InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat maakt een crèche goed voor je kind?

Wat maakt een crèche goed voor je kind?

Wat maakt een crèche goed voor je kind? Het kiezen van een crèche voor je kind is belangrijk. Maar waarop moeten ouders letten? Helaas is hier weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, en dus komt het kiezen vaak neer op 'nattevingerwerk.' Een gunstige uitzondering is promovenda Claudia Werner, verbonden aan de Universiteit van Leiden. Zij onderzocht het verband tussen de vraag of een crèche heel stil of juist lawaaiig is, en het welzijn van het kind. De populaire - maar niet wetenschappelijke - theorie dat voor kinderen ongetwijfeld geldt 'hoe meer lawaai, des te gezelliger', wordt in elk geval ontkracht. Maar ook is belangrijk dat medewerkers van de kinderopvang goed letten op signalen die het kind zelf afgeeft. Het uitkiezen van een goede crèche voor je kind is lastig. Vaak komt het neer op nattevingerwerk, op je gevoel af gaan. Er is nog weinig onderzoek gedaan op dit gebied. Onderzoeker Claudia Werner echter, helpt wél bij het concreter maken van het antwoord op de vraag: welke crèche past bij je kind? De Leidse promovenda ontdekte dat een kinderdagverblijf niet te druk moet zijn, maar zeker ook niet te rustig. Ook hield ze zich bezig met de vaardigheden van zogenaamde pedagogisch medewerkers.

Het is stiller in de gastouderopvang

Claudia Werner deed haar onderzoek bij 64 kinderdagverblijven. Daar zocht ze uit, hoe het geluidsniveau ter plekke, invloed had op het emotionele welzijn van het kind. De kinderen op wie ze zich richtte, hadden een leeftijd tussen de 0 en 4 jaar. Allereerst concludeerde ze, dat het geluidsniveau in de onderzochte kinderdagverblijven lag op gemiddeld 61.69 decibel. Maar in de gastouderopvang die in een ander onderzoek aan bod kwamen, ging het om gemiddeld 56.54 decibel. Dat is niet zo gek natuurlijk: hoe meer zielen, hoe meer vreugde - en lawaai.

Zijn de kinderen ontspannen?

Hoe meet je welbevinden van kinderen? Werner voerde systematische observaties uit. Daarbij observeerde ze of kinderen ontspannen waren, open waren voor het contact met anderen, en of de kinderen plezier hadden. Haar conclusie was niet alleen dat kinderen zich minder prettig voelen bij een heel hoog geluidsniveau of juist een heel laag geluidsniveau, maar ook bij een grote variatie in geluidsniveau (dan weer erg rustig, dan weer erg lawaaiig). Er zijn mensen die menen dat kinderen, die normaliter niet de rustigste mensen zijn in gezelschap, wel oren doen tuiten maar daar zelf geen last van hebben. Dat klopt dus niet. Volgens Werner is zo'n lawaaiige omgeving niet bevorderlijk, en dat kan bijvoorbeeld liggen in het feit dat kinderen te veel prikkels krijgen. Echter, is de omgeving heel stil, dan hebben kinderen mogelijk te weinig te zien of te doen, en slaat de verveling toe. De boodschap is dus: prikkels zijn goed, maar met mate.

De 'omgevingschaos'

Dat was dus het einde van de veronderstelling die soms nog leeft, dat een zogenaamde 'omgevingschaos' een prima plek is voor het kind. Maar we zijn er nog niet. Er is nog weinig onderzoek beschikbaar over de invloed van die omgevingschaos op het welzijn van het kind. Werner doet dan ook de aanbeveling, om hier meer onderzoek naar te doen. Werner. ‘Het was opvallend hoeveel lawaai er in sommige kinderdagverblijven is. Medewerkers en ouders zouden zich hiervan meer bewust moeten worden." Een manier om het geluidsniveau in een kinderdagverblijf te optimaliseren, zou in apparatuur kunnen zitten: er bestaat namelijk een instrument, de geluidsmeter, waarmee het geluidsniveau door medewerkers zelf zou kunnen worden onderzocht. "Wellicht een goed idee," aldus Werner.

Het kind en de pedagogisch medewerker

Niet alleen het mechanische aspect is van belang als het gaat om geluidsniveaus. De manier waarop kinderen zelf reageren, vormt het meest waardevolle signaal. Ook weer in de genoemde 64 kinderdagverblijven, bood Werner in onderzoeksverband vaardigheidstrainingen aan voor de pedagogisch medewerkers. Een van de gewenste vaardigheden van pedagogisch medewerkers is dat ze gevoelig zijn voor signalen van kinderen, en bij het bemerken van een probleem bijtijds en goed reageren. De training die Werner aanbood was eerder ontwikkeld door het Centrum voor Gezinsstudies van de Universiteit Leiden. Deze training, een hele mond vol, heeft de naam 'Video-Feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline'. Deze was oorspronkelijk bedoeld voor ouders en gastouderopvang, maar werd door Werner aangepast voor het gebruik in de crèche.Volgens Werner was het effect positief. Pedagogisch medewerkers kregen meer adequate opvattingen over opvoeden met oog voor genoemde signalen. Ook was sprake van meer opmerkzaam gedrag bij het voorlezen, het maken van een puzzel met de kinderen en het opruimen.

De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang neemt af

Hoe goed is de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang? Het zal de lezer misschien verbazen, maar tot de negentiger jaren werd de Nederlandse kinderopvang internationaal gezien als één van de beste ter wereld. Maar al sinds 1995 kwam de klad erin. De kwaliteit van de kinderopvang is afgenomen. Al zijn er meerdere groepen in de samenleving die hierover hun bezorgdheid uiten, er wordt nog niet gek veel gedaan om verbetering te brengen. Dat is een slechte zaak. Kinderopvang van een onvoldoende kwaliteit kan een negatieve werking hebben op de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. Dit bleek uit een groot en langdurig onderzoek in de Verenigde Staten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Informatie Universiteit van Leiden

Reageer op het artikel "Wat maakt een crèche goed voor je kind?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 26-06-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!