InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoera een baby! Is het een meisje of een jongen?

Hoera een baby! Is het een meisje of een jongen?

Hoera een baby! Is het een meisje of een jongen? Mág het een jongen zijn of móet het een jongen zijn? Mág het een meisje zijn of móet het een meisje zijn? Moet het een meisje zijn omdat het leuk is voor het oudere zusje. Zodat ze steun hebben aan elkaar? Misschien omdat het jongere zusje dan de kleren van het oudere zusje kan afdragen? Moet het een jongen zijn omdat dat leuk is voor de oudere broer? Zodat ze samen jongensdingen kunnen doen? Voor de meeste mensen is het verrassing. Als de baby maar gezond is.

Het ontstaan

Ieder mens heeft 22 paar autosome chromosomen. Chromosomen die niet geslachtsbepalend zijn. Daarnaast heeft de mens één paar geslachtschromosomen, dat bepaalt of het een jongen of meisje wordt. Het Y chromosoom en het X chromosoom in een paar. De man heeft in de zaadcellen óf een X chromosoom óf een Y chromosoom (XY). In de eicellen van de vrouw bevindt zich het x chromosoom (XX). De man bepaalt dus het geslacht bij de samensmelting. Is het een samenvoeging van XX chromosomen dan is het een meisje. Bij een samenvoeging van het X chromosoom van de vrouw met het Y chromosoom van de man (XY dus), dan is het een jongetje.

Invloeden voor later

Het geboren worden als jongen of meisje kan grote invloed hebben op de verdere ontwikkeling naar volwassenheid.
  • Hoe wordt het kind opgevoed? Als gelijke, overbezorgd of met weinig aandacht?
  • Wat zijn de verwachtingen van de ouder(s)?
  • De taken die het kind krijgt. Mag het kind, kind zijn of moet het altijd op een jongere broer of zus passen?
  • De namen die de ouder(s) geven. Kan het kind de eigen naam uitspreken, geeft het voor later reden tot pestgedrag?
  • Het speelgoed wat het kind krijgt met Sinterklaas of verjaardag. Is een auto voor jongens en een pop voor meisjes?
  • De sport die het kind gaat beoefenen. Mag een kind zelf kiezen of kiezen de ouders?

De invloed van de ouders/ opvoeders

Zichtbare verschillen bepalen meestal de sekse na de geboorte. Ook in de meeste gevallen al gezien tijdens een echo, maar pas na de geboorte is het 100% zeker. De ontwikkeling, het verdere vervolg, wordt vervolgens bepaald door de opvoeding of socialisatie. De eerste levensjaren zijn belangrijk voor het kind om zich te kunnen ontwikkelen als kind. Maakt niet uit of het een jongen is of een meisje. Kinderen leren door na te apen. In taal, in handelen, in liefde en omgang.

Na het tweede jaar

De houding van de ouders ten opzichte van het geslacht waartoe het kind behoort, gaat na het tweede jaar een rol spelen.

Stereotype

Is voetbal voor jongens en turnen voor meisjes? Of luistert de ouder(s) naar de wensen van het kind. Kan de moeder zich losmaken van geijkte patronen en wordt ze daar zelf niet door buiten gesloten door haar eigen familie? Wat verwachten ouder(s) van het kind? Moet het luisteren naar wat de ouder(s) zeg(t)gen, of wordt er ook geluisterd naar het kind? Moet het in de voetsporen treden van de ouder(s) of mag het kind eigen keuzes maken?

Mag een jongen met een pop spelen?Mag een jongen met een pop spelen?

Identificeren moeder

Zowel jongens en meisjes identificeren zich de eerste jaren (meestal) met de moeder. Mama is veilig en warm bij een stabiele relatie moeder-kind. Het verlengde baarmoedergevoel.

Identificeren vader

De vaderrol gaat vanaf de geboorte een invulling krijgen, een beleving waarin de vader een keus in heeft. Wil een vader bijvoorbeeld verzorgen, ’s nacht wakker worden om te voeden en wil een vader lekker tuttelen met de nieuwgeborene?

