InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Zwanger en ondernemer

Zwanger en ondernemer

Zwanger en ondernemer Als zelfstandig vrouwelijk ondernemer is een zwangerschap en het krijgen van een kind niet altijd even eenvoudig te combineren met de onderneming. Veel vrouwen met een eigen bedrijf staan in werkelijkheid of gevoelsmatig voor een grote uitdaging. Hoe kan de combinatie zwanger, baby en eigen bedrijf het beste gemaakt worden? Het krijgen van een kind is voor vele vrouwen de meest bijzondere en ingrijpende gebeurtenis in hun leven. De meeste zwangeren gaan 4 tot 6 weken voorafgaand aan de bevalling met verlof (aanstaande tweelingmoeders iets eerder) en bereiden zich mentaal en met de laatste werkzaamheden voor op de komst van de baby en bevalling. Na de bevalling genieten zij nog 10 tot 12 weken met zwangerschapsverlof voordat de werkzaamheden weer worden opgepakt.

Voor vrouwelijke ondernemers is de realiteit vaak anders. Zwangerschapsverlof behoort zelden tot de mogelijkheden en ook na de bevalling verkeren vele vrouwen in een patstelling. Alle tijd voor de baby, in combinatie met een goedlopend bedrijf is niet altijd even eenvoudig. Zowel in de uitvoering niet, als in het goed vervullen van de diverse rollen, ondernemer en moeder.

Financiële mogelijkheden

Een grote uitdaging in de combinatie van ondernemer en zwanger/moeder is de stabiliteit aan inkomsten en tijdsbesteding. Veel ondernemers zijn niet verzekerd of hebben niet de continuïteit van inkomen op het moment dat zij zelf geen werkzaamheden kunnen uitvoeren. In Nederland is het wettelijk geregeld dat alle vrouwen recht hebben op zwangerschapsverlof met een daarbij behorende uitkering. Hiervoor is het UWV verantwoordelijk met de zogenaamde ZEZ-Uitkering (Zwanger en Zelfstandig).

UWV en ZEZ-Uitkering

Voor de periode rondom de bevalling en de eerste periode na de bevalling heeft iedere vrouwelijke ondernemer recht op de ZEZ Uitkering. De uitkering is gebaseerd op een normale periode van zwangerschapsverlof, ofwel 16 weken. De hoogte wordt berekend op basis van de inkomsten uit het voorgaande jaar. De hoogte van de uitkering is nooit hoger dan het wettelijk bruto minimumloon. Daarnaast heeft de zwangere nog recht op 8% vakantiegeld over de 16 weken zwangerschapsverlof. De uitkering kan via het UWV worden aangevraagd vanaf 24 weken zwangerschap in combinatie met een verklaring van de zwangerschap.

Op basis van het aanvraagformulier, gegevens en inkomsten verstuurt het UWV een brief met daarin de vermelde hoogte van de uitkering. De zwangere kan zelf aangeven of zij wenst dat de uitkering 6 of 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum ingaat.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)

De uitkering van het UWV is maximaal het wettelijk bruto minimumloon. Afhankelijk van de onderneming kan dit bedrag niet dekkend zijn voor de normale inkomsten uit werk. Naast het UWV kan ook een arbeidsongeschiktsheidsverzekering (AOV) worden afgesloten. Dit is een particuliere vrijwillige verzekering (niet te verwarren met de vrijwillige verzekering van het UWV). De AOV keert onder andere uit bij ziekte, blijvende arbeidsongeschiktheid of voor vrouwen bij zwangerschap. De voorwaarden zijn afhankelijk van de verzekeraar en zijn zeer divers. In de meeste gevallen geldt dat de verzekering minimaal een jaar dient te zijn afgesloten voorafgaand aan de zwangerschap.

De hoogte van de AOV-uitkering is afhankelijk van het verzekerd bedrag. Deze uitkering wordt uitgekeerd naast de ZEZ-uitkering, ofwel komt de zwangere in aanmerking voor beide uitkeringen (controleer voor de zekerheid goed de polis, voor eventuele uitzonderingen).

Werkzaamheden Bedrijf

Behalve de financiële uitdagingen zijn op het gebied van de uit te voeren werkzaamheden ook wat obstakels te overwinnen. Wat gebeurt er met de onderneming tijdens het verlof? Wordt een vervanger ingehuurd, worden enkele werkzaamheden alsnog uitgevoerd of sluit het bedrijf? De keuze hiervoor is zeer individualistisch en afhankelijk van het type onderneming. De realiteit is vaak dat 10 tot 12 weken verlof niet tot de mogelijkheden behoort en al snel gestart wordt met het verrichten van werkzaamheden.

Draaiboek

Een goede tip is om een draaiboek te maken met diverse scenario's. Niet iedere bevalling of verlofperiode verloopt op een roze (of blauwe) wolk en voor hetzelfde geldt verloopt de bevalling medisch problematisch en volgt een ziekenhuisperiode. Voor rust zijn veel vrouwelijke ondernemers geholpen met een draaiboek. Het draaiboek bevat diverse scenario's en belangrijke gegevens. Zorg ervoor dat iemand anders de werkzaamheden desgewenst over kan nemen of in nood alles stop kan zetten. Beschrijf inloggegevens en belangrijke documenten, zodat eventuele familie, personeel of vrienden weten waar ze de belangrijkste zaken kunnen zoeken.

Hulp

Accepteer iedere vorm van hulp. Of het nu gaat om het uitvoeren van diverse bedrijfswerkzaamheden of hulp omtrent de baby/huishouden. Geniet van de eerste momenten en sta open voor de hulp van anderen. De baby is tenslotte maar één keer klein.
Gerelateerde artikelen
Wat wil een investeerder weten?Wat wil een investeerder weten?Investeerders zijn van groot belang voor ondernemers die kapitaal nodig hebben. De onderhandelingen tussen ondernemer en…
Wanneer moet ik BTW afdragen?BTW, ook wel omzetbelasting genoemd, belast goederen op hun weg van de producent naar de consument. Om BTW-plichtig te z…
Ondernemerschap vs ManagementWat maakt nu het grootste verschil tussen een ondernemer en een manager, is een vraag die veel mensen zich stellen. Is e…
Btw- omzetbelasting startende ondernemerBtw- omzetbelasting startende ondernemerAls ondernemer heeft u ook te maken met de heffing van omzetbelasting of btw (belasting toegevoegde waarde). U int als o…
Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerDurfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerAls startende ondernemer is het vaak moeilijk om de financiering rond te krijgen. Daarom is er voor startende ondernemer…
Bronnen en referenties
  • www.uwv.nl

Reageer op het artikel "Zwanger en ondernemer"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 29-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!