InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderen

Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderen

Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderen Sommige kinderen zijn heel makkelijk op te voeden. Ze werken mee, zijn gelukkig, flexibel en genieten. Ouders worden geprezen om zulke kinderen. Maar er zijn ook kinderen die lastig op te voeden zijn. Ze zijn wild, tegendraads, angstig, etc. Hoe de ouders ook hun best doen het lukt niet om deze kinderen op te voeden. Ze hebben bepaalde karakter eigenschappen die hun leven en die van hun ouders lastig maken.

Gewoon een moeilijk opvoedbaar kind

Er zijn kinderen met ODD, ADHD, het Asperger syndroom, angststoornis of iets anders. Maar meestal is er geen medische afwijking en is het kind gewoon lastig.

Ouders met een lastig kind zijn teleurgesteld. Iedere ouder wil een braaf kind. Ze willen graag dat de leraar goed over het kind spreekt en dat andere mensen zeggen hoe goed het kind zich gedraagt. Wanneer ze vernemen dat hun kind lastig is (hij maakt geen vriendjes, hij maakt andere kinderen bang, zij luistert slecht, ze is impulsief), dan zakt de moed hen in de schoenen. Elke ouder doet zijn of haar best. Ze denken dat het hun schuld is dat het kind zich slecht gedraagt. Geen enkel ouder is perfect, maar in dit geval is het kind zo geboren. Zijn genen hebben bepaald dat hij zich zo gedraagt: dramatisch, ruw, veeleisend, overgevoelig, negatief en/of gelukkig. Hij is gewoon lastig.

Lastig thuis

Soms is een kind alleen lastig thuis en gedraagt hij zich goed op school. Dit biedt wat troost voor de ouders die zich anders in het openbaar schamen. Maar ze voelen zich nog steeds hulpeloos en ongelukkig thuis in hoe om te gaan met ongehoorzaamheid, eindeloos zeuren en ander onplezierig gedrag.

Ouders van lastige kinderen moeten aardig voor zichzelf zijn

Ouders van lastige kinderen moeten zichzelf niet de schuld geven. Tenzij ze het kind mishandelen, is het niet waarschijnlijk dat de opvoeding debet is aan het moeilijk gedrag van het kind. Kinderen zijn zo geboren.

Raadpleeg God

Koning Salomo gaf als advies 'voedt het kind op op zijn manier', de manier waarop het kind is geboren. God vertrouwde de ouders dit kind aan hen toe om het te ontwikkelen. Het is altijd juist om God bij de opvoeding te betrekken. Praat dagelijks tot God wanneer u het kind opvoedt. Vraag God om hulp, begeleiding en energie om de opvoeding uit te voeren.

Raadpleeg een kinderpsycholoog of opvoedkundige

Raadpleeg al vroeg een kinderpsycholoog of een opvoedkundige die hulp kan bieden. Mensen met lastige kinderen hebben speciale vaardigheden nodig en er zijn mensen die die kunnen bieden. Een moeilijk opvoedbaar kind. Het vroeg ingrijpen kan de moeilijkheden voor de ouders en het kind verminderen en voorkomen dat het in een onnodige spiraal van problemen geraakt. Als er geen medische behandeling volgens de dokter noodzakelijk is dan kan opvoedkundige interventie het verschil maken.

Ouders moeten ook aan zichzelf denken

Ouders moeten aan zichzelf denken en aan hun huwelijk om zo voldoende energie over te houden om het kind op te voeden. Ouders moeten voldoende geduld hebben en helder kunnen denken om hun kind goed te kunnen opvoeden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is opvoeden moeilijker gewordenOpvoeden lijkt de dag van vandaag moeilijker dan vroeger, Toch is het zo dat in de meeste gezinnen er geen opvoedingspro…
Invloed van de omgeving op opvoedenDe gebruikelijke manier van opvoeden vindt niet alleen zijn oorsprong in de sociale en culturele omgeving van het gezin,…
Moeilijk opvoedbare kinderenMoeilijk opvoedbare kinderenSommige kinderen reageren niet op de normale opvoedmethodes. Ze luisteren niet, zijn moeilijk te benaderen en je lijkt z…
OpvoedingsstijlenAls opvoeder voed je je kind op op de manier waarop je denkt dat het goed is. Maar je hebt verschillende stijlen van opv…

Reageer op het artikel "Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderen"

Reacties

Natasha83 (infoteur), 25-08-2010 17:19 #2
Grappig dat je twee artikelen hebt over hetzelfde onderwerp. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/46834-joodse-opvoeding-hoe-om-te-gaan-met-een-probleemkind.html

Ben het met je eens dat kinderen met een bepaalde stoornis, zoals ADHD of asperger zo geboren is, maar de opvoeding heeft wel veel invloed op hoe de stoornis zich uit. Goed dat je aangeeft dat ouders niet moeten schromen om hulp te zoeken. Reactie infoteur, 25-08-2010
Hallo,

Ja vanuit een andere invalshoek. Een onderwerp is nimmer eendimensionaal. Misschien dat er nog wel meer over komen.:)

Groet,

Etsel

Etsel (infoteur), 08-07-2009 10:51 #1
Waar kan ik mijn eigen melden, ik heb een zoon van 16 jaar en we kunnen er niets met beginnen
hopend dat u een telefoon nummer heeft dat ik kan bellen.

A Verhoeven Reactie infoteur, 08-07-2009
Hallo,

Ik denk dat u het best contact kan opnemen met uw huisarts. Die kan u doorverwijzen naar een opvoedkundige of kinder(psycholoog).

MVG.

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Gezinsleven
Reacties: 2
Schrijf mee!