InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Baby-rampen: een baby in een auto

Baby-rampen: een baby in een auto

Baby-rampen: een baby in een auto Het schijnt de laatste tijd steeds vaker voor te komen. Gruwelijk, maar waar gebeurd, en vaak in eigen land of het buurland: kinderen die door hun ouders in een auto worden achtergelaten. Vergeten. Om er een paar uur later achter te komen dat het kind niet meer leeft... De nachtmerrie van iedere ouder. Het lijkt op een nachtmerrie, zo eentje waar je later uit wakker word en tevreden kan vaststellen dat het maar een droom was. De gruwelijke werkelijkheid is dat het helemaal geen droom was: maar werkelijkheid. Nederland en België word de laatste tijd opgeschrikt door vreselijke nieuwsberichten omtrent achtergelaten baby's en peuters in auto's.

Mei 2007

België, Halle. Een moeder brengt haar twee oudste kinderen naar school, en vergeet daarna haar jongste kind naar de opvang te brengen. Tegen de avond wilde ze haar vijf maanden oude zoontje ophalen bij de crèche, waarna ze erachter kwam dat de baby nog steeds achter in de auto zat. De baby was al overleden.

Juni 2007

In Baarle-Nassau rijdt een moeder naar een vergadering toe. Ze vergeet haar elf maanden oude dochter op de heenweg af te zetten bij de kinderopvang. Op de parkeerplaats van de school, waar de moeder werkzaam was, ontdekken omstanders later die middag het kind in de auto. Het meisje was toen al overleden aan uitdroging en oververhitting.

Juli 2008

In het Brabantse Ossendrecht krijgt de politie een melding dat er een acht maanden oude baby in een geparkeerde auto ligt, zonder toezicht. De politie weet de baby te bevrijden, die er al enkele uren in lag. De moeder beweert dat ze de baby in de auto had achtergelaten zodat de vader het kind kon ophalen. Het vermoeden bestaat dat er alcohol in het spel is. De baby mankeert gelukkig niks.

Juni 2009

In het Belgische Kessel-Lo gaat een vader naar zijn wek. Onderweg vergeet hij nog te stoppen bij de creche, om daar zijn 11 maanden oude dochter af te zetten. Later die dag wil de moeder haar dochter gaan ophalen. Ze haalt hiervoor eerst het kinderstoeltje uit de auto van de vader. Bij de auto aangekomen, komt ze tot de ontdekking dat haar dochter sinds die ochtend nog steeds in het stoeltje zit, en door uitdroging en oververhitting is overleden.

Europa

Ook elders in Europ komen dit soort zaken voor.
  • Lecco, Italë: in juni 2008 vergeet een moeder haar twee jaar oude dochter uit de auto ta halen. Na vijf uur komt ze tot de ontdekking dat het meisje dood in de auto ligt.
  • Chalon-sur-saône, Frankrijk: in juli 2008 sterft een meisje van drie, nadat ze door haar vader is achtergelaten in de auto.

Er is veel kritiek op de ouders die dit overkomen is. Begrijpelijk, maar voor de ouders zelf moet dit een vreselijke nachtmerrie zijn. Je kind vergeten uit de auto te halen en er dan achter moeten komen dat hij of zij overleden is, is iets wat je jezelf wellicht nooit meer zal vergeven. Een gruwelijke nachtmerrie, die de laatste jaren steeds vaker opduikt. De gehaaste maatschappij van nu werkt hier niet in het voordeel. Mogen de overleden kindjes rusten in vrede en de ouders hun berusting erin vinden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Baby-rampen: een baby in een auto"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!