InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De komst van een tweeling in een gezin

De komst van een tweeling in een gezin

De komst van een tweeling in een gezin Op het moment dat er een tweeling wordt geboren in een gezin veranderd er veel. Dit is niet alleen voor de ouders het geval, maar zeker voor het al eerder geboren kind in het gezin. Er komen immers twee baby’s tegelijkertijd waar zij hun aandacht van de ouders mee moeten delen. Het oudste kind kan jaloezie en zelfs haatgevoelens naar de tweeling toe hebben. Niet alleen voor ouders is het wennen aan de nieuwe situatie, ook voor een kind dat eerst alle aandacht van zijn of haar ouders kreeg ,valt dit zeker niet mee. Het eerste kind kan dan ook weer een terugval krijgen in minder positief gedrag. Er zijn echter ook kinderen die het geweldig vinden als er een tweeling wordt geboren in het gezin.

Het oudste kind

Wanneer er een kind qua leeftijd boven de tweeling zit, kan het oudste kind er soms problemen mee hebben. Zeker wanneer er twee tot drie jaar tussen de kinderen zit. Het oudste kind gaat nog niet naar school. Het is gewend alle aandacht voor zichzelf te hebben. Bijna alle aandacht van ouders en kraamvisite gaan plots naar de tweeling toe. Het kind is nu opeens de grote broer of zus van de tweeling. Het kan voorkomen dat je eerste kind zich achtergesteld voelt. Het kind kan jaloers worden en zelfs haatgevoelens krijgen voor de nieuw geboren baby´s. Dit uit zich vaak in negatief gedrag, zoals de baby´s pijn doen of zelf weer in bed te plassen. Ouders moeten in het begin ook zelf wennen aan twee baby´s en zijn zeker in het begin vaak erg moe. Ouders die moe en eventueel geïrriteerd zijn, geven het oudste kind soms op een negatieve manier aandacht. Dit is voor het kind toch een vorm van aandacht. Maar op termijn zal het kind zelf aanvoelen dat dit geen fijne manier van aandacht krijgen is. Het gebeurt ook wel dat er oudste kinderen zijn die helemaal geen problemen hebben met hun tweeling broertjes of zusjes en er juist van genieten.

Het oudste kind betrekken bij de tweeling

Hetzelfde wat je doet wanneer er een kind op komst is doe je ook tijdens de zwangerschap van een tweeling. Neem je kind mee naar de verloskundige en laat het de baby’tjes voelen die in je buik zitten. Je kunt je eerste kind betrekken bij het inrichten van de babykamer en een mooi cadeau geven wanneer de baby’s geboren zijn. Er zijn ook verschillende prentenboeken te koop die je samen kunt kijken.

Veranderingen in huis

Belangrijk is dat je al tijdens de zwangerschap bedenkt wat er voor je oudste kind gaat veranderen. Wanneer je eerste kind naar de peuterspeelzaal wil laten gaan, doe dit dan een tijd voor de bevalling. Het kan eventueel ook een tijdje na de geboorte van de tweeling. Sommige kinderen vinden het juist heel fijn om naar de peuterspeelzaal te gaan. Het is een activiteit die ze niet met de tweeling hoeven te delen; het is iets van hun alleen. Leg je oudste niet ineens in een ander bed in dezelfde kamer, omdat er een van de baby’s dan in zijn/haar ledikantje moet slapen. Dit is ook het geval als het oudste kind van kamer moet veranderen, omdat er plaats gemaakt moet worden voor de nieuwe tweeling. Verhuis je kind dan een lange periode voor de geboorte van de tweeling naar zijn of haar nieuwe kamer.

Na de geboorte van de tweeling

Als de situatie het mogelijk maakt laat je oudste kind dan zoveel mogelijk in het ziekenhuis op bezoek komen. Zo raakt het kind alvast gewend aan de nieuwe baby’s. Wanneer de tweeling thuis is probeer dan het kind zoveel mogelijk bij de verzorging van de tweeling betrekken. Het kan voorkomen dat je lang met de verzorging van de baby’s bezig bent. Zoek dan van tevoren iets uit wat je oudste kan doen in de tussentijd. Zorg ervoor dat je kind in de buurt van jou en de baby’s is. Dit voorkomt vaak een hoop irritaties wederzijds. Probeer je oudste op vaste tijden aandacht te geven. Dit kun je doen door samen iets te drinken of een spelletje te spelen. Belangrijk in deze periode is dat je niet teveel eisen aan het kind stelt. Vaak denkt de kraamvisite eraan om voor de oudste ook een cadeautje mee te nemen. Is dit niet het geval? Dan kun je het kind zelf een klein cadeautje geven dat je van tevoren hebt gekocht.

Eeneiige tweelingen

Wanneer er in het gezin een eeneiige tweeling geboren is vormen zij zich vaak als een eenheid binnen het gezin. Voor ouders, maar ook voor een broertje of zusje, is het moeilijk om daar tussen te komen. Een oudste kind kan zich eenzaam gaan voelen wanneer de kinderen alleen maar samen willen spelen. Naarmate de tweeling meer hun eigen dingen gaan doen wordt het voor het oudste kind in het gezin gemakkelijker. Je kunt ook als dat mogelijk is een van de tweeling kinderen laten logeren. Het oudste kind zal zich dan meer op het overgebleven kind richten. En dat is vanzelfsprekend ook andersom het geval.
© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het ontstaan van tweelingenHoe ontstaat een twee-eiige en een een- eiige tweeling? Wat gaat er mis met de eicellen bij een Siamese tweeling?
De Tweelingen of GeminiDe Twaalf tekens van de Dierenriem. Ik ben een Tweelingen, dat wil zeggen op het moment van jouw geboorte stond de Zon i…
Een tweeling met verschillende vadersEen tweeling met verschillende vadersEen Texaans gezin haalde 18 mei 2009 wereldwijd het nieuws met hun elf maanden oude tweeling. Beide tweelingbroertjes Ju…
Tweelingen en erfelijkheidJaarlijks worden in Nederland ongeveer 2000 tweelingparen geboren. Wij krijgt er een tweeling en hoe komt dat? Voor twee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kangheungbo, Pixabay
  • http://www.coksfeenstra.info/dutch/publicacion.php?id=480
  • http://www.twinsvideoblog.nl/2011/06/25/opvoeden-van-een-tweeling-een-vak-apart-2/
  • Het tweelingenboek, auteurs: Lenny Duijvelaar en Anjo Geluk
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "De komst van een tweeling in een gezin"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 28-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!