InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Speelgoed van het jaar 2016

Speelgoed van het jaar 2016

Speelgoed van het jaar 2016 Inspiratie nodig voor een cadeau? Het is niet eenvoudig om goed speelgoed te kopen. Elk jaar selecteert een vakjury het beste speelgoed in meerdere leeftijdscategorieën! Bekijk het speelgoed van het jaar. Voordat je wat aanschaft bedenk dan goed wat voor speelgoed het beste bij je kind past!

Speelgoed van het jaar

Bron: Pixabay, PexelsBron: Pixabay, Pexels
Kinderen ontwikkelen zich op sociaal-emotioneel, verstandelijk en lichamelijk gebied. Speelgoed helpt om deze verschillende aspecten van ontwikkeling te stimuleren. We willen allemaal dat ons kind heel vaak en met plezier met zijn speelgoed speelt. Voordat je wat aanschaft bedenk dan goed wat voor speelgoed het beste bij je kind past!

De Nederlands Verkiezing Speelgoed van het Jaar bestaat sinds 1973 en is al voor de 43ste keer gehouden. Een vakjury kiest elk jaar het beste speelgoed en kijkt hiervoor naar de interesses van de kinderen en de duurzaamheid, afwisseling en prijsverhouding van het speelgoed. De vakjury bestaat uit journalisten, inkopers en deskundigen. Het speelgoed wat gekozen wordt krijgt het logo van deze verkiezing.

Winnaars van het speelgoed van het jaar 2016

Winnaar 0 t/m 3 jaar: VTech Toet Toet Auto's Ruimtestation

  • Product: V-Tech Ruimtestation speelset
  • Met de Toet Toet serie van VTech bouw je je eigen wereld vol vrolijke autootjes en de mooiste speelsets. Zo vind je de Toet Toet Garage, Toet Toet Treinstation en Toet Toet Vliegveld van VTech.

Winnaar 4 & 5 jaar: Fisher-Price Co-de-Rups

  • Product: Speelfiguren
  • Fisher-Price Co-de-Rups bestaat uit 9 \aan elkaar te koppelen delen die kinderen steeds anders kunnen ordenen om het speelgoed in een bepaalde richting te laten bewegen. De rups kan naar links, naar rechts, wiebelen of dansen.

Winnaar 6 & 7 jaar: Stratego Pirates!

  • Product: Strategisch spel
  • Stratego Pirates van Jumbo is een spel voor twee dappere piraten. Verover de vlag op het vijandelijke schip door het te enteren, te schieten met een kanon, te vechten op het dek of een vijandelijke piraat aan de haaien te voeren. De Piraat die als eerste de vlag weet te veroveren, wint het spel.

Winnaar 8 & 9 jaar: Potion Explosion

  • Product: Bordspel
  • Spectaculair, tactisch spel over knikkerbotsingen en toverdranken. In een grote bak liggen 80 knikkers verspreid over verschillende banen. Je neemt er steeds 1 knikker uit en mag daarna ook knikkers van een gelijke kleur nemen als die door jouw actie op elkaar botsen, een zogenaamde explosie.

Winnaar 10 & 11: Nikko Red Bull Peugeot 2008 DKR Elite SFX

  • Product: RC Auto
  • De Nikko Red Bull Peugeot 2008 DKR Elite SFX is een elite truck met waanzinnig proportioneel motorgeluid, die zowel op straat als op een off-road parcourste gebruiken is. Deze truck heeft een topsnelheid van wel 20 kilometer per uur.

Winnaar 12+: Escape Room The Game

  • Product: Gezelschapsspel
  • In dit uitdagende en onvoorspelbare bordspel los je samen een mysterie op door te zoeken naar verborgen aanwijzingen en het oplossen van raadsels. Je hebt hiervoor slechts 1 uur de tijd!

Top 10 speelgoed aller tijden

Bron: Congerdesign, PixabayBron: Congerdesign, Pixabay
  1. Kralen, gips en klei
  2. Lego
  3. Barbie
  4. Monopoly
  5. Mens erger je niet
  6. Teddyberen
  7. Poppen
  8. Kwartetten
  9. Rubik’s Cube
  10. Puzzels

Tips en tops

  • Een verlanglijstje is geen boodschappenlijst!
  • Te veel speelgoed kan leiden tot verveling, omdat het kiezen wel erg moeilijk wordt gemaakt.
  • Maak zelf een selectie en leg niet al het speelgoed in het zicht. Ruim het speelgoed op en pak het zo af en toe een keer uit de kast.
  • Geef jonge kinderen meer cadeautjes dan een groot cadeau.
  • Aan de hand van de koopwijzer kunt je zien welk speelgoed bij welke leeftijd past. Kijk ook goed wat je kind al kan en pas daar je speelgoed op aan. Maak het niet te uitdagend en te moeilijk.
  • Het is natuurlijk leuk om je oude speelgoed door te schuiven naar andere familieleden, let hierbij wel goed op de verschillen in kind.
  • Denk goed na over praktische dingen. Past het speelgoed wel in je huis? Kunnen er nog meer gebruik van maken?
  • Koop zelf het cadeau, dit werkt beter dan je kind mee te nemen naar de winkel om iets uit te kiezen.
  • Soms kun je heel veel cadeautjes krijgen tijdens een verjaardag, stel dan zelf de grenzen, hoe het speelgoed wordt gebruikt.
  • Bij een stuk speelgoed is het belangrijk dat de fantasie van het kind geprikkeld wordt. Het kind kan met eenvoudig speelgoed ook al een eigen kinderwereld scheppen.
  • Bij een speel-o-theek kun je zelf nieuw speelgoed uitproberen!

De uitslag van Speelgoed van het jaar 2017, wordt in november 2017 bekend gemaakt.
© 2013 - 2017 Heleen86, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Speelgoed van het Jaar: hulpmiddel voor hulpsinterklazenOuders en andere hulpsinterklazen staan voor een belangrijke opgave: hoe kies je uit het enorme aanbod het geschiktste s…
Lego, maar dan goedkoperLego, het bekendste bouwsteentje en kinderspeelgoed ter wereld, krijgt (eindelijk) legale concurrentie. Sinds september…
Kinderspeelgoed voor de ontwikkeling van taalgebruikKinderen kunnen spelenderwijs leren praten door het gebruik van educatief speelgoed. Dit kinderspeelgoed kan gewoon in d…
LEGO World 2017: kaarten, openingstijden en bereikbaarheidLEGO World 2017: kaarten, openingstijden en bereikbaarheidVan 18 tot en met 24 oktober 2017 wordt in de Jaarbeurs te Utrecht weer LEGO World georganiseerd. Dit evenement staat in…
Wat is het leukste en beste speelgoed voor elke leeftijd?Het is niet altijd gemakkelijk om speelgoed te kiezen dat leuk, populair, veilig en liefst ook verantwoord is. Hetzelfde…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Speelgoed van het jaar 2016"

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 27-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!