InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Met een baby tweeling wandelen en reizen

Met een baby tweeling wandelen en reizen

Met een baby tweeling wandelen en reizen Ouders van een tweeling vinden het vaak een hele onderneming om met een tweeling naar buiten te gaan. Het vergt dan ook wel de nodige voorbereidingen wanneer de kinderen nog klein zijn. Vooral in de winter wanneer de kinderen warm aangekleed moeten zijn. De aanschaf van een tweeling kinderwagen is vaak duur. Een mogelijk is om deze tweedehands te kopen vooral omdat de kinderen er vaak maar kort gebruik van maken. Let bij gebruikte spullen wel op de veiligheid voordat je deze in gebruik neemt. Met het openbaar vervoer reizen met een bredere kinderwagen is vaak niet zo gemakkelijk. Een overweging die je kunt maken is het gebruik van een draagdoek.

Met het openbaar vervoer

Met een tweeling kinder- of wandel wagen reizen met het openbaar vervoer is vaak een probleem. Door de grootte van de wagen staat deze snel in de weg. Vaak moeten de kinder- of windelwagens ingeklapt worden in de trein. Het probleem is dat wanneer je alleen reist met twee kinderen je handen niet vrij hebt om dat te doen. Sommige busmaatschappijen hebben bussen met een speciale ruimte voor twee gewone kinderwagens of een rolstoel. Wanneer er iemand met een rolstoel de bus binnenkomt, bent u echter in de meeste gevallen verplicht om ruimte te maken.

Een draagdoek gebruiken met een tweeling

Voordeel van een draagdoek is dat je even je handen vrij hebt. Een tweeling kun je tot ongeveer drie maanden samen in een draagdoek dragen. Wanneer je kinderen deze leeftijd hebben bereikt is het verstandiger om een kind op de rug te dragen en een kind op je buik. De baby’s voelen zich ontspannen wanneer je ze dicht tegen je lichaam draagt. Het is fysiek ook prettiger dan dat je de baby’s steeds op de arm draagt. Het gewicht van de baby’s wordt verdeeld waar door het minder belastend is.

Tweeling kinderwagens

Tweeling kinderwagens zijn er in verschillende soorten verkrijgbaar. Tweeling kinderwagens zijn altijd breder dan de reguliere modellen. Je kunt kiezen tussen een grote bak op een onderstel of twee kleintjes naast elkaar. Wanneer je kiest voor een grote bak op een onderstel heeft dat zijn voor-en nadelen. Sommige ouders vinden het prettiger voor de baby’s wanneer zij naast elkaar liggen. Het nadeel is dat als de baby’s wat ouder worden ze tegen elkaar rollen en liggen elkaar dan in de weg. Je kunt ook kiezen voor een combiwagen met een grote bak. Op deze kinderwagen kun je later een wandelwagenzitje zetten waar twee kinderen in passen. Voordat je een keuze maakt kun je jezelf af vragen wat je van de tweeling kinderwagen verwacht. Je kunt kijken of het onderstel van de kinderwagen gemakkelijk in te klappen is voor vervoer in de auto. Past de wagen door een gemiddelde deur? En is de wagen geschikt voor een langere tijd na de geboorte van de tweeling. De prijs van een tweeling kinderwagen ligt hoger dan die van een enkele kinderwagen. Je kunt het besluit nemen om de kinderwagen tweedehands aan te schaffen. De meeste ouders gebruiken de kinderwagen namelijk maar tot zes of zeven maanden.

Een tweeling wandelwagen of een buggy?

Ideaal is het om een tweeling wandelwagen te hebben en een buggy. Een tweeling wandelwagen is in het begin comfortabeler voor de baby’s dan een buggy. Vooral als je de wagen gebruikt wordt voor langere afstanden. In een buggy zitten de kinderen dichter bij de grond en meestal is de vering niet zo goed als bij een wandelwagen. Een buggy echter is handig om even boodschappen te doen en voor het reizen met het openbaar vervoer. Wanneer je besluit om alleen een buggy aan te schaffen is het verstandig om een stevig model aan te schaffen. Vaak gebruiken de ouders van een tweeling de buggy of wandelwagen langer dan met ouders die een kind hebben. Dit om de handen even vrij te hebben tijdens wandelingen of het bezoek aan de supermarkt.

Lees verder

© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het ontstaan van tweelingenHoe ontstaat een twee-eiige en een een- eiige tweeling? Wat gaat er mis met de eicellen bij een Siamese tweeling?
Tweelingen en erfelijkheidJaarlijks worden in Nederland ongeveer 2000 tweelingparen geboren. Wij krijgt er een tweeling en hoe komt dat? Voor twee…
De Tweelingen of GeminiDe Twaalf tekens van de Dierenriem. Ik ben een Tweelingen, dat wil zeggen op het moment van jouw geboorte stond de Zon i…
Een tweeling met verschillende vadersEen tweeling met verschillende vadersEen Texaans gezin haalde 18 mei 2009 wereldwijd het nieuws met hun elf maanden oude tweeling. Beide tweelingbroertjes Ju…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kangheungbo, Pixabay
  • https://www.google.nl/search?q=kinderwagens+in+trein&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=yGoRVephxsE54IuA0AU#q=kinderwagens+in+bus
  • https://www.aidulac.nl/draagdoekkennis/
  • http://www.babypark.nl/tweelingwagens.html
  • Het tweelingen boek, auteurs: Lenny Duijvelaar en Anjo Geluk
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Met een baby tweeling wandelen en reizen"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 25-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Tweeling
Schrijf mee!