InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Samen spelen, samen delen

Samen spelen, samen delen

Samen spelen, samen delen Samen spelen, samen delen gaat niet alleen op voor broertjes en zusjes onderling. Dit gaat ook op voor ouders en kinderen. En nee, dit hoef je niet alleen op eten, drinken en snoepen te plakken. Dit kan je overal op toe passen. Neem nu eens het huishouden. Je woont samen met je kinderen en partner in een huis, en vaak is het zo dat de vader degene is die speelt, en dat de moeder degene is die de snoepjes deelt en voor het huishouden zorgt. Ook huishoudelijke taken kun je delen.

Jong geleerd

Leer jonge kinderen dat er dagelijkse taken zijn die moeten gebeuren. Denk hierbij aan de was op de was, en het dekbed recht trekken. Als je kinderen vanaf een jonge leeftijd hierbij betrekt wordt het normaal. Ook een 3 jarige is in staat om 3 speeltjes in een mand te doen, of om zijn sokken op de wasmand te leggen.

Oud gedaan

Vraag oudere kinderen en volwassenen om ook te delen in de dagelijkse taken door de vaatwasser in of uit te pakken, door gezamenlijke ruimtes netjes achter te laten als ze daar klaar zijn. Ook oudere kinderen en volwassenen zijn prima in staat om hun was op de was te doen, en om hun schone was in de kast te leggen.

Tijd om te leren, ruimte voor fouten

Leer je kinderen hoe een bepaalde taak te doen, en geef ze ook de ruimte voor fouten en gun ze de tijd om te leren. Vaak is het zo, dat je als ouder zijnde het sneller en beter kunt. En dat zal wel zo zijn, maar ook jij hebt moeten leren hoe iets te doen. En bovendien, als je het normaal vind dat een kind 2 weken de tijd krijgt om de tafel van 5 te leren, waarom zou het een klusje dan wel in één keer perfect moeten kunnen?

Rooster

Maak een rooster van belangrijke klussen en klusjes, en roteer dat elke maand, zodat elk kind daar de verantwoording voor draagt voor een bepaalde periode. Denk dan aan containers buiten zetten, gras maaien, stofzuigen, dweilen, vegen etc. Ook simpele taken zoals afwassen en de hond uitlaten kunnen ingeroosterd worden.

Structuur en regelmaat

Help jongere kinderen met hun rooster, en als ze nog niet kunnen lezen gebruik dan pictogrammen. Op het internet zijn veel pictogrammen te vinden, die je hiervoor kunt gebruiken. Zo kunnen ze zelf hun takenlijst “lezen” en creëren ze overzicht voor zichzelf. Structuur en regelmaat is belangrijk, help de jonge kinderen daarbij. Want ook dat is iets wat ze moeten leren.

Gezamenlijke verantwoording

Leer de kinderen aan dat meehelpen in het huishouden hoort bij het gezamenlijk leven in een huis. En dat ze voor hun taken in huis dan ook niet betaald worden. Zakgeld is om te leren met geld om te gaan, en niet als vergoeding voor de bewezen diensten. Als je samenwoont in een huis ben je gezamenlijk verantwoordelijk voor de taken. En bovendien, waarom zou iets wat vervelend is betaald moeten worden, en iets wat leuk is niet?
© 2009 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Samen spelen, samen delen"

Infoteur: Sysnet
Gepubliceerd: 09-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!