InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe leer ik mijn kinderen discipline?

Hoe leer ik mijn kinderen discipline?

Hoe leer ik mijn kinderen discipline? Effectieve discipline bij kinderen begint lang voordat je iets moet corrigeren. Het hangt af van de vertrouwensrelatie tussen ouder en kind. Als je wilt dat je kinderen acht slaan op wat je zegt, moet je er van tevoren er voor zorgen dat ze naar je zullen luisteren. Zij moeten er vertrouwen in hebben dat wat je zegt in hun voordeel is.

Als het belangrijk is voor jou, is het belangrijk voor mij

Maak tijd voor kinderen en luister naar hen. Wanneer een kind van de kleuterschool komt en van alles vertelt moet je naar hem luisteren ook al ben je moe. Wanneer je denkt dat wat het kind zegt niet belangrijk voor je is, dan kan je er zeker van zijn dat je kind later ook niet luistert.

Houd afstand

Bedenk dat het straffen van een kind in het voordeel is van het kind, en niet voor jou. Dit vereist emotionele objectiviteit. Wanneer een kind zich misdraagt heeft het een discipline probleem. Je bent er om het kind te helpen. Als je het als jouw probleem ziet dan wordt je subjectief, angstig en verward. Je verliest de mogelijkheid om het gedrag van het kind te verbeteren.

Wees specifiek

Wanneer je aanwijzingen geeft, moet je specifiek zijn. Bijvoorbeeld: "Steek de straat veilig over", is niet specifiek genoeg. Je moet zeggen: "Kijk naar beide kanten en steek de straat over als je geen auto's ziet in beide richtingen."
Het is handig om het kind te laten herhalen wat je zegt. Zo kan je zien of het jou heeft begrepen.

Geef een voorbeeld

Vroeger zagen kinderen hoe hun ouders luisterden naar hun grootouders. Tegenwoordig zien ze dat minder vaak omdat opa en oma niet meer in huis wonen. Maar als de grootouders langskomen is het belangrijk dat de kinderen zien dat hun ouders respect hebben voor hun grootouders.

Wees eerlijk

Zorg dat de straf overeenkomt met de 'misdaad'. Dit voorkomt wrok bij het kind.

Wees standvastig

Kinderen proberen de grenzen te zoeken. Wanneer je een standpunt hebt ingenomen houd je je daar aan vast.

Wees consistent

Beloof nooit iets. Je geloofwaardigheid gaat eraan als je je belofte niet houdt. Zeg in plaats daarvan "Ik zal het proberen" of "Als ik kan."

Wees vriendelijk

Als je kind waarneemt dat het gedisciplineerd wordt omdat je boos bent in plaats van dat het iets fout doet, mist het het punt. Zorg dat je niet kwaad bent wanneer je het kind wijst op zijn fouten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Structuur gevraagdKinderen hebben sterk behoefte aan sturing. Sturing in de les betekent namelijk ook veiligheid en vertrouwen. Het is bel…
Eerlijkheid gevraagdEerlijk zijn doe je in goede en slechte tijden. Tegen je collega’s, tegen ouders, tegen je leidinggevende en tegen kinde…
Het DISC model: omgaan met groene types of S-typesHet DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe leer ik mijn kinderen discipline?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!