InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Vrije geboorte beter dan een ziekenhuisbevalling?

Vrije geboorte beter dan een ziekenhuisbevalling?

Vrije geboorte beter dan een ziekenhuisbevalling? Ooit gehoord van natuurlijk baren? Waarschijnlijk denk je meteen aan wilde indianen of andere inheemse volkeren waar vrouwen nog op een natuurlijke manier bevallen. Veel westerse vrouwen bevallen tegenwoordig toch echt liever in het ziekenhuis. Er zijn hier en daar natuurlijk wat uitzonderingen, zoals gezinnen die de bevalling liever thuis doen. Maar daar blijft het dan ook bij. Toch is er nu een realityserie op Amerikaanse televisie waarbij moderne moeders hun bevalling in de natuur laten filmen. Omstreden of toch niet?

Kindersterfte in Amerika

Hoewel Amerika één van de rijkste landen ter wereld is, sterven er twee keer zoveel baby's als in Nederland. Sterker nog: de VS telt de hoogste kindersterfte onder de 28 rijkste landen ter wereld. Dit blijkt uit een rapport van de Washington Post waar gesproken wordt over een 'nationale schande'. Maar ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft haar zorgen uitgesproken. Zij kwam met een rapport naar buiten waarin stond dat de kindersterfte in de Verenigde Staten er erger voor staat dan 40 andere landen. Baby's in Amerika hebben immers een grotere kans op overlijden binnen de eerste maanden van hun leven dan baby's uit andere landen.

Het sterftecijfer voor zuigelingen ligt schrikbarend hoog ondanks de geavanceerde medische zorg in Amerika.
In de Verenigde Staten sterven er gemiddeld 6.17 baby's per 1000 levendgeborenen. Dit cijfer ligt bijna drie keer zo hoog als in Japan of Finland. Zelfs Cuba schijnt het beter te doen dan in de meeste steden van Amerika. Maar waar ligt de oorzaak van een te hoge kindersterfte in landen als Amerika?

Een belangrijke reden is de grote armoede in de steden. Daarnaast wordt er een groot aantal onnodige keizersneden uitgevoerd. Ziekenhuizen moeten zich immers aan strikte schema's houden waarbij er meestal weinig rekening wordt gehouden met de moeder of het kind. Keizersneden brengen voor zowel de moeder als de baby immers onnodige gezondheidsrisico's met zich mee. Ongeveer een derde van alle bevallingen wordt uitgevoerd via een keizersnede. Een groot aantal gezondheidszorgorganisaties vindt dit percentage meer dan zorgwekkend. Er moet wel degelijk verandering komen, willen ze de gezondheid van de moeder of het kind verbeteren.

Thuis bevallen

Hoewel een keizersnede levens in noodsituaties kan redden, is het niet altijd per definitie nodig. Er worden immers nog te vaak onnodige keizersnedes uitgevoerd. Diverse onderzoeken hebben zelfs bewezen dat thuisbevallingen over het algemeen beter gaan dan bevallingen in het ziekenhuis. Bovendien ligt het cijfer van keizersneden dan ook beduidend lager. Ongeveer 5.2 procent van de meer dan vijftienduizend van de thuisbevalling ondervraagden bleek een keizersnede te hebben gehad in tegenstelling tot de 31 procent in het ziekenhuis. Bovendien hadden de vrouwen die thuis bevielen minder kans op complicaties. Zo hoefden artsen minder te knippen en kwam de ruggenprik nauwelijks te pas. Maar ook kon een groot percentage bevallen zonder dat de bevalling opgewekt moest worden door middel van oxytocine. Een thuisbevalling lijkt dus over het algemeen beter te gaan dan in het ziekenhuis.