De peuter en identificatie met vader

Zo ongeveer rond het tweede levensjaar zal de jongen zich bewust worden van zijn plasser. Hier kan de vaderrol een heel belangrijke functie in krijgen. Plotseling onder de douche de penis van de vader (of mannelijke opvoeder) ontdekken. En natuurlijk vragen: “wat is dat?” Een groot taboe vroeger maar in de 21ste eeuw zeker geen taboe meer. En de vader antwoordt: “dat is mijn penis, piemel of plasser”. Een eerlijk antwoord, rekening houdend met de leeftijd van je kind. Welke benaming je er ook aan geeft: je kind voelt zich hetzelfde als papa. Met mama wil hij trouwen en papa is zijn voorbeeld. Papa is zijn maatje, zijn evenbeeld. Ook voor meisjes is de vader de held, hun beschermer, de sterke man. Papa ruikt anders dan mama (pittiger), voelt anders (gespierd en behaard), praat anders (zwaardere stem) en is man. Mama ruikt anders dan papa (fruitig en zacht), voelt zachter (zachte borsten en zachte huid), praat anders (hogere stem) en is vrouw.

Hoe ga je als ouders met sekse verschillen om?

Geef je een meisje specifiek meisjesspeelgoed en een jongen specifiek jongensspeelgoed? Of leen je bijvoorbeeld bij de speelgoed uitleen alles gemengd door elkaar? Mag je jongen huilen als hij een prik krijgt bij het consultatiebureau of mogen jongens nog steeds niet huilen? Mogen jongens oorbellen, staartjes of ringen wanneer ze erom vragen? Je zoontje van drie vraagt ook om zo’ n mooi elastiekje als het buurmeisje in de haren heeft. Je vindt het prima en trots wil hij het op de kinderopvang de juf laten zien. De juffrouw als verlengstuk van de moeder. Je moet erop vertrouwen dat anderen ook zo kunnen denken als jezelf en dat andere kinderen je zoon met staart niet uitlachen. Gebeurt dit wel: houd het bespreekbaar. Vertel dat er verschil in mensen is. Dat niet iedereen hetzelfde denkt. Mag je zoon een roze trainingspak wanneer dit op zijn verlanglijstje staat of koop je toch maar blauw?

Na-apen

Jongen of meisje; willen ze helpen met koken? Laat ze helpen. Ze willen nadoen wat ze zien. Na-apen is in het geval van jonge kinderen erg belangrijk. Ze leren ervan en leggen een basis voor later. Leen een lekker groot keukentje bij de speelgoed uitleen zodat ze de moeder (of vader) kunnen nabootsen. Of geef ze echte potten en pannen, die tóch over zijn, waar ze in de zandbak mee kunnen 'koken'. Of in de speelkamer of keuken met macaroni en rozijntjes. Is de radiografisch bestuurbare auto voor je dochter en de sprekende babypop voor je zoon?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschaps fabeltjesAls je zwanger bent of wilt worden, komen er zoveel mensen aan met allerlei wijsheden. Hierbij een lijst met fabeltjes d…
Zwangerschap: het geslacht van je baby (jongetje of meisje)Wanneer iemand in verwachting is, wil de een wel weten wat het geslacht zal zijn van het kindje, een ander zal het niet…
De geboorterituelen van verschillende religiesDe geboorterituelen van verschillende religiesDe geboorte van een kind is iets speciaals. Iets wat je je altijd zult herinneren en je wil er dan ook iets bijzonders v…
De echo: wordt het een jongen of meisje?De echo: wordt het een jongen of meisje?Veel ouders zijn nieuwsgierig naar het geslacht van hun ongeboren kindje. Het is natuurlijk het belangrijkste dat de bab…

Reageer op het artikel "Hoera een baby! Is het een meisje of een jongen?"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 30-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Moeder zijn
Schrijf mee!