InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Cadeaus voor vrouwen en mannen die vijftig jaar worden

Cadeaus voor vrouwen en mannen die vijftig jaar worden

Cadeaus voor vrouwen en mannen die vijftig jaar worden De leeftijd van 50 bereiken is iets heel bijzonders, een mooie leeftijd om bij stil te staan. Als u uw vijftigste verjaardag viert wordt u ook we Sarah of Abraham genoemd. Het is een traditie om een pop voor de woning te zetten, het huis te versieren met ballonnen en vlaggen of een spandoek op te hangen met een tekst voor de jarige. Vaak is in de omgeving te zien wie de jarige is omdat er posters met een foto op bomen, hekken en huizen geplakt worden. Ook hoort er een groot feest bij voor familie, vrienden en kennissen en worden er mooie uitnodigingen verzonden. Maar er zijn ook mensen die er geen groot feest van willen maken, zij vieren het dan met een bescheiden groepje mensen of zelfs helemaal niet. Hoe de verjaardag ook gevierd wordt, het is altijd leuk om een cadeau te krijgen. Daar ben je tenslotte nooit te oud voor!

Geschiedenis

Wanneer een vrouw vijftig jaar is wordt zij Sarah genoemd en een man van vijftig jaar Abraham. Deze namen zijn afkomstig van een Bijbeltekst. Abraham was getrouwd met Sarah zij hadden geen kinderen, de jaren dat een vrouw vruchtbaar is lagen al ver achter haar, maar na een boodschap van God kregen zij toch nog een zoon. Pas halverwege de vorige eeuw werd er voor vijftig jarige vrouwen de naam Sarah ingevoerd. Daarvoor werden ze op hun vijftigste ook Abraham genoemd. Van iemand die vijftig jaar is geworden wordt vaak gezegd dat hij of zij Abraham of Sarah gezien heeft. Dit wordt vaak uitgebeeld met een pop maar eveneens kan een Abraham of Sarah van koek gegeven worden. Naast deze traditionele cadeaus worden ook andere cadeaus gegeven. Hieronder volgen enkele cadeau tips.

Cadeaus voor een vrouw van vijftig:

  • high tea
  • eau de toilet
  • sieraden
  • tijdschriftabonnement
  • RestaurantCadeaukaart
  • sieradenboom
  • boek
  • e-reader
  • manicureset
  • douchegel
  • geschenkdoos met thee
  • geurkaarsjes
  • schoudertas
  • wellnessdag- of weekend
  • shawl
  • boeket bloemen
  • hotelovernachting voor twee personen

Abraham

Een man die vijftig jaar is wordt Abraham genoemd, een bekende uitdrukking is: “Abraham weet waar hij de mosterd haalt: ”De meest bekende verklaring is dat Abraham een Bijbels figuur is en dat mosterd eigenlijk mutsaard zou moeten zijn. Een mutsaard is een takkenbos want Abraham moest zijn zoon offeren boven een vuur. Het woord ` mutsaard `is een oud en vergeten woord en in de loop van de tijd vervormd tot `mostaard` wat vervolgens het bekende `mosterd` is geworden. Een andere versie van de uitdrukking is dat Abraham gewoon een bekende naam was en dat `weten waar je de mosterd haalt `betekent `je maakt hem niets wijs `.

Cadeaus voor een man van vijftig:

  • een persoonlijk straatnaambord voor in de tuin
  • bierpakket
  • eau de toilette
  • doucheschuim
  • boek
  • tijdschrift abonnement
  • horloge
  • ketting
  • cadeaukaart Mediamarkt of Bol.com
  • badjas
  • digitaal fototoestel
  • USB stofzuiger
  • barbecue
  • restaurant cadeaukaart
  • schrijfmap
  • e-reader
  • manchetknopen
  • handschoenen

Originele cadeaus

  • Een geldboompje: U koopt een plant hangt daarin papiergeld en verpakt deze in doorzichtig cellofaan. Maak het af met een mooie strik en een persoonlijk kaartje.
  • Een cadeaumand: Zoek vijftig kleine cadeautjes die bij de desbetreffende persoon passen en verpak deze allemaal apart. Doe deze dan in een mooie doos of mand. Voor een vrouw kunt u aan kleine cadeautjes denken als een lipstick, ogenschaduw, armbandje, sleutelhanger, notitieboekje of een pen. Voor een man zijn er kleine cadeautjes als: een aansteker, sleuteletui, pen, flesopener, flesje doucheschuim en deodorant.
  • Een mooi doosje met wensen: schrijf vijftig mooie spreuken of wensen die u de jarige toewenst op kleine eventueel gekleurde papiertjes.
  • Een taart met een foto van de jarige in zijn of haar jongere jaren.
  • Kom zelf verkleed als Sarah of Abraham om uw cadeau overhandigen.
  • Ontbijt op bed laten bezorgen of zelf maken.

Versieringen van een woning voor iemand die vijftig wordt.

  • Abraham- of Sarahpop
  • deurgordijn met het getal vijftig
  • kaarsen met de tekst vijftig jaar
  • rond verkeersbord met het getal 50 erop
  • vlag met Sarah of Abraham
  • ballonnen bedrukt met vijftig jaar
  • vlaggenlijn met de tekst: “hoera vijftig jaar”
  • cocktailprikkers met vlaggetjes van vijftig jaar
  • markeerlint met verkeersborden
  • placemat en bestek voor de jarige
  • bord(schild) met hulde aan Sarah of Abraham
  • opblaasletters een vijf en een nul
© 2014 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://kado50jaar.nl/
  • http://50jaarhoera.eigenstart.nl/
  • http://eenkadovoor.nl/themas/sara-kado

Reageer op het artikel "Cadeaus voor vrouwen en mannen die vijftig jaar worden"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 14-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!