InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderfeestjes voor meiden

Kinderfeestjes voor meiden

Kinderfeestjes voor meiden Heb je een verjaardagsfeestje met alleen maar meisjes, dan kan je het feestje anders aankleden dan wanneer er ook jongens zouden bij zijn. Waar jongens meer stoere en wilde dingen doen, houden meisjes het vaak liever rustig. Kleine meisjes houden van de kleur roze en van prinsessen, grotere meisjes houden van muziek, schmink, mode en koken. Het is een cliché maar het is ook een feit: jongens houden van stoere dingen, meisjes houden van muziek, schmink, mode, kleren, de kleur roze en koken. Moet je een verjaardagsfeestje in elkaar steken en heeft je dochter alleen maar meisjes uitgenodigd, dan kan je er een girly avondje van maken met veel gefluister en gegiechel! Natuurlijk zullen de ingrediënten van het feest variëren naargelang de leeftijd.

Meisjesfeest van 3 tot 8 jaar

In deze leeftijdscategorie is het belangrijk niet te veel kinderen uit te nodigen. Als regel wordt meestal gezegd "één kindje per levensjaar". Het feestje moet ook niet te lang duren. Twee à drie uurtjes is meestal al voldoende. Meisjes in de leeftijdscategorie van 3 tot 8 jaar houden meestal nog van prinsessen, K3, dansen en heel veel roze accenten. Ook het maken van cupcakes of zeepjes vallen erg in de smaak. Je kan alles combineren of er een themafeestje van maken.

Themafeestje prinsessen

Als uitnodiging kan je een kasteel sturen of een prinsessenkaartje. Vergeet aan de gasten niet te vragen om hun mooiste baljurk aan te trekken! Heb je zelf genoeg verkleedkleren, dan kan je de verkleeddoos klaarzetten zodanig dat de prinsesjes in spe zelf hun outfit kunnen kiezen en samenstellen. Ook wat lichte make-up en (te grote) schoenen met hakken zijn steeds een groot succes. Vergeet ook de kroontjes en namaakjuwelen niet! Een leuke activiteit op een prinsessenfeestje kan zijn om zelf juweeltjes te maken. Haal voldoende (roze) kraaltjes en beads in huis en laat de meiden maar doen. Het spreekt vanzelf dat je met zulke mooie kleren geen gekke toeren gaat uithalen! Prinsesjes komen op de thee. Hiervoor kan je roze cupcakes maken met roze thee (rozebottel, aardbei, framboos) of roze limonade. Prinsesjes dansen ook graag op hun lievelingsmuziek. Heel populair zijn de liedjes van K3. In veel dansscholen wordt hun muziek gebruikt om dansjes aan te leren. Er zullen er altijd wel een paar bij zitten die zo'n dansje kennen. Zij kunnen het dan de anderen aanleren. Een ander spelletje is blindemannetje, net zoals vroeger in de kastelen werd gespeeld. Je blinddoekt één meisje en laat ze de andere zoeken. Eens het meisje iemand heeft gevangen moet ze op de tast raden wie de gevangene is. Als cadeautje om mee naar huis te nemen, kan je de zelfgemaakte juwelen meegeven. Een leuke herinnering aan een tof feestje!

Een slaapfeestje

Voor meisjes vanaf 6 jaar kan je een slaapfeestje organiseren. Jongere kinderen zullen het vaak eng vinden om bij vreemde mensen te blijven slapen. Geef de kinderen 's avonds een maaltijd als spaghetti, hamburgers, pannenkoeken of hotdogs. Laat ze daarna wat dansen op hun favoriete muziek, liefst met een discobol bij. Om ze terug kalm te krijgen, kan er naar een leuke film worden gekeken, allemaal in pyjama bij elkaar in de zetel of op de grond, tussen een hoop knusse kussens. Daarna is het bedtijd. Leg de kinderen allemaal in dezelfde kamer. Kinderen storen zich niet aan het feit dat ze niet in een bed, maar in een sofa of op een luchtmatras moeten slapen. Het spreekt vanzelf dat er niet onmiddellijk geslapen zal worden en dat er nog veel gefluister en gegiechel zal weerklinken uit de slaapkamer! 's Morgens wordt er dan een lekker ontbijt geserveerd en dan is het tijd om naar huis te gaan. Als cadeautje kan een leuke groepsfoto worden meegegeven of een kleine knuffel.

Verkleedparty

Meiden en kleren, het blijft altijd leuk. Heb je veel verkleedkleren of oude kleren, zet dan gewoon de dozen in de kamer. Je zal versteld staan hoeveel fantasie de meiden aan boord leggen en met wat ze allemaal op de proppen komen. Een beetje schmink er bij, wat nepjuweeltjes, pruiken en maskers en de pret kan niet op! Daarna kunnen toneelstukjes worden opgevoerd of modeshows worden gelopen.

Meisjes van 8 tot 12 jaar

Zeepjes maken

Een hele leuke activiteit voor meisjes rond de 10 jaar is zeepjes maken. Je kan al de ingrediënten hiervoor kopen in een hobbywinkel. Vergeet vooral de glitters niet, maar je kan er ook geurtjes en bloemetjes aan toe voegen. Hoe meer geklodder, hoe leuker meisjes het vinden. Als cadeautjes worden de zeepjes later mee naar huis gegeven, in een mooi zakje met een strikje er rond.

