InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Samen eten: voor- en nadelen

Samen eten: voor- en nadelen

Samen eten: voor- en nadelen Het ideale familieplaatje: papa, mama en de kinderen, gezellig en ontspannen samen aan tafel. Babbelend, lachend, genietend van het lekkere eten. Zo zou het moeten zijn. Samen eten biedt immers tal van voordelen. Zo wordt er gezonder gekookt als men voor meer mensen moet koken. Er wordt aan tafel over vanalles gebabbeld, leuke dingen maar soms ook minder leuke dingen. Samen aan tafel betekent ook tafelmanieren hebben en leren dat je niet altijd dat wat jij lust op je bord krijgt. Maar samen eten heeft ook één groot nadeel. Door samen aan tafel te zitten, kan het al eens gebeuren dat je meer eet dan wanneer je alleen aan tafel zit. Een addertje onder het gras waar je toch een beetje voor moet opletten! "Met zeven aan een tafel, de grote tafel bij ons thuis", zingt Johan Verminnen. Je krijgt zo zin om aan te schuiven bij zo veel huiselijke gezelligheid. Samen eten heeft zo zijn voordelen, maar het heeft ook een paar minpuntjes waar je toch een beetje voor moet opletten!

De voordelen van samen eten met het hele gezin

Gezond eten

Samen eten betekent ook meestal koken. Geen pizza, geen pakje friet, geen vettige hamburger of een diepvriesmaaltijd. Wel een deftige maaltijd met soep, vlees, aardappelen, groenten en eventueel een toetje. Vooral als er kinderen zijn, is het belangrijk dat er dagelijks een flinke portie vitamienen en mineralen op tafel komt. En die vind je nu eenmaal meer in een gezonde maaltijd dan in een snelle hap.

Goedkoper

Koken voor de hele familie loont zich. Verse groenten en fruit, vlees of vis, een slaatje, eieren, een lekkere soep. Goedkoper dan heel de familie die elk apart hamburgers of pizza's eet. Wanneer je een groot gezin hebt, kan je vaak voordeelpakken kopen met vlees en groenten. Ook jam, koeken, conserven, chocolade, etc. kan je in grote hoeveelheden kopen. En dat voel je in je portemonnee. Zelf al heb je niet zo'n groot gezin, dan nog kan je grote pakken kopen. Je kookt een grote hoeveelheid en vriest de overschot in. Zo win je twee keer: je voelt het in je beurs en je moet maar eenmaal uitgebreid koken om twee of drie keer lekker te kunnen eten.

Alles leren eten, niet alleen wat je zelf lust

Wanneer je met de hele familie samen eet, eet je niet altijd wat je zelf lekker vindt. Er komt ook wel eens iets op tafel dat je minder of zelfs helemaal niet lust. Zo leer je nieuwe dingen kennen en na een tijdje misschien zelfs appreciëren.

Discipline en regelmaat

Samen eten is ook wennen aan discipline en regelmaat. Op tijd eten en iedere dag eten. Ook dat is er vaak niet bij wanneer je alleen snackt. Geen tijd, geen zin, allemaal uitvluchten om niet te eten wanneer je alleen eet. Maar wanneer het eten klaar is, moet het hele gezin aan tafel. Geen maaltijden meer overslaan dus, niet meer op onmogelijke tijden eten.

Gezelligheid

Het hierboven aangehaalde liedje van Johan Verminnen zegt het al: samen aan tafel zitten is gezellig. Je praat samen, er wordt over de dag verteld, er worden grappen gemaakt. Je komt wat meer te weten over de kinderen en hun vrienden, over hun leven op school. Vooral wanneer je twee of meer kinderen hebt die op dezelfde school zitten, hoor je soms grappige en soms minder grappige verhalen. Je leert de leraars beter kennen en maakt kennis met het reilen en zeilen in de verschillende klassen. Kinderen horen hun ouders praten over werktoestanden en collega's. Zo leren ze ook dat werken soms plezierig en soms vervelend kan zijn. Dat je ook als ouder al eens water bij je wijn moet doen om de lieve vrede te bewaren. Staat de radio aan, dan kan de hele familie al eens gezellig samen zingen. Ouders leren de muziek van de jeugd kennen en de jongeren horen al eens een favorietje uit de oude doos.