Natuurlijk baren

Maar gaan we nog een stapje verder, dan kijken we naar vrouwen die niet thuis op bed bevallen; maar liever in de tuin. Volgens deze groep moeders brengt een natuurlijke geboorte vele voordelen met zich mee. Een vrouw die haar eigen bevalling in werking zet, voelt zich immers meer verantwoordelijk voor haar eigen gezondheid en dat van haar kind. "De bevalling zou hierdoor in goede banen worden geleid'', aldus het Amerikaanse Global Healing Center. Maar ook is het natuurlijk baren gezonder voor de baby, omdat het volgens het eigen schema van de moeder geboren wordt; en niet via het strikte ziekenhuisschema.

Realityshow 'Born in the wild'

Om op deze trend in te spelen, heeft het Amerikaanse televisiekanaal Lifetime een realityshow gemaakt van vrouwen die in de natuur bevallen. Het programma 'Born in the wild' is al een groot succes. De realityshow is gebaseerd op het verhaal van een Australische moeder die besloot haar vierde kind in de natuur te baren. Na afloop zette werd de bevalling een ware hit: het trok gemiddeld zo'n 20 miljoen kijkers.

Toch heeft het tv-programma voor een hoop onrust gezorgd. Veel verloskundigen maken zich namelijk ernstige zorgen over de gezondheid van zowel het kind als de moeder. Verloskundigen zijn bang dat het voor enkele moeders (of baby's) niet goed afloopt tijdens de uitzending. Desondanks claimt Lifetime dat het programma de nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen om de veiligheid van beiden te waarborgen. Zo mogen er alleen gezonde moeders die al kinderen hebben meedoen. Is er enige kans op complicaties? Dan staat er altijd een verloskundige stand-by. Alhoewel de ouders zelf de geboorteplek mogen uitzoeken, moet deze wel in de buurt zijn van een ziekenhuis.
© 2015 - 2019 Saidasilvia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Informatie rondom de bevalling: de thuisbevallingInformatie rondom de bevalling: de thuisbevallingZo'n vijfentwintig procent van alle vrouwen bevalt thuis. Een dergelijke bevalling wordt ook wel de 'thuisbevalling' gen…
Is de bevalling echt zo pijnlijk?Is de bevalling echt zo pijnlijk?De meeste zwangere vrouwen zijn bang voor de bevalling. Ze zien vooral erg op tegen de pijn. Vooral vrouwen die voor de…
Informatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuisInformatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuisMeer dan zeventig procent van alle bevallingen vindt plaats in het ziekenhuis. Een dergelijke bevalling (zonder medische…
Plan je bevalling: thuis, ziekenhuis en het geboorteplanTNO onderzoek wijst uit dat ongeveer 70% van de Nederlandse ouders thuis zou willen bevallen. Om medische redenen lukt d…
Waar kunt u bevallen?Er zijn verschillende plaatsen waar u kunt bevallen. In Nederland bevalt ongeveer 30% van de vrouwen thuis. Het is in ie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kelin, Pixabay
  • Foto: pixabay
  • Reset me (2015). Watch woman gives birth in nature. Geraadpleegd op maandag 27 juli 2015, van http://reset.me/story/watch-woman-gives-birth-in-nature/
  • Telegraph (2015). Would you ever give birth on a forest floor? Coming to a TV near you... Geraadpleegd op maandag 27 juli 2015, van http://www.telegraph.co.uk/women/mother-tongue/10886614/Would-you-ever-give-birth-on-a-forest-floor-Coming-to-a-TV-near-you....html
  • Famme (2015). Bevallen in het wild. Geraadpleegd op maandag 27 juli 2015, van http://www.famme.nl/bevallen-in-het-wild/
  • Indexmundi (2015). Verenigde Staten van Amerika Zuigelingensterfte. Geraadpleegd op maandag 27 juli 2015, van http://www.indexmundi.com/nl/verenigde-staten-van-amerika/zuigelingensterfte.html

Reageer op het artikel "Vrije geboorte beter dan een ziekenhuisbevalling?"

Infoteur: Saidasilvia
Laatste update: 15-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!