Cupcakes maken

Kinderen koken graag. Cupcakes zijn altijd een succes. Je kan de cupcakedeeg zelf maken of je kan hem kant en klaar kopen. Het leukste aan cupcakes maken is natuurlijk de cupcakes versieren. Hiervoor koop je rolfondant of marsepein. Eerst bekleed je de cupcakes met de rolfondant of de marsepein. Met uitsteekvormpjes kan je daarna allerlei figuren uitsteken of boetseren. Deze figuren kleef je dan op de cupcakes. Ook glitters, chocolade bolletjes of schilfertjes, korreltjes, etc. kunnen gebruikt worden om de cupcakes af te maken. Handig aan cupcakes is dat je ze telkens weer kan aanpassen aan het seizoen of aan een bepaald thema.

Knutselen

Meisjes kunnen langer stil zitten dan jongens. Zij knutselen dus graag en lang. Je kan van alles knutselen met meisjes. Je kan ze leren haken en samen een tasje voor de GSM maken. Je kan kaartjes knutselen. Ze kunnen vriendschapsbandjes maken. Koop eens wat duurder materiaal, zodat alles er een beetje chic uitziet. Hou het luchtig en grappig. Het is niet de bedoeling dat het op een schooldag gaat lijken! Natuurlijk mogen ze daarna alles mee naar huis nemen.

Meisjes van 12 tot 15

Zij hebben geen uitnodiging meer nodig van ma of pa. De uitnodigingen gaan via facebook of via SMS.

Schminken

Meiden van die leeftijd zijn al kleine vrouwtjes. Tijd dus om de schmink boven te halen! De meiden kunnen elkaar gewoon schminken met allerlei producten. Koop voor de gelegenheid wat speciale producten, zoals magnetische nagellak, caviaar nagellak, glitternagellak, etc. Wat ook leuk is, is blind schminken. De schminkster krijgt een blinddoek om en gaat nu haar vriendinnetje trachten te schminken. Pret gegarandeerd! Vergeet geen foto's te maken!

Alcoholvrije cocktails brouwen

Op deze leeftijd is het nog niet geoorloofd om alcohol te drinken, maar niet-alcoholische cocktails maken kan even leuk zijn. Haal drankjes met mooie kleuren in huis, fruit en suiker. Haal mooie glazen uit en print een aantal recepten af. Laat de meiden daarna maar knoeien. Proeven moet!

Fotoshoot

Voor een fotoshoot heb je van alles nodig. Eerst moeten de meisjes geschminkt worden. Dat kunnen ze zelf doen of dat kan jij als ouder doen als je er goed in bent. Je kan ze ook gewoon een paar leuke tips geven die ze nog niet kennen om zelf uit te proberen. Daarna wordt het haar aangepakt. Probeer eens een paar excentrieke kapsels uit op mekaar. Lachen, gieren, brullen! Daarna wordt er naar de locatie gegaan. Dit kan een verlaten plaats zijn, de haven, een park, een bos, een speeltuin, etc. Nu hebben we een aantal fotografen nodig. Ook hier kan je de meisjes een aantal tips geven. Daarna kunnen ze elkaar fotograferen. Slecht weer? Geeft niets. Dan wordt het maar een modeshow. Improviseer een catwalk en neem daar foto's van.

Dansparty

Meisjes dansen graag. Hang een discobol op, zet hun favoriete muziek op en laat ze maar eens goed uit de bol gaan. Ook met de WII kunnen ze een leuke tijd doorbrengen. Laat ze meezingen met speciale karaokegames of laat ze dansen op de Just dance reeks. Altijd plezier gegarandeerd!

Pyjamaparty

Ook oudere meisjes houden van slaapfeestjes. Tijdens zo'n slaapfeestje kan je van alles combineren. Cupcakes maken, alcoholvrije cocktails maken, elkaar schminken, dansen en daarna naar een romantische film of naar een thriller kijken. Laat opblijven en gezellig kletsen en gieren in bed. 's Morgens een lekker ontbijt.

Meisjes van 16

Zestien jaar is een belangrijke mijlpaal. Tijd voor een speciaal feestje: een sweet sixteen party! Deze party maak je zo duur of zo goedkoop als je zelf maar wil. Zestien jaar is ook de leeftijd waarop men eindelijk lichte alcoholische dranken mag drinken. Sommige ouders zullen conservatief en streng zijn, anderen zullen hun zestienjarige de nodige vrijheid geven. Aan jou als ouder om te beslissen waar je de lat legt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sweet Sixteen Birthday PartyIn de Verenigde Staten vieren jongeren (meestal meisjes) van welgestelde ouders vaak zeer uitbundig dat ze zestien jaar…
Harajuku: Japanse modeTieners die erbij lopen als hun favoriete filmheld, stripfiguur, lolita of gothic, is in Tokio heel normaal. Er wordt va…
America's Next Top Model seizoen 13In het dertiende seizoen van America's Next Top Model mogen alleen deelnemers meedoen, die kleiner zijn dan 1,70 meter.…
Een goedkoop kinderfeestje organiserenEen goedkoop kinderfeestje organiserenKinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken vo…
Schminken: veranderingen doorheen de tijdSchminken: veranderingen doorheen de tijdSchmink (maquillage) is onmisbaar geworden in onze westerse maatschappij. In een samenleving waar het belangrijk is om g…

Reageer op het artikel "Kinderfeestjes voor meiden"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Kinderfeestjes
Schrijf mee!