Praatmoment

Wanneer iedereen rond de tafel verenigd is, is het ook het moment om over serieuze en/ of plezierige zaken te praten. Zo kan er gesproken worden over de volgende vakantiebestemming, over de organisatie van een verjaardagsfeestje, over de te kopen cadeautje voor kerstmis, over de aankoop van een nieuwe auto, over het verloop van de week, over het wie-brengt-wie-wanneer-naar-waar, etc. Maar ook serieuzere thema's kunnen aangesneden worden, bijvoorbeeld naar aanleiding van een nieuwsbericht op de radio of naar aanleiding van een taak van de kinderen voor school. Zo kan er over politiek worden gediscussieerd, maar ook over drugs, drank, uitgaan, dierenleed, criminaliteit, hooliganisme, racisme, etc. Door samen te praten, wordt er ook geleerd dat men een ander moet laten uitspreken, dat men naar iemand anders mening moet luisteren en dat men op een fatsoendelijke manier moet antwoorden, zonder zich op te winden of ruzie te maken. Je leert ook dat niet iedereen dezelfde mening over alles is toegedaan. Een eigen mening hebben mag, mits je er op een deftige manier over kan praten.

Tafelmanieren

Wanneer je allemaal samen aan tafel zit, moet je ook aan je tafelmanieren denken. Geen boeren of scheten laten, niet met open mond eten, niet tussen je tanden zitten keuteren. Als je alleen op je kamer of in een hoekje eet, ziet of hoort niemand je. Maar als je samen aan tafel zit, moet je toch een beetje rekening houden met de anderen. Kinderen moeten ook leren dat ze aan tafel moeten blijven zitten tot iedereen gedaan heeft met eten. Jongeren zullen moeten aanvaarden dat er aan tafel niet om de haverklap naar de GSM mag worden gegrepen. Volwassenen moeten zich dan ook wel aan de regels houden en het goede voorbeeld geven. Zo leer je de basisregels van respect voor een ander.

Sociaal

Met de hele familie aan tafel zitten, maakt je ook socialer. Je leert dat samen zijn ook leuk kan zijn. Je kan praten over allerlei onderwerpen, je kan iemand anders muziek leren appreciëren. Je leert dat samen leuker kan zijn dan alleen in een hoekje.
Belangrijk is wel om dan niet voor de televisie te eten. Anders zit iedereen wel samen, maar zit iedereen dan toch maar naar het kastje te staren. En dan wordt er ook weer niet gepraat.

Nadelen van samen eten met de hele familie

Meer eten

Samen eten betekent soms wel dat je meer eet. Er staat allerlei lekkers op tafel dat je wel wil proeven. Je ziet anderen eten en dus blijf je maar mee-eten. Dat is wel een addertje onder het gras natuurlijk, want zo komen er makkelijk kilo's bij. Het is dus belangrijk om samen gezond te eten en geen al te grote porties op tafel te zetten.

Meer tijd verspillen

Samen eten betekent dus verschillende gangen eten en ondertussen gezellig praten. En dan zit je makkelijk al een half uur tot een uur aan tafel. Veel meer tijd dus dan wanneer je in een hoekje een hamburger naar binnen werkt. Niet voor niets "een snelle hap" genoemd. Hou hier rekening mee wanneer je niet veel tijd hebt of tijdens de examenperiode bijvoorbeeld. Studenten moeten gezond en op hun gemak eten, maar ze moeten ook zien dat ze niet te veel tijd verspillen aan tafel. Pas de maaltijden dus soms aan aan de tijdsdruk. Een dikke maaltijdsoep is snel op en bevat ook een gezonde portie vitamienen.

Smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Waarom we eten, functies van het etenWaarom we eten, functies van het etenWaarom moeten we eten? Welk functie heeft het eten? Hoe gebuikt het lichaam energie? Wat gebeurd er met overtollig energ…
Besparen: Diepvries kokenBesparen: Diepvries kokenDe winkels puilen uit van het kant en klare eten. Chinees, Japans, Italiaans, Thais, van alles is te koop. In ons land k…
Gezond eten als obsessie (orthorexia)Gezond eten als obsessie (orthorexia)Gezond eten als obsessie: orthorexia. Het begint met vermijden van vettig eten, altijd de calorieën controleren en tensl…
Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?De laatste tijd hoor je het steeds vaker om je heen dat iemand zegt: ‘Ik vind eigenlijk dat rokers en drinkers meer zorg…

Reageer op het artikel "Samen eten: voor- en nadelen"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!