InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Adoptie, wat moet ik allemaal overwegen?

Adoptie, wat moet ik allemaal overwegen?

Adoptie is een fantastische manier om je gezin uit te breiden. Maar er komt heel wat bij kijken. Niet alleen emotioneel gezien, maar ook in praktische zin. Er is een aantal dingen die je moet overwegen voordat je besluit voor adoptie te gaan. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je eventuele toekomstige kind.

Waarom adoptie?

Veel mensen nemen adoptie in overweging omdat het niet lukt zelf kinderen te krijgen. Het adopteren van een kind kan dan een goede keuze zijn. Wel wordt er van je gevraagd om daar emotioneel gezien ook klaar voor te zijn. Heb je het verdriet omdat je niet zwanger bent geraakt al verwerkt? Wel zo fijn voor jezelf en voor je toekomstige kind. Er zijn ook mensen die kiezen voor adoptie uit idealistische overwegingen. Omdat zij graag de zorg willen dragen voor een kind dat anders niet in een gezin zal opgroeien.

Emotionele aandachtspunten

Voelt het helemaal goed om een kind te adopteren? Om daar al je liefde en zorg in te stoppen? Dan zijn er nog wat andere dingen waar je rekening mee moet houden op het emotionele vlak. Je zult veel geduld moeten hebben omdat je veel moet wachten en afhankelijk bent van allerlei instanties en organisaties. Als je je daar vooraf op instelt is dat prima te doen. Hou er ook rekening mee dat je omgeving een mening zal hebben over je keuze. Wil je het meteen met iedereen delen of wacht je daar nog even mee tot je verder bent in de procedure en zelf wat meer informatie hebt? Zo wordt er straks ook van je gevraagd of je wilt gaan voor een gezond kind of een kind met een special need. Dat kan van alles zijn; van een schisis (hazenlip) tot een missende arm tot een chronische ziekte. Wanneer je open staat voor een special need mag je altijd aangeven waar jouw grens ligt. Dat is vooral in het belang van het kind dat je gaat adopteren. Voor veel aanstaande adoptie-ouders is dit de moeilijkste keuze die ze moeten maken. Neem daar dan ook je tijd voor en win zoveel mogelijk informatie in. Gesprekken met artsen of andere adoptie-ouders zijn daarbij aan te bevelen.

Praktische aandachtspunten

Een adoptieprocedure is niet alleen een kwestie van willen maar ook van kunnen. Houdt er bijvoorbeeld rekening mee dat je maar tot een bepaalde leeftijd mag adopteren. Er mag maximaal 40 jaar zitten tussen de oudste ouder en het adoptiekind op het moment van het voorstel (de match). Kinderen kunnen maar tot de leeftijd van 6 geadopteerd worden, dus ben je ouder dan 46 dan houdt het op. Hou daarbij ook rekening met de lange wachttijden. Het kan maanden duren voordat je mee mag doen aan de verplichte informatiebijeenkomsten. Vervolgens moet je nog onderzocht worden door de raad van Kinderbescherming en moet je je dossier in orde maken voordat je op de wachtlijst komt. Voor sommige ouders duurt het twee jaar voordat ze daadwerkelijk op die wachtlijst komen.

Raak je zwanger of heb je een baby? De adoptieprocedure wordt dan stopgezet tot je eigen kind één jaar oud is. Je moet namelijk in een stabiele gezinssituatie zitten wil je een kind mogen adopteren. Hou er ook rekening mee dat je adoptiekind vervolgens jonger moet zijn dan je biologisch eigen kind. Dit kan de wachttijd wat verlengen omdat er meer oudere dan jongere kinderen worden geadopteerd.

Als je gaat adopteren kun je maar voor een land op een wachtlijst komen. Ga zeker af op je gevoel, maar onderzoek ook de praktische kanten; de wachtlijst voor het ene land kan vele malen langer zijn dan voor het andere land. In sommige gevallen kun je na twee maanden al een telefoontje verwachten, anderen wachten al vijf of zes jaar. Naar om over na te denken wanneer het om kinderen gaat, maar kijk ook naar de kosten. De adoptiekosten liggen per land niet zo ver uit elkaar. Maar de reis- en verblijfkosten kunnen behoorlijk verschillen. Of je nu drie weken naar Polen moet of zes maanden naar Kenia maakt nogal een verschil.

Wacht niet te lang

Tot slot; blijf niet te lang nadenken tot je het zeker weet. Na je eerste aanvraag duurt het nog met gemak anderhalf jaar voordat je op een wachtlijst komt. Je kan je op ieder moment terugtrekken. Het voordeel om gewoon te beginnen is dat je in contact komt met allerlei mensen die je veel informatie kunnen geven. Op basis daarvan kun je straks betere keuzes maken. Gaandeweg in de procedure kom je steeds een stapje verder en wordt voor jezelf steeds duidelijker wat je wel en niet wilt. Het grootste deel van de kosten hoef je pas te betalen wanneer je echt gematcht wordt met je kind. En als je zover bent gekomen ben je zeker genoeg van je zaak en is het volop genieten van het ouderschap.
© 2014 - 2019 Kimster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Adoptie, wat moet ik allemaal overwegen?"

Infoteur: Kimster
Laatste update: 15-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!