InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Duurzaamheid in een gezin

Duurzaamheid in een gezin

Duurzaamheid in een gezin Het woord ‘duurzaam’ betekent dat iets lang kan blijven bestaan. Met ‘duurzaamheid’ doelen we op onze pogingen om de voorraden van de aarde die nodig zijn voor ons levensonderhoud zo lang mogelijk in stand te houden. De ruimte die nodig is per individu on in het levensonderhoud te voorzien wordt de mondiale voetafdruk genoemd. Door kinderen te krijgen vergroot je die afdruk. Wanneer je deze toch weet te verkleinen kun je ondanks het hebben van een gezin bijdragen aan duurzaamheid.

Afval recycling - luiers

Bij het krijgen van een baby krijg je vanzelf te maken met luiers. Kies je voor wegwerpluiers dan betekent dit een flinke hoeveelheid afval. Je kunt deze vieze luiers wegbrengen naar een inzamelpunt van de gemeente. Sommige kinderdagverblijven verzamelen ze of je kunt ze inleveren bij de milieustraat. Ook zijn er milieuvriendelijke en gedeeltelijk biologisch afbreekbare luiers.

Om het duurzamer aan te pakken gebruik je katoenen luiers. Deze zijn zo duurzaam dat ze zelfs meerdere kinderen meegaan en je ze zelfs kunt doorgeven aan een ander gezin. Het kost wel meer werk omdat je de luiers moet voorweken en moet wassen. Normaal gesproken kunnen ze gewassen worden op 40 graden, maar als er diarree in het spel is, of hardnekkige vlekken ontkom je er niet aan om ze op 60 graden te wassen. Natuurlijk gaan ze na het wassen niet in de droger, maar aan de lijn. Hoe sneller je je kind zindelijk hebt kunnen maken hoe beter het is voor je portemonnee en voor het milieu.

Afval - zoveel mogelijk duurzaam

Niet alleen op het gebied van luiers kun je afval verminderen, ook kun je kijken naar verpakkingen. Neem katoenen tasjes mee naar de winkel of naar de markt en koop zoveel mogelijk cosmeticaproducten zonder verpakking. Gooi plastic verpakkingen niet in de container, maar scheid je afval zoveel mogelijk. Wanneer de DIFTAR ingevoerd is in je gemeente kun je zelfs geld besparen door slim om te gaan met je afval.

Duurzame voeding

Kijk naar waar je groente en fruit vandaan komt. Hoe verder weg, hoe meer transport er mee gemoeid is. Kies dus zoveel mogelijk voor lokale producten. Zorg er ook voor dat je zoveel mogelijk groente en fruit koopt van het seizoen. Je koopt beter aardbeien in de zomermaanden dan in de winter. Wanneer je voor diepvriesgroenten kiest betekent dit ook dat er meer energie nodig is om ze goed te houden. Kant&klaarmaaltijden zijn de slechtste keuze als het op duurzaamheid aankomt. Verse producten hebben vaak minder verpakking nodig. Ga daarom naar de (biologische) markt of naar een boerderijwinkel. Biologische producten kun je ook in veel supermarkten vinden. Een vleesloze dag is overigens ook goed voor het milieu.

Op een duurzame manier met je gezin op vakantie

Je vakantie is gemiddeld verantwoordelijk voor 7% van je totale voetafdruk. Wanneer je dus op een duurzamere manier op vakantie gaat maak je deze voetafdruk kleiner. Ga dus niet per vliegtuig naar een verre bestemming, maar kies bijvoorbeeld een camping dichtbij. Kook zelf je maaltijd en gebruik producten uit de omgeving. Probeer zo min mogelijk energie te gebruiken tijdens je vakantie, of maak gebruik van zonne-energie middels zonnepanelen.

