InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Met een kleuter op vakantie, tips en trucs

Met een kleuter op vakantie, tips en trucs

Wanneer u met vakantie gaat is het inpakken vaak een stressvolle en drukke tijd. Als u voor de eerste keer met een kleuter op vakantie gaat is vaak de vraag: “wat neem ik mee en hoe zou de reis verlopen?”. Voor een kind van ongeveer 4 jaar is het een hele onderneming. Het is namelijk allemaal nieuw voor hem. Verstandig is het dan ook uw kind bij de voorbereidingen te betrekken en het inpakken van de koffers niet op de laatste dag te doen. Het kind ervaart op vakantie gaan als iets spannends. Wanneer u gestrest bent door wat u allemaal nog moet, is het voor een kleuter ook niet leuk om zijn vertrouwde omgeving achter te moeten laten.

De emotionele ontwikkeling van een kleuter en vakanties

Voordat u met een kleuter op vakantie gaat is het belangrijk om te weten op welke emotionele leeftijd het kind is. Tussen de 4 en 6 jaar is uw kind een kleuter. In deze periode breekt een nieuwe tijd aan voor het kind. De eerste keer naar school is een hele uitdaging. Op school leert uw kleuter samen spelen met andere kinderen, op zijn beurt wachten en nog veel andere dingen leert uw peuter op de kleuterschool. Een kind van deze leeftijd speelt vaak nog graag zijn fantasie. In dit fantasie spel kan hij zijn eigen regels bepalen. Een kleuter kan bang zijn voor situaties die niet veilig aanvoelen of onbekend voor hem zijn zoals: een verhuizing of op vakantie gaan.

Plakboekje

Wanneer u voor het eerst met uw kleuter op vakantie gaat is het belangrijk om uw kleuter hier goed op voor te bereiden. Dit kunt u doen door voor u met vakantie gaat een plakboekje te maken samen met uw kind. In het boekje kunt u foto’s plakken van uw vakantie bestemming (uit een reisgids). U kunt ondertussen vertellen wie er mee gaan op vakantie en wat jullie daar gaan doen. Voordat u vertrekt naar uw vakantie adres kunt u samen met uw kind het boekje nog even doorkijken.

Koffer inpakken

Als u de koffer gaat inpakken voor de vakantie is het verstandig om uw kind hierbij te betrekken. Laat uw kind helpen met het inpakken van de koffer en laat hem zelf wat speelgoed uitzoeken. Voor uw kleuter is het fijn zijn lievelingsknuffel bij zich te hebben. Dit geeft een vertrouwd gevoel in een onbekende omgeving. Ook wat van zijn eigen speelgoed geeft uw kind een veilig gevoel in een voor hem onbekende omgeving.

Reisdocumenten voor kinderen (paspoort of identiteitskaart)

Wanneer u naar het buitenland gaat met uw kind heeft u een geldig reisdocument nodig. Vanaf juni 2012 is het verplicht om voor kinderen een eigen reisdocument te hebben. Voor het aanvragen van een paspoort is een schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Reist het kind niet met de ouders mee maar bijvoorbeeld met een familielid mee naar het buitenland. Dan wordt er in sommige landen een verklaring van de ouders geëist waarin zij toestemming geven voor deze reis. U kunt bij het land van bestemming bij het consulaat of ambassade informatie krijgen over de toelatingseisen van het desbetreffende land.

Reisziekte bij kinderen onderweg naar de vakantiebestemming

Wanneer u met uw kleuter op vakantie gaat kan het gebeuren dat uw kind last krijgt van reisziekte. Een andere naam voor reisziekte is bewegingsziekte. Onder reisziekte wordt ook zeeziekte, wagenziekte, en luchtziekte verstaan. Baby’s hebben niet vaak last van reisziekte maar bij jonge kinderen tussen de 2 en 10 jaar komt het juist vaak voor. Verschijndelen van reisziekte kunnen zijn: misselijkheid, overgeven, duizeligheid en moeheid. Reisziekte kan niet altijd voorkomen worden maar u kunt proberen uw kind niet teveel te laten eten en drinken op de avond en op de dag van vertrek. Inademen van tabaksrook en uitlaatgassen kunnen de misselijkheid doen toenemen. Kinderen afleiden door een spelletje te doen waarbij zij vaak naar buiten moeten kijken kan ook wel helpen. Bij de apotheek zijn middelen verkrijgbaar voor reisziekte voor kinderen.

Basis artikelen voor een vakantie met een kleuter

De volgende spullen zijn handig om in ieder geval mee te nemen op reis:
  • Klamboe
  • Nachtlampje
  • Speelgoed
  • Knuffel
  • Pyjama’s
  • Kindertandenborstel
  • Kindertandpasta
  • Zonnehoedje of pet
  • Voldoende kleding
  • Laarsjes
  • Zwembroek/badpak
  • Zwemvleugels of bandje
  • Waterschoenen
  • Watervaste zonnecrème met een hoge bescherming factor
  • Pleisters
  • Paracetamol (kinderen)
  • Thermometer
  • After Sun

Medisch paspoort

Wanneer u met uw kind naar het buitenland reist en uw kind gebruikt medicijnen. Is het verstandig om een medisch paspoort mee te nemen. In dit paspoort staat wat voor geneesmiddelen uw kind gebruikt, operaties en allergieën Dit paspoort is verkrijgbaar bij uw apotheek.
© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om goedkoop op vakantie te kunnen gaanWie wil er nu niet op vakantie? In de zomer het liefst naar een lekker warm land aan het stand liggen, in de winter op w…
Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierVakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierEen vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommig…
Vakantie-uren: waar moet je op letten?Door de grote inhoud in je contract is het vaak lastig om het overzicht te houden, er is over heel veel verschillende di…
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…
Bronnen en referenties
  • http://www.anababa.nl/ontwikkeling/kleuter/lichamelijk-sociaal-emotioneel-cognitief
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/paspoort-of-identiteitskaart-voor-kinderen
  • http://www.medicinfo.nl/d_567

Reageer op het artikel "Met een kleuter op vakantie, tips en trucs"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 13-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!