reageer op het artikel "Thuishuis of kinderdagverblijf?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!