Duurzaamheid op het gebied van energie, gas en water

Met kinderen verbruik je ook automatisch meer gas, elektriciteit en water. Je bent vaker thuis, de wasmachine draait vaker en de verwarming staat misschien wat hoger. Je kunt dit slimmer aanpakken door apparaten zo min mogelijk op de stand-by stand te zetten ’s nachts. Trek de stekker eruit, dat is beter voor het milieu en beter voor je portemonnee. Wanneer je een vertrek verlaat doe je de lamp uit. Bovendien droog je je was zoveel mogelijk aan de lijn in plaats van in de droger. Daarnaast kun je gebruik maken van regentonnen, microwindturbines, zonnepanelen en zonneboilers. Hiervoor zijn subsidieregelingen waardoor de aanschaf aantrekkelijk wordt.

Milieu-vriendelijke schoonmaakartikelen

Je kunt je eigen wasmiddel maken door 80 gram Marseillezeep in een grote pan te doen en er vijf liter gekookt water op te gieten. Hierna meng je het en laat het een nachtje afkoelen. De volgende ochtend mix je het met een staafmixer en klaar is je wasmiddel. Met azijn kun je ook veel schoonmaken, het gaat kalk en geurtjes tegen.

Duurzame producten - kleding

Om duurzaam met kleding om te gaan koop je zoveel mogelijk biologisch katoen. Wil je het goedkoper aanpakken dan ga je naar marktplaats of de kringloopwinkel voor tweedehands kleding. Als de kleding te klein is geworden breng je het naar de kledingbak of lever je het in bij een kledingwinkel dat gebruikte kleding inzamelt. In dat laatste geval krijg je ook korting op een volgende aankoop.

Duurzame producten: meubels

Je koopt zoveel mogelijk kindermeubeltjes die lang mee gaan. Je kunt ze ook tweedehands kopen. Let er wel op dat je milieuvriendelijke verf gebruikt bij het opknappen ervan.

Duurzame producten: slim en milieuvriendelijk speelgoed

Om duurzaam om te gaan met speelgoed kies je speelgoed dat lang mee gaat en waar kinderen niet snel op uitgekeken zijn. Ook kun je bij de kringloopwinkel voor weinig geld speelgoed kopen. Denk bijvoorbeeld aan puzzels, kinderboeken en speelgoedkeukentjes. Bij de speel-o-theek kun je duurder speelgoed lenen. Het is meteen een manier om te kijken of je kinderen het bewuste speelgoed echt leuk vinden.

Verder duurzaamheid en gezin

  • Gebruik geen wegwerpdoekjes om gezichtjes en handjes te wassen maar gebruik een washandje. Leg er een aantal in de keukenla.
  • Pak vaker de fiets in plaats van de auto en probeer vaker thuis te werken.
  • Bekijk reclamefolders online en plaats een nee/nee sticker of nee/ja sticker op je brievenbus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duurzaam consumeren is bewust consumerenDuurzaam consumeren is jezelf een bewuste houding aanmeten als het gaat om wat je koopt en waarom. Duurzaam consumeren d…
Duurzame ontwikkeling van vastgoedDuurzame ontwikkeling van vastgoedWanneer een bedrijf zich interesseert voor verduurzaming van de huisvesting, wil zij natuurlijk direct weten welke ingre…
Duurzaam consumerenDuurzaam consumerenSteeds vaker wordt er gesproken over duurzaamheid. Duurzaam betekent met verstand omgaan met het milieu en de mens. De g…
Duurzaam beleggen: groen geldDuurzaam beleggen: groen geldSteeds meer beleggers vragen zich af wat er met hun geld gebeurt en of dat wel op verantwoorde wijze wordt ingezet voor…
Duurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDuurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDe Tweede Maasvlakte: er wordt al jaren over gesproken. Deze uitbreiding van de Rotterdamse haven moet ervoor gaan zorge…
Bronnen en referenties
  • www.duurzaamheidinactie.nl, bezocht op 8 februari 2015
  • http://kiind.nl/articles/240/Dagelijksduurzaam.html, bezocht op 8 februari 2015
  • http://kiind.nl/articles/737/Nieuwisnietnodig.html, bezocht op 8 februari 2015

Reageer op het artikel "Duurzaamheid in een gezin"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Duurzaamheid
Schrijf mee!