InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De werkende moeder en het persoon ontwikkelplan (POP)

De werkende moeder en het persoon ontwikkelplan (POP)

De werkende moeder en het persoon ontwikkelplan (POP) Zo rond 2007 komen de eerste berichten dat het financieel niet goed gaat wereldwijd. Dit gegeven brengt in ons land veel onrust met als reactie een stagnatie van de verkoop van huizen. Een dieptepunt zelfs en huizen zijn onverkoopbaar. Banken die strenge eisen gaan stellen om geld te lenen. Als een sneeuwbal heeft dit alles invloed op het dagelijks leven van iedereen. Veel faillissementen en mensen die hun baan verliezen. De consument geeft minder geld uit. Het is bezuinigen voor iedereen. De sociale media rukt op en mensen dreigen verslaafd te raken aan hun smartphone gebruik.

De stand van zaken voor de moeder in de crisistijd

Door de crisis moet er bezuinigd worden. De werkgever gaat eisen stellen en kan doen en laten wat hij/zij wil. Cursussen voor alle werknemers worden verplicht. Een maatstaf voor de werkgever om te kijken naar de bereidheid van de werknemer. Naar de flexibele inzet van de vrouw met kinderen. Voorbijgaand aan het feit dat je ’s morgens eerst je kind(eren) vroeg uit bed moet halen om ze te kleden en het ontbijt te maken. Dan de kinderen weg brengen naar welke vorm van opvang dan ook om vervolgens op tijd, uitgerust en fit op je werk te verschijnen. Je hebt er dan al bijna een dagdeel op zitten. Het werk zelf vind je heel prettig. Je vergeet even de beslommeringen van thuis en richt je volledig op je werk, de klanten en de collega’s. Na een fijne dag werken begint het opnieuw: je moet ’s avonds voor sluitingstijd weer bij de opvang zijn om je kind op te halen. Als er maar geen file is, geen opstopping en als de verkeerslichten nu maar niet te vaak op rood staan. Kind(eren) ophalen en naar huis. Etenstijd. Maar er moet eerst gekookt worden. De kinderen zijn moe, hebben honger en zijn vervelend. Jij bent moe, maar je moet verder. Spitsuur is het altijd, zo rond het avondeten. Of je nog trek hebt om te eten, wanneer je eindelijk aan tafel zit? Dan de kinderen naar de badkamer, voorlezen, naar bed en dan ben je compleet uitgeteld. Gelukkig heeft je partner beneden de vaatwasser uitgepakt en weer volgepakt, de wasdroger uitgepakt en het speelgoed op de daarvoor bestemde plek gelegd. De strijkwas is niet zo belangrijk. Dat haal je gewoon ongestreken uit de mand.

<BR>
Een popje of POP
Een popje of POP

POP

Vanavond gelukkig geen vergadering ergens van en geen ouderavond van school. Maar je moet je voorbereiden op het assessment, want je moet opnieuw solliciteren. Elke werknemer moet een sollicitatiebrief schrijven en een POP (persoon ontwikkelplan). Hoe onderscheid ik me van de rest? Wat zijn mijn kwaliteiten? Wat wil ik gaan doen om mijn kennis te vergroten?

Wat is een POP

Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is een afspraak tussen de werknemer en werkgever over jouw persoonlijke ontwikkeling. Om een POP op te stellen moet je grondig nadenken over wat er in de toekomst mogelijk is qua inzetbaarheid voor de werkgever. Waar liggen de ambities, wat wil je nog leren waarmee je aan de slag kunt binnen de werkkring? Dan vertel je toch niet dat jouw ambities niet op het werk zijn maar bij de kinderen thuis? Maar niet benoemen want anders mag je vertrekken.

Zorgen

De gedachten erbij houden gaat moeilijk. Je zorgen zijn groot. Hoe moet dat met de kinderen de sollicitatiegesprekken en assessments zijn? Het assessment dat deel uit maakt van de sollicitatie en wat mondeling na werktijd zal plaats vinden. De sollicitatie dat plaats vind op een zaterdag. Je moet eerst iemand vinden die de kinderen ophaalt van de opvang en iemand vragen waar ze zaterdag naar toe kunnen. Je partner kan niet. Die rijdt de kleine voetballertjes elke zaterdag naar de wedstrijden. De oudste voetbalt sinds kort bij de F’jes en is dolenthousiast dat zijn papa erbij is. Van collega’s, die je al voor zijn gegaan en mogen blijven, hoor je dat ze een andere standplek krijgen! Weer een test van de werkgever: hoe loyaal ben je? Ben je bereid om te verhuizen? Wie daartoe niet bereid is valt af. De loyaliteit is dan negatief en bij de volgende ontslagronde mag je ook gaan, weet je.

De stand van zaken voor de vader in de crisistijd

De vaders van nu zijn zich net zo bewust van het vaderschap als de moeder is. Vaders durven te laten weten dat ze genieten om hun kind te zien opgroeien. Om er steeds meer een mensje in te zien met eigen aardigheden. Om mee te voetballen, om mee te wandelen, om mee te stoeien in het grote bed. Om mee te knuffelen en om op te halen van school. En het mág! Het is niet gek dat een ander dit ziet. Er wordt niet meer raar gekeken wanneer een vader wandelt met de wandelwagen. Neen, er wordt eerder vertederd gekeken. Heerlijk deze verandering. Mannen van nu mogen boodschappen doen! Naar de supermarkt en niemand vindt het gek. Moest je vroeger eens doen! Dat waren vrouwendingen. Mannen van nu hebben ook crèmepjes en mogen ook naar de schoonheidsspecialiste. Mannen van nu mogen ook oogschaduw en mascara op. Oorbellen en piercings. In de 21ste eeuw mag dat allemaal.

De sociale media en vluchtgedrag

Door alle gehaast, drukte en negativiteit in het dagelijks leven, vluchten mensen in hun smartphone gebruik. In Facebook, Twitter en draadloos internet. Kinderen zien hun ouders dit gedrag vertonen en nemen het voorbeeld over. Aan tafel wordt weinig gesproken, want de smartphone ligt naast het bord en dus een gesprek op gang houden, lukt niet meer. Spelletjes samen kan niet meer, want toch maar liever het contact onderhouden met je ‘vrienden’ op afstand. De oudere kinderen mogen dan op je WiFi laptop een spel spelen. Een draadloze DECT babyfoon is lekker gemakkelijk in het bed van de baby en je peuter is zoet met een smartphone voor peuters (heel leerzaam volgens velen!) De tablet is ideaal om niet voor te hoeven lezen: door de app te downloaden leest iemand voor die het veel beter kan dan. Op het werk zijn veel ontslagen gevallen en je moet blij zijn dat je nog werk hebt. Het enige nadeel is: 24/7 moet je de smartphone bij je hebben. Je moet 24/7 bereikbaar zijn voor je werkgever, anders ga je eruit bij de volgende ontslagronde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
We slapen slecht en zijn doodmoemijn kijk opWe slapen slecht en zijn doodmoeNederlanders zijn massaal moe. Mensen kunnen niet inslapen. Pas tot ver na middernacht slapen ze pas in (2.00 uur) en ku…
De verslavende werking van social mediaDe verslavende werking van social mediaWe zijn er heel de dag druk mee. Het lezen van appjes, kijken hoeveel likes we al hebben op Facebook en het volgen van T…
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Helloolly, Pixabay
  • http://www.ncoi.nl/vraag/Wat-zijn-de-eisen-voor-het-POP.html

Reageer op het artikel "De werkende moeder en het persoon ontwikkelplan (POP)"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 30-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Moeder zijn
Schrijf mee!