InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Gratis of goedkope uitjes met kinderen

Gratis of goedkope uitjes met kinderen

Gratis of goedkope uitjes met kinderen Hebben je kinderen vakantie? En jij ook? Dan is het handig om wat ideeën achter de hand te hebben om ze te kunnen vermaken. Rondom huis zijn er zeker een hoop leuke dingen te bedenken. Maar wanneer je inspiratie op is, of het humeur van je kinderen te wensen over laat, dan is een uitje een mooie oplossing. Betaalde speeltuinen, dierentuinen en attractieparken zijn leuk, maar het wordt nogal duur om daar vaak gebruik van te maken. Dan is het handig om te weten dat er ook gratis of in elk geval zeer goedkope alternatieven zijn voor leuke dagjes uit.
Bron: Laterjay, PixabayBron: Laterjay, Pixabay

Gratis speeltuinentocht

Meestal ken je de speeltuinen in je directe omgeving wel. Je kinderen vaak ook en dan is het voor de afwisseling leuk om eens een andere plek te bezoeken. Misschien weet je wel wat andere speelvoorzieningen te vinden. Maar wanneer je op de website www.playadvisor.co kijkt, kun je je stad of dorp intypen en vervolgens een overzicht vinden van alle speelplekken daar. Je vindt er niet alleen de gewone speelplaatsen, maar je kunt ook aangeven dat je crossbaantjes wilt vinden, een tafeltennistafel of een fitnessparcours. Playadvisor geeft je ook de mogelijkheid om aan te geven dat je zoekt naar een plek waar een bankje aanwezig is, of het rolstoeltoegankelijk is en of er een toilet is. Stippel een route uit waar je met de fiets met je kinderen langs kunt rijden, of ga met de auto. Neem je lunch mee, en nog wat andere versnaperingen en je kunt zo een dagje goedkoop doorbrengen.

Gratis zwemplassen

Overal in Nederland zijn er zwemplassen. Meestal zijn de kosten hiervan niet erg hoog, zeker wanneer je een (gezins-)abonnement neemt. Er zijn ook gratis zwemplassen te vinden. Wanneer je naar www.zwemwater.nl gaat, kun je een kaart raadplegen van alle zwemplassen in Nederland. Met behulp van pictogrammen hebben ze aangegeven of het water veilig en schoon bevonden is. Door op de bewuste zwemplas te klikken kun je rechts in beeld lezen of het een betaalde of onbetaalde zwemplek is. Je kunt natuurlijk ook naar zee gaan. Wanneer je lunch meeneemt en wat speelmateriaal voor je kinderen kun je zo prima en goedkoop de dag doorbrengen.

Een goedkoop uitje: het bos in

Het bos is een fijne plek om wat uurtjes in door te brengen. Drukke kinderen kunnen de route wel honderd keer rennen terwijl jij rustig over je vooraf bedachte pad loopt. Heb je een wandelwagen of rolstoel bij je dan kun je ook prima het bos in. Op de website van natuurmonumenten zijn allerlei routes te vinden door heel Nederland. Bij het zoeken kun je aangeven dat je een drempelvrij pad wilt. Je kunt er ook aangeven hoe lang de route ongeveer moet zijn.

Een gratis festival bezoeken

Door het hele land worden er regelmatig festivals georganiseerd. Sommige ervan spelen zich alleen ’s avonds af in cafés of zalen. Maar er zijn ook festiviteiten die de hele dag duren, en bovendien gratis zijn. Deze vinden voornamelijk in de lente en in de zomer plaats. Op www.festivalinfo.nl kun je een overzicht vinden. Door op het festival van je keuze te klikken krijg je er meer informatie over.

Met wat zakcentjes naar de rommelmarkt, braderie of vlooienmarkt

Geef je kinderen wat geld in een portemonneetje, twee euro ofzo, en neem ze mee naar de rommelmarkt waar speelgoed vaak maar een paar centen kost. Laat ze eindeloos snuffelen tussen het oude speelgoed van grotere kinderen. Afhankelijk van de leeftijd van je kinderen kun je ze zelf laten bereken wat ze allemaal kunnen kopen met hun geld. Eenmaal weer thuis kunnen ze natuurlijk spelen met hun ‘nieuwe’ speelgoed. Op de website www.meukisleuk.nl kun je een overzicht vinden van rommelmarkten bij jou in de buurt. Ook kun je kijken of het een overdekte markt is of eentje in de open lucht.

De kinderboerderij

Door heel het land zijn er kinderboerderijen waar je naar toe kunt. Op dagjeweg.nl kun je kijken waar ze zich bevinden. Door op de betreffende kinderboerderij te klikken kun je lezen wanneer er eventueel activiteiten worden georganiseerd waaraan je met je kinderen kunt meedoen.

Terrassen en andere uitspanningen met speeltuin

Ook een mogelijke manier om een paar vakantie-uurtjes prima door te komen met je kinderen is door naar een café of (pannenkoeken-)restaurant te gaan waar een speeltuin bij is. Jij drinkt een kopje thee of koffie en je kinderen spelen in de speeltoestellen. Vaak zijn deze terrassen te vinden in de bossen of duinen, maar ook liggen ze vaak langs fietsroutes. Dit soort plekken zijn bijzonder gemakkelijk te vinden omdat cafés en restaurants hier veelvuldig mee adverteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://playadvisor.co
  • http://www.zwemwater.nl/
  • https://www.natuurmonumenten.nl/routes
  • http://www.festivalinfo.nl/festivals/?type_select=gratis
  • http://www.meukisleuk.nl/
  • http://www.kinderboerderijen.nl/waar-in-de-buurt
  • (websites bezocht op 15 september 2016)
  • Afbeelding bron 1: Laterjay, Pixabay

Reageer op het artikel "Gratis of goedkope uitjes met kinderen"

Infoteur: Gway
Laatste update: 07-02-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!