InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe kinderen vriendschappen kunnen sluiten

Hoe kinderen vriendschappen kunnen sluiten

Hoe kinderen vriendschappen kunnen sluiten "Mama! Papa! Niemand vindt me leuk. Ik heb helemaal geen vrienden." Dit is wat ouders helemaal niet fijn vinden om te horen van hun kinderen. Naast een goede gezondheid, is vriendschap één van de belangrijkste dingen die ouders voor hun kinderen willen. Hoewel ouders geen vriendschap kunnen sluiten voor hun kinderen zijn er wel manieren om hun kinderen te helpen. In dit artikel een aantal suggesties.

Waarom vrienden zo belangrijk zijn

Wanneer een kind nog een baby is bestaat zijn hele sociale wereld uit zijn familie. Vriendschappen zijn irrelevant en zonder betekenis. Wanneer het kind naar de peuterspeelzaal gaat komt hij in een vreemd omgeving. Om te overleven moet hij vriendschappen sluiten. Zonder vrienden heeft je kind niemand om mee te spelen, geen gezelschap en geen bescherming tegen andere 'vijanden'. Zonder vriendjes voelt je kind zich alleen. Dit tast zijn eigenwaarde en vertrouwen aan. Het verhoogt zijn onzekerheden en angsten. Het kan er zelfs toeleiden dat hij school en andere activiteiten gaan mijden.

Redenen om geen vriendschap te hebben

Hieronder volgen een paar mogelijke oorzaken waarom kinderen moeite hebben vriendschap te sluiten:
  • verlegenheid: sommige kinderen zijn van nature erg rustig en behouden. Zij voelen zich gestremd in het maken van nieuwe vriendschappen. Zij beginnen nauwelijks een gesprek. En ze trekken zich zelfs terug als anderen hen benaderen.
  • agressie: Sommige kinderen zijn erg ruw in de omgang met andere kinderen. Zij vechten gemakkelijk, gaan de confrontatie aan.
  • onvolkomen: Sommige kinderen ontberen sociale vaardigheden.
  • narcisme: Sommige kinderen zijn teveel op zichzelf gericht. Zij spelen alleen hun eigen spel, gaan naar hun favoriete pizzeria en luisteren naar hun favoriete muziek. Ze willen graag uitgenodigd worden in plaats van dat ze uitnodigen.

Het ontwikkelen van een plan

Wanneer je er achter bent gekomen waarom je kind geen vriendschappen kan sluiten, ga je een plan ontwikkelen. Dit zal samen met je kind moeten gebeuren. Hieronder volgen een aantal suggesties:
  1. Verdeel je klas (club, etc) in drie groepen: degenen waarmee je vrienden wilt zijn maar die dat niet met jou willen; degenen waarmee je geen vrienden wilt zijn zelfs al zou je dat kunnen; degenen waarmee je vrienden wilt zijn en die dat ook met jou willen. Concentreer je op 2 of 3 leden van de derde groep.
  2. Begin een gesprek met een mogelijke vriend dat hem zou kunnen interesseren. Bijvoorbeeld: "Hoe was je weekend?" "Wie is je favoriete leraar?" "Wat is je favoriete sport of spel?"
  3. Nodig iemand uit voor een spel, wandeling, fietstocht, etc.
  4. Deel iets te eten uit. Of nodig iemand uit ergens iets te gaan eten.
  5. Stuur een e-mail of bel iemand op. Het maakt niet zoveel uit wat je zegt. Het gaat meer om het gebaar.

Veel succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vriendschap beëindigenVriendschap beëindigenDe meningen zijn verdeeld over het wel of niet bestaan van onvoorwaardelijke vriendschap. Maar echte vriendschap komt ho…
Pubers en vriendenVrienden zijn het belangrijkste bezit voor pubers. Waarom zijn vrienden dan zo belangrijk in de puberteit? Pubers zijn a…
Vriendschap, wat doet dat voor mensenVriendschap, wat doet dat voor mensenEen goede vriend is het beste wat er is, toch? De behoefte aan vrienden is al zo oud als de mensheid bestaat. Er is uitg…
Narcisme herkennenNarcisme herkennenNarcisme kent verschillende variaties, van een grote zelfvoldaanheid tot een zware narcistische persoonlijkheidsstoornis…
Agressie heeft wel degelijk een oorsprongAgressie heeft wel degelijk een oorsprongGeweld hoort tot de normale ontwikkeling van een kind. Elk kind vertoont bij tijd en wijle vormen van agressief gedrag j…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe kinderen vriendschappen kunnen sluiten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!