InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Help, een kinderfeestje

Help, een kinderfeestje

Help, een kinderfeestje Wie kent het niet. Uw kind is bijna jarig en wil natuurlijk een kinderfeestje geven. Alleen het vooruitzicht van een kamer vol met hyperdrukke jongens of meisjes is al voldoende om een paniekaanval te krijgen. Dat is niet meer nodig. Met een goede voorbereiding en een paar leuke ideeen wordt het een middag om nooit te vergeten.

Het begint met de voorbereiding

Zoals bij zoveel dingen geldt, een goede voorbereiding is het halve werk. U begint natuurlijk met het plannen van een datum. Let daarbij op dat u het niet tegelijk met een feestje van een ander kind of een klasgenootje doet. Controleer even de verjaardaglijst op school. Kijk ook uit met evenementen in de buurt en vakantie perioden. Een feestje als er bijvoorbeeld open dagen van de middelbare school zijn is niet zo verstandig.

Is de datum geprikt, dan kunnen de uitnodigingen de deur uit. Geef in ieder geval aan hoe laat het begint en hoe laat het eindigt. Pas op dat u het feestje niet te lang laat duren. Een uurtje of 4 a 5 is wel het maximum. Geef in de uitnodiging ook aan of de kinderen bepaalde kleding/schoeisel aan moeten of mee moeten nemen. Verder willen de ouders natuurlijk weten of ze de kinderen op moeten komen halen of dat ze thuisgebracht worden. Dat laatste geeft uzelf wat meer vrijheid als het wat uitloopt. Bedenk ook van te voren of de kinderen met een volle buik naar huis gaan.

Maak een programma

Wat gaan we doen? Misschien wel de meest belangrijke vraag. Met zijn allen naar de bioscoop of naar het zwembad is een stuk minder werk als een spelletjes- en knutselmiddag bij uw thuis. Gelukkig zijn er op internet honderen sites te vinden die u helpen met het opdoen van leuke ideeen.

De ontvangst

De verjaardag begint vanzelfsprekend met de ontvangst van de kinderen. Vraag aan de ouders nog even of er bijzonderheden zijn. Soms worden half zieke kinderen toch naar een feestje gebracht "want hij had zich er zo op verheugd". Zorg dat u voor alle kinderen een telefoonnummer hebt wat u kunt bellen in geval van calamiteiten. Vraag ook of de ouders wel bereikbaar zijn om een half ziek kind eventueel op te kunnen halen.

Cadeautjes uitpakken

Zijn de kinderen binnen en de ouders verdwenen, kan het feest pas echt beginnen. De jarige job is vooral benieuwd naar de cadeautjes, de gasten gaan op ontdekkingsreis door uw kamer. Het grote entertainen gaat beginnen. Het uitpakken van de cadeautjes kan soms best lang duren en is voor de gasten niet zo intressant. Laat het daarom niet te lang duren. Alle cadeautjes verstoppen en door de jarige laten zoeken zou kunnen maar dat kan soms lang duren. Dat doet u dus alleen als er maar 4 of 5 kinderen zijn. Zijn er meer kinderen, dan kan het verstandig zijn alle cadeaus gewoon in een mand te doen en de jarige (of iemand anders) steeds eentje uit te laten pakken. Vraag een ander kind het inpakpapier gelijk in een vuilniszak of plastic zak te doen, dan scheelt een hoop rotzooi.

Taart en drinken

Bij een verjaardagsfeest hoort natuurlijk taart en wat te drinken. Kies geen taart met een bijzondere smaak. Kersenvlaai bijvoorbeeld wordt niet door alle kinderen gewaardeerd. Wat altijd werkt, is een normale cake in plakjes laten versieren door de kinderen zelf met slagroom, M&M's, hagelslag enz. enz. Is goed voor te bereiden en kost niet veel tijd. Als u kiest voor oploslimonade, maak dit dan van te voren klaar en zet de limonade in de koelkast. Heerlijk voor de dorst.

Het vermaak

Na de cadeautjes en de taart begint het feest pas goed. De kinderen willen vermaakt worden. Wat u op een feestje doet hangt af van hoeveel geld u wilt besteden, wat de jarige leuk vind en ook wat gebruikelijk is binnen de vriendenkring. Steeds populairder worden de kant en klare thema feesten die op internet veelvuldig te koop zijn. Voor tussen de 15 en 30 euro wordt een pakketje thuisbezorgd waarin alles zit om geslaagd kinderfeestje te organiseren. Veel bekende thema's zijn te krijgen: prinsessen, piraten, brandweer, voetbal, Bob de Bouwer, enz, enz. U krijgt dan passende uitnodigingen en meestal een draaiboek met bijbehorende spulletjes. Vaak maakt een speurtocht deel uit van het programma. Bestel het wel op tijd zodat u zich goed kunt voorbereiden.

Presentje voor thuis

Het is gebruikelijk om alle feestgangers iets mee te geven voor thuis. Traditioneel is de snoepzak, maar een klein cadeautje kan ook. Is er tijdens het feestje geknutseld, dan gaat dat vanzelfsprekend ook mee naar huis.

Lees verder

© 2009 - 2018 Hmneverl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AJEL, Pixabay

Reageer op het artikel "Help, een kinderfeestje"

Infoteur: Hmneverl
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Kinderfeestjes
Schrijf